SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #75 skrivet: 28 september 2017, 14:27:29 »
^Framförallt hade man nog inte visualiserat nattklubben med kaffekoppar och croissanter.


Min analys:

Restaurangkonceptet känns bekant från "Frank's" på Viking Grace, man har dock valt att jobba mer med mjuka färger och ljusa träslag, klart snyggt! Restaurangen ser dessutom ut att vara placerad i anslutning till något av de bredare partierna i fören.

Piazzan känns som ett smart koncept för Åbo-rutten. Just caféet på Grace känns sådär lagom lyckat, här har man chansen att skapa en stor, fräsch och sober samlingspunkt i fartyget. Notera även trapporna i bakgrunden.

Man verkar jobba mycket med trä, guld och dämpade färger som blått och grått. Tror det kan bli riktigt bra detta!
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #76 skrivet: 28 september 2017, 14:32:54 »
För övrigt såg det riktigt bra ut även om det bara var två bilder! :)

//R
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #77 skrivet: 28 september 2017, 14:47:45 »
Kan man förboka premiärturen lär va många som vill åka ;)
« Senast ändrad: 28 september 2017, 14:51:41 av Mr Cool »
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #78 skrivet: 28 september 2017, 23:29:36 »
Ännu mer info från Ålands Sjöfart: http://www.sjofart.ax/nyheter/koncept-stockholm-inreder-kinabygget

Bland annat nämns att leveransen sker först på senhösten 2020 (suck), byggnationen väntas starta under nästa år.

Vidare nämns att spa-avdelningen blir större än den på Viking Grace samt att Norden och skärgården ska stå i fokus. Utsikten ska bli ännu bättre.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #79 skrivet: 28 september 2017, 23:36:19 »
"Fartygets hjärta utgörs av skärgårdstorget med en gigantisk blå soffa, en ännu större bildskärm och fria siktlinjer åt alla håll. Detta är inte minst viktigt för att attrahera de allt fler asiatiska passagerare som reser med fartygen. När man flyr luftföroreningar och jättestäder är det få saker som slår havsvidder, skärgård och is vilket är väldigt exotiskt om man inte är van vid det."

Detta tycker jag låter väldigt trevligt! :)
Livet är för kort för att inte kryssa.
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #80 skrivet: 29 september 2017, 04:36:47 »
Om man får klaga på Grace som är ett fantastiskt fint fartyg i övrigt är avsaknaden av öppenhet. Hoppas nybygget blir lite mer luftigt. Skärgårdstorget i två etage mitt i fartyget låter som att det blir ett öppet och ljust fartyg
*

    Penny

  • 151
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #81 skrivet: 29 september 2017, 19:37:18 »
 Ser fint ut, men jag kommer att sakna Amorella!
Kommande
Independence Of The Seas 2019

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
Amorella (Lyx A)
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #82 skrivet: 29 september 2017, 19:47:18 »
Ser fint ut, men jag kommer att sakna Amorella!

Det håller jag med dig om saknar fortfarande Isabella hon va lite mysigare än Grace
*

    Penny

  • 151
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #83 skrivet: 29 september 2017, 21:00:42 »
Ser fint ut, men jag kommer att sakna Amorella!

Det håller jag med dig om saknar fortfarande Isabella hon va lite mysigare än Grace

Jag tycker inte att Grace är märkvärdig. Åkt en gång och det räckte för min del. Synd att de byggt Aurora med denna utsikt. Hade varit trevligare om de använt utrymmet till att kunna sitta och titta på utsikten när man vill, en cafeteria eller dylikt. Tack och lov så kan vi ju fortfarande åka med Isabella, men till Riga :) Synd för Åbo bara. Jag hade gjort fler båtturer med Viking om hon gått kvar.
Kommande
Independence Of The Seas 2019

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
Amorella (Lyx A)
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #84 skrivet: 01 oktober 2017, 20:31:59 »
Design mässigt tror jag knappast man kommer göra om Grace misstag, och det är därför man pratar i termer om en mer "traditionell" färja än kryssningsfartyg, för man måste få betydligt mer funktionella arbetsstationer - inte minst på Åbo linjen - med dom krav den korta hamntiden ställer på fartyget. Tror inte sådär särskilt mycket kommer återfinnas från Grace ombord på detta fartyget. Däremot behöver man inte tumma på komforten för den sakens skull. Tror också att det här bygget kommer man att nyttja optionen på systerfartyg på, allt annat vore märkligt. Man får nyare, större, bättre fartyg för pengarna - billigare - än vad man fick Grace. Är det bara tuta å köra.

Frågan är väll vad man kommer göra med Cinderella konceptet, om det kommer få leva kvar och leva ett separat liv, eller om man måste försöka få in så mycket på sitt nybygge att man skrotar det.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #85 skrivet: 10 oktober 2017, 09:45:31 »
Apropå korta hamntider, Viking och ABB är nu överens om azipods på fartyget. Simulatortester har visat på en besparing i tid på mellan 15 och 20 minuter per dygn, inte helt oväsentligt.

http://www.sjofart.ax/nyheter/viking-tar-azipod-fran-abb

Poddarna kommer att tillverkas i Helsingfors.
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #86 skrivet: 10 oktober 2017, 19:07:44 »
Azipods i svår is kontra "vanliga" propellrar, är det någon skillnad?
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #87 skrivet: 12 oktober 2017, 15:26:39 »
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #88 skrivet: 12 oktober 2017, 17:30:30 »
Azipods ar ju valdigt vanligt pa kryssningsfartyg, men hur ar det pa farjor? finns det nagon annan farja som provat detta forut, eller ar det forsta gangen som detta hander?
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #89 skrivet: 12 oktober 2017, 18:02:35 »

 TT line har ju Siemens poddar på två av färjorna.
Södra Östersjön är ju sällan istäckt medn hamnarna har ju ofta is och en sak med poddarna är att man kan spola bort is mellan kaj och båt lite snabbare.
Sedan har det ju byggts flera DAT (double acting tanker) och andra isgående båtar med pod.

//Skepptikern