*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #285 skrivet: 09 oktober 2018, 19:14:22 »
En tanke som jag får är att: När nybygget kommer så blir det en nyhet och Viking kommer säkerligen att göra en massa reklam. Om de då har kvar Cinderella, som också är "svenskarnas" båt, blir det ju konkurrens mellan nybygget och Cinderella. Varför konkurrera ut dem mot varandra?

Kanske Cinderella in på Helsingfors och Amorella in på Tallinn (om hon inte säljs).

Dom komplettera varandra
Då dom inte har samma kunder.

Tar Viking bort Cinderella så går dessa kunder till Birka Line!
Aldrig till Åbo Färjan!

Varför detta?

Det är inte samma produkt!

Åbo färjan kommer och går försent.

Cinderella har bra tider 18,00 - 15,15
Vilket gör att man kan ta sista tåget ner till Skåne!


Med Åbo färjan blir det övernattning eller nattåget.
Sent och obekvämt.

Åbo passar bra till 08or. Men inte mera.
20,00 - 18,55 eller 07,45 - 06,30 som är ännu sämre!

Minst en gång i veckan de senaste veckorna har jag fått reklam hem i brevlådan från Viking, inriktad på Cinderella. När nybygget kommer, lär man, antar jag, få hem reklam om nybygget. Tänk då reklam för två färjor, det ser jag som en konkurrens.

Amorella satsar på dansbandshelger nu, Cinderella har också dansband. När jag ska åka snart kommer Amorella att erbjuda två olika dansband. Då tittar jag som kund på vilket fartyg som har bäst produkt i underhållning. Ska då ett nybygge ta vid Amorellas produkter vs Cinderellas så ser jag det som konkurrens. Varför inte nyttja befintlig flotta på ett bättre sätt? Med Cinderella på Helsingfors så händer det någonting där och nybygget kan få lite egen uppmärksamhet. Kanske även går att justera tidtabellen något.
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #286 skrivet: 09 oktober 2018, 19:51:40 »
En tanke som jag får är att: När nybygget kommer så blir det en nyhet och Viking kommer säkerligen att göra en massa reklam. Om de då har kvar Cinderella, som också är "svenskarnas" båt, blir det ju konkurrens mellan nybygget och Cinderella. Varför konkurrera ut dem mot varandra?

Kanske Cinderella in på Helsingfors och Amorella in på Tallinn (om hon inte säljs).

Det får du göra!

Jag går på ankomsttiden
Så det blir Cinderella och tåget hem samma kväll 505 kl. 17,05!

Varför detta?

Det är inte samma produkt!

Åbo färjan kommer och går försent.

Cinderella har bra tider 18,00 - 15,15
Vilket gör att man kan ta sista tåget ner till Skåne!


Med Åbo färjan blir det övernattning eller nattåget.
Sent och obekvämt.

Åbo passar bra till 08or. Men inte mera.
20,00 - 18,55 eller 07,45 - 06,30 som är ännu sämre!

Minst en gång i veckan de senaste veckorna har jag fått reklam hem i brevlådan från Viking, inriktad på Cinderella. När nybygget kommer, lär man, antar jag, få hem reklam om nybygget. Tänk då reklam för två färjor, det ser jag som en konkurrens.

Amorella satsar på dansbandshelger nu, Cinderella har också dansband. När jag ska åka snart kommer Amorella att erbjuda två olika dansband. Då tittar jag som kund på vilket fartyg som har bäst produkt i underhållning. Ska då ett nybygge ta vid Amorellas produkter vs Cinderellas så ser jag det som konkurrens. Varför inte nyttja befintlig flotta på ett bättre sätt? Med Cinderella på Helsingfors så händer det någonting där och nybygget kan få lite egen uppmärksamhet. Kanske även går att justera tidtabellen något.
*

    Penny

  • 155
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #287 skrivet: 09 oktober 2018, 20:05:02 »
Hursomhelst, det är mina tankar. Sedan så tycker jag personligen att de ersätter fel färja.

Kommande
Independence Of The Seas 2019

God Jul och Gott Nytt År!
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #288 skrivet: Idag kl. 09:25:36 »
"målet är att det nya fartygets innovativa lösningar för energibesparing ska öka energieffektiviteten ytterligare 10 procent"

Hittade denna artikel med lite intressanta uppgifter om nybyggets miljöeteknik
https://miljonytta.se/transporter/lagre-utslapp-pa-ostersjon-med-vind-i-rotorseglen/

  • Nio ggr mer el från spillvärme än med Climeons tidigare testanläggning på Viking Grace (483 700 kWh under 2017)
  • "Med rotorsegel som hjälpkraft kan ett fartyg spara 5-20 procent bränsle och ändå hålla hastigheten."
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #289 skrivet: Idag kl. 09:38:41 »
En hyffsat lång intervju med Kari Granberg, projektledare för Viking Line.

https://www.sjofart.ax/nyheter/har-vaxer-kinabygget-fram

Kortfattat kan man säga att allt löper på precis enligt plan!
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #290 skrivet: Idag kl. 11:21:08 »
"målet är att det nya fartygets innovativa lösningar för energibesparing ska öka energieffektiviteten ytterligare 10 procent"

Hittade denna artikel med lite intressanta uppgifter om nybyggets miljöeteknik
https://miljonytta.se/transporter/lagre-utslapp-pa-ostersjon-med-vind-i-rotorseglen/

  • Nio ggr mer el från spillvärme än med Climeons tidigare testanläggning på Viking Grace (483 700 kWh under 2017)
  • "Med rotorsegel som hjälpkraft kan ett fartyg spara 5-20 procent bränsle och ändå hålla hastigheten."

Nu har ju testet på Viking Grace inte varit optimalt med rotorseglet,så var det sagt för några månader sedan.Om rotorsegel ger en så stor besparing fattar inte jag varför det är så försvinnande få fartyg som använder tekninken.Den har ju funnits länge..
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #291 skrivet: Idag kl. 12:07:48 »
Nu har ju testet på Viking Grace inte varit optimalt med rotorseglet,så var det sagt för några månader sedan.Om rotorsegel ger en så stor besparing fattar inte jag varför det är så försvinnande få fartyg som använder tekninken.Den har ju funnits länge..
Nu har rotorseglet inte varit ombord mer än några månader så en seriösare utvärdering görs antagligen efter ett år i drift för att sammanfatta erfarenheterna. Tror det nämnts tidigare att det är försöken med Viking Grace som avgör om fler fartyg kommer utrustas med rotorsegel. Att Norse Power inte nämndes bland de företag som är på plats i Kina är dock naturligt eftersom installationen bör ske sent i byggprocessen. Det är väl heller inte helt omöjligt att det sker på ett varv här i vår närhet istället för på varvet i Kina?