*
Alternativrestauranger
« skrivet: 10 april 2018, 15:19:09 »
Själv är jag lite allergisk mot alternativrestauranger. Särskilt sådana där man ständigt höjer priserna för minst sagt medelmåttig mat. Läser att i RCCL:s nya Symphony of the Seas har priset för en burgare i Johnny Rockets höjts till US 9,95 och en middag i Jamie's Italian och andra inte speciellt märkvärdiga restauranger till runt US 40.

Man får onekligen intryck av att skillnaden gentemot landpriset, vare sig man jämför med UK, USA eller Sverige hos vissa massmarketrederier, har en tendens blir mindre och mindre.

Misstanken att kvalitén på maten i de kostnadsfria restaurangerna medvetet försämras för att gynna alternativen är nog också på vissa håll inte helt ogrundad. Gärna alternativrestauranger, men dessa bör helst, eller få undantag, vara gratis. Det garanterar nog bäst jämn kvalité överallt. Det är min erfarenhet. Nackdelen skulle möjligen vara att man ofta i vissa rederier med fria alternativrestauranger, snabbt som ögat måste boka bord. Antingen i samband med att man bokar resan, eller det första man gör när man kommer ombord.

Men jag inser förstås att på ett fartyg med närmare 7.000 pax, som har en populär specialrestaurang med bara 150 platser, där måste man prisa sig ur ett efterfrågetryck. Det blir enklast så.
« Senast ändrad: 10 april 2018, 15:22:46 av Lars H »
SV: Alternativrestauranger
« Svar #1 skrivet: 10 april 2018, 15:30:55 »
Om man för skojs skull tittar på färjorna eftersom du pratade lite om Sverige så käkade jag en medelmåttig burgare på Gabbe för några veckor sedan, jag beställde utan pommes och vatten att dricka tror det gick på 210kr cirkus.
Kollar man på till exempel Riche på Birger Jarlsgatan i Stockholm så får jag för 225kr Richeburgare på högrev från Dalsjöfors ”double cheese” med sobrasada, tomat, jalapeno och pommes frites nästan samma pris och då räknas väl Riche som ett lite finare ställe.

På Symphony är snart priserna på öl uppe i Stureplans priser så billigt är det inte.
« Svar #2 skrivet: 10 april 2018, 16:12:19 »
Och på DFDS Oslo - København-färjorna är det lika dyrt att äta i danska kronor som i Oslo, en av världens dyraste städer, i norska kronor.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #3 skrivet: 11 april 2018, 01:07:48 »
En stor del av den nordiska färjetrafiken kan knappast sägas vara några vinstmaskiner. Detta till skillnad från många kryssningsrederier men som ändå klår passagerarna på alla möjliga avgifter för att kunna hålla baspriset för resan lågt.
« Svar #4 skrivet: 13 april 2018, 03:53:56 »
va 9,95 på Johnny Rockets+ Kostade 6,95 på freedom i december om jag inte minns fel. men sen till kommer dricksen på det i notan.... :-\
För 9,95 kan du i princip köpa samma måltid på en Johnny rockets i land... /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #5 skrivet: 14 april 2018, 11:44:03 »
På Color Line-färjan COLOR FANTASY åt jag däremot en mycket god tre rättersmiddag helgen före påsk, där bl.a. kalvfilet Oscar bestod av två tjocka, perfekt helstekta oxfiletskivor. Middagen gick visserligen på Nkr 870,-, men det inkluderade ett vinpaket, där det visade sig att jag fick en hel flaska vitvin till krabbcocktailen, en hel flaska rödvin till kalvfileten och ett stort glas dessertvin till desserten. Men så kostar ju också själva resan Oslo - Kiel Nkr 3000,- i utvändig singelhytt.
Planlagt fergereise:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #6 skrivet: 14 april 2018, 12:07:50 »
En stor del av den nordiska färjetrafiken kan knappast sägas vara några vinstmaskiner. Detta till skillnad från många kryssningsrederier men som ändå klår passagerarna på alla möjliga avgifter för att kunna hålla baspriset för resan lågt.
Alla färjor har en cafeteria som serverar smårätter så"alternativ"finns ju.../Ulf
(Alla har ju olika"behov"för att stilla sin hunger...)
*
« Svar #7 skrivet: 14 april 2018, 13:20:14 »
Citera
kalvfilet Oscar bestod av två tjocka, perfekt helstekta oxfiletskivor.

Låter som en ny variant, kalvfilé av oxfilén.  ;)
/Marre
« Svar #8 skrivet: 14 april 2018, 13:42:03 »
Citera

/Marre
Duktig! :P
Planlagt fergereise:
*
« Svar #9 skrivet: 14 april 2018, 13:45:24 »
Citera

/Marre

Norsk gastronomikonst upphör aldrig att förvåna.
« Svar #10 skrivet: 16 april 2018, 08:59:17 »
Citera

/Marre

Norsk gastronomikonst upphör aldrig att förvåna.

OK, Dere som preseterer å lage to innlegg av en skrivefeil. Jeg tenkte på norsk når jeg skrev den setningen. På norsk sier man indrefilet. Og da blir det riktig. Kalvfilet Oscar besto av to tykke skiver indrefilet. Så er det bare det at man pleier ikke å bruke ordet "innerfilet" på svensk, men "oxfilet", ettersom det ofte er det det dreier seg om (selv om man på norsk også bruker indrefilet om "fläskfilet", og i dette tilfellet var det altså indrefilet av kalv). ;)

Jeg må vel gå over til utelukkende å skrive norsk (eller dansk) i dette foraet.
Planlagt fergereise:
« Svar #11 skrivet: 16 april 2018, 09:59:04 »
Jeg må vel gå over til utelukkende å skrive norsk (eller dansk) i dette foraet.

Ja, tack. Det blir lättare så, när alla förstår oberoende.
*
« Svar #12 skrivet: 16 april 2018, 19:45:39 »
De som kan skriva på svenska kanske också skulle göra det? Det skulle underlätta. För många.
« Svar #13 skrivet: 16 april 2018, 20:11:25 »
De som kan skriva på svenska kanske också skulle göra det? Det skulle underlätta. För många.

Själv skriver jag sällan väl utan fel därför att svenskan är inte modersmål, men om man ska blanda norska och svenska, är det inte lättare att skriva på sitt eget språk när det ändå är inga problem för de flesta här att förstå det?
« Svar #14 skrivet: 16 april 2018, 20:37:14 »

Själv skriver jag sällan väl utan fel därför att svenskan är inte modersmål, men om man ska blanda norska och svenska, är det inte lättare att skriva på sitt eget språk när det ändå är inga problem för de flesta här att förstå det?

Det var på tiden.