SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #165 skrivet: 09 augusti 2018, 11:28:47 »
En undran. Har Grace internramper till däck 5 eller måste man alltid använda sidoportarna?
« Svar #166 skrivet: 09 augusti 2018, 15:46:16 »
En undran. Har Grace internramper till däck 5 eller måste man alltid använda sidoportarna?

Hon har en internramp från däck 5 ner till huvuddäck. När jag åkte i Söndags använde man den (i stängt läge förståss) till att ställa MC och annat smått som behövde säkras. Rimligen lite smalt att ställa vanlig personbil där om man sedan vill öppna dörrarna.

//Skepptikern
« Svar #167 skrivet: 09 augusti 2018, 18:06:01 »
Tack, anledningen till funderingen var om det skulle vara möjligt att köra Grace till Kapellskär istället (då behövs internramp) ungefär som Silja Europa gjorde under SeaContainerstiden. I så fall är det möjligt att få bättre tider än Silja både för dygnskryssarna och dagskryssarna från Finland. Dock får man ge upp dagskryssarna från Sverige. -Men man har ju Rosella.

En hypotetisk tidtabell skulle kunna se ut ungefär som följer:

Sto      Kap    Lång      Åbo
Grace               7.30   12.30    16.30
                          6.00   22.10    18.00
NB       19.00              02.20   6.30
             17.30               12.10     8.00
« Svar #168 skrivet: 09 augusti 2018, 19:22:06 »
Skulle vara säkert en uppskattad tidtabell. I sin helhet vad sägs om följande?

Sto      Kap    Lång      Åbo
Grace               7.30   12.30  16.30
                       6.00   22.10  18.00
NB       19.00              02.20   6.30
           17.30               12.10  8.00
XPRS                Kap    Mhq    Åbo
                        10.00 13.30
                        15.00 18.30
                        20.00 23.00 03.30
                                 08.00
Cinderella / Gabriella Sto Mhq Hel
                        17:00 23:30 10:30
                        10:00 05:00 18:00
Mariella / Amorella Hel Tll
                           8:30 14:00
                          11:30 18:00
                          19:00 23:30
                          22:00 07:30
« Senast ändrad: 09 augusti 2018, 19:27:25 av JoonasK »
« Svar #169 skrivet: 10 augusti 2018, 12:26:43 »
Intressant förslag. Men med tanke på hur mycken Hansens gnäller om "överkapacitet", vilket det egentligen inte är förutom möjligen på 22-timmarskryssningar och faktumet att NB byggs med stor kryssningskapacitet, tycker jag allt pekar på kommande neddragningar.

Dvs att avsikten är att ersätta två fartyg med ett.

Det är utifrån detta jag funderar på hur man skall få ihop en tidtabell som ändå funkar för de viktigaste marknadssegmenten. Fler fartyg till Åbo tror jag inte att vi kommer att få se.
« Svar #170 skrivet: 10 augusti 2018, 22:16:10 »
Jag tippar hur som helst att cinderella flyttas och att NB tar över som "kryssare" från Stockholm i likhet med galaxy. Var cinderella tar vägen? Jag tror finska viken.
« Svar #171 skrivet: 11 augusti 2018, 01:30:00 »
Jag tippar hur som helst att cinderella flyttas och att NB tar över som "kryssare" från Stockholm i likhet med galaxy. Var cinderella tar vägen? Jag tror finska viken.

Allt pekar åt det håll, ja. Men det som är intressant är att man investerar inte i Mariella lika ivrigt som i Gabriella och det kunde till och med tyda att det är Mariella som ersätts av Cinderella och när dygnskryssningarna minskar i populäritet även från Helsingfors, så försöker man inte konkurrera mot Europa utan tar Amorella till mycket efterlängtade extra turer till Tallinn istället. Åtminstone en avgång tidig morgon och tidig kväll skulle behövas verkligen mot Tallink. Eckerö har gjort sitt drag med Finlandias tre avgångar om dagen.
« Svar #172 skrivet: 11 augusti 2018, 07:57:19 »
Tror att det finns en viss flexibilitet kring vilka färjor man gör sig av med. Får man ett bra pris för någon av dem, kan man nog tänka sig att de flyttar runt de övriga för att täcka upp.

Jag menar att om någon är särskillt intresserad av tex Gabriella, för att hon är lite yngre, ja då säljer man nog henne och flyttar dit Cinderella eller Amorella. Om tex Moby vill köpa en syster till Anastasia och är beredda att betala rimligt för det, ja då säljer man nog Mariella etc.
« Svar #173 skrivet: 12 augusti 2018, 11:58:35 »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.
« Svar #174 skrivet: 12 augusti 2018, 15:02:38 »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.

Moby har ju beställt två stora färjor i Kina.
« Svar #175 skrivet: 13 augusti 2018, 00:39:12 »

Moby har ju beställt två stora färjor i Kina.

Ja, men fick inte köpa några fler 70- och 80-talsfärjor enligt italienska media.  ;)
« Svar #176 skrivet: 16 augusti 2018, 13:14:52 »
Men är det inte viktigare att sätta in båten där det finns mest pengar att tjäna? Jag tror att Cinderella tjänar bättre, iaf på sommaren mellan Hel-Tal. Då man talar om att inte förlora mot birka, visst är det sant, men om det finns mer att hämta på finska sidan, vad gör man då? Viking måste börja få in pengar och det måste börja komma in. 
« Svar #177 skrivet: 17 augusti 2018, 07:59:50 »
Öka intjäningen eller sänka kostnaderna. Frågan är vilket som är mest realistiskt?
« Svar #178 skrivet: 20 augusti 2018, 06:43:08 »
Att det är mariella som kanske ersätts är en ny vinkling. Inte helt otroligt faktiskt. Cinderella kanske trots allt blir röd igen och går på sto-hel då NB levererats. ?
Amorella behålls nog om man inte får begärt pris för henne och sätts in på finska viken som parhäst till xprs.
« Svar #179 skrivet: 03 september 2018, 10:31:39 »