*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #285 skrivet: 09 oktober 2018, 19:14:22 »
En tanke som jag får är att: När nybygget kommer så blir det en nyhet och Viking kommer säkerligen att göra en massa reklam. Om de då har kvar Cinderella, som också är "svenskarnas" båt, blir det ju konkurrens mellan nybygget och Cinderella. Varför konkurrera ut dem mot varandra?

Kanske Cinderella in på Helsingfors och Amorella in på Tallinn (om hon inte säljs).

Dom komplettera varandra
Då dom inte har samma kunder.

Tar Viking bort Cinderella så går dessa kunder till Birka Line!
Aldrig till Åbo Färjan!

Varför detta?

Det är inte samma produkt!

Åbo färjan kommer och går försent.

Cinderella har bra tider 18,00 - 15,15
Vilket gör att man kan ta sista tåget ner till Skåne!

Med Åbo färjan blir det övernattning eller nattåget.
Sent och obekvämt.

Åbo passar bra till 08or. Men inte mera.
20,00 - 18,55 eller 07,45 - 06,30 som är ännu sämre!

Minst en gång i veckan de senaste veckorna har jag fått reklam hem i brevlådan från Viking, inriktad på Cinderella. När nybygget kommer, lär man, antar jag, få hem reklam om nybygget. Tänk då reklam för två färjor, det ser jag som en konkurrens.

Amorella satsar på dansbandshelger nu, Cinderella har också dansband. När jag ska åka snart kommer Amorella att erbjuda två olika dansband. Då tittar jag som kund på vilket fartyg som har bäst produkt i underhållning. Ska då ett nybygge ta vid Amorellas produkter vs Cinderellas så ser jag det som konkurrens. Varför inte nyttja befintlig flotta på ett bättre sätt? Med Cinderella på Helsingfors så händer det någonting där och nybygget kan få lite egen uppmärksamhet. Kanske även går att justera tidtabellen något.
*
« Svar #286 skrivet: 09 oktober 2018, 19:51:40 »
En tanke som jag får är att: När nybygget kommer så blir det en nyhet och Viking kommer säkerligen att göra en massa reklam. Om de då har kvar Cinderella, som också är "svenskarnas" båt, blir det ju konkurrens mellan nybygget och Cinderella. Varför konkurrera ut dem mot varandra?

Kanske Cinderella in på Helsingfors och Amorella in på Tallinn (om hon inte säljs).

Det får du göra!

Jag går på ankomsttiden
Så det blir Cinderella och tåget hem samma kväll 505 kl. 17,05!

Varför detta?

Det är inte samma produkt!

Åbo färjan kommer och går försent.

Cinderella har bra tider 18,00 - 15,15
Vilket gör att man kan ta sista tåget ner till Skåne!

Med Åbo färjan blir det övernattning eller nattåget.
Sent och obekvämt.

Åbo passar bra till 08or. Men inte mera.
20,00 - 18,55 eller 07,45 - 06,30 som är ännu sämre!

Minst en gång i veckan de senaste veckorna har jag fått reklam hem i brevlådan från Viking, inriktad på Cinderella. När nybygget kommer, lär man, antar jag, få hem reklam om nybygget. Tänk då reklam för två färjor, det ser jag som en konkurrens.

Amorella satsar på dansbandshelger nu, Cinderella har också dansband. När jag ska åka snart kommer Amorella att erbjuda två olika dansband. Då tittar jag som kund på vilket fartyg som har bäst produkt i underhållning. Ska då ett nybygge ta vid Amorellas produkter vs Cinderellas så ser jag det som konkurrens. Varför inte nyttja befintlig flotta på ett bättre sätt? Med Cinderella på Helsingfors så händer det någonting där och nybygget kan få lite egen uppmärksamhet. Kanske även går att justera tidtabellen något.
*

Penny

• 175
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #287 skrivet: 09 oktober 2018, 20:05:02 »
Hursomhelst, det är mina tankar. Sedan så tycker jag personligen att de ersätter fel färja.

Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #288 skrivet: 15 december 2018, 09:25:36 »
"målet är att det nya fartygets innovativa lösningar för energibesparing ska öka energieffektiviteten ytterligare 10 procent"

Hittade denna artikel med lite intressanta uppgifter om nybyggets miljöeteknik
https://miljonytta.se/transporter/lagre-utslapp-pa-ostersjon-med-vind-i-rotorseglen/

• Nio ggr mer el från spillvärme än med Climeons tidigare testanläggning på Viking Grace (483 700 kWh under 2017)
  • "Med rotorsegel som hjälpkraft kan ett fartyg spara 5-20 procent bränsle och ändå hålla hastigheten."
« Svar #289 skrivet: 15 december 2018, 09:38:41 »
En hyffsat lång intervju med Kari Granberg, projektledare för Viking Line.

https://www.sjofart.ax/nyheter/har-vaxer-kinabygget-fram

Kortfattat kan man säga att allt löper på precis enligt plan!
*
« Svar #290 skrivet: 15 december 2018, 11:21:08 »
"målet är att det nya fartygets innovativa lösningar för energibesparing ska öka energieffektiviteten ytterligare 10 procent"

Hittade denna artikel med lite intressanta uppgifter om nybyggets miljöeteknik
https://miljonytta.se/transporter/lagre-utslapp-pa-ostersjon-med-vind-i-rotorseglen/

• Nio ggr mer el från spillvärme än med Climeons tidigare testanläggning på Viking Grace (483 700 kWh under 2017)
  • "Med rotorsegel som hjälpkraft kan ett fartyg spara 5-20 procent bränsle och ändå hålla hastigheten."

Nu har ju testet på Viking Grace inte varit optimalt med rotorseglet,så var det sagt för några månader sedan.Om rotorsegel ger en så stor besparing fattar inte jag varför det är så försvinnande få fartyg som använder tekninken.Den har ju funnits länge..
« Svar #291 skrivet: 15 december 2018, 12:07:48 »
Nu har ju testet på Viking Grace inte varit optimalt med rotorseglet,så var det sagt för några månader sedan.Om rotorsegel ger en så stor besparing fattar inte jag varför det är så försvinnande få fartyg som använder tekninken.Den har ju funnits länge..
Nu har rotorseglet inte varit ombord mer än några månader så en seriösare utvärdering görs antagligen efter ett år i drift för att sammanfatta erfarenheterna. Tror det nämnts tidigare att det är försöken med Viking Grace som avgör om fler fartyg kommer utrustas med rotorsegel. Att Norse Power inte nämndes bland de företag som är på plats i Kina är dock naturligt eftersom installationen bör ske sent i byggprocessen. Det är väl heller inte helt omöjligt att det sker på ett varv här i vår närhet istället för på varvet i Kina?
*
« Svar #292 skrivet: 15 december 2018, 20:09:48 »
Det vore roligt att ta del av en däcksplan men det kommer väl under 2019. Det borde väl snart vara dags för den traditionella namntävlingen.
« Svar #293 skrivet: 16 december 2018, 20:27:48 »
Ja däcksplanen ser man verkligen framemot att se, men lär nog dröja.
« Svar #294 skrivet: 19 december 2018, 22:21:20 »
Jag tror inte man ska förvänta sig för mycket av däcksplanen. Tom Viking Line själva har poängterat att färjan man bygger kommer vara mer linje inriktat i sin inredningsdesign än kryssningsorienterad, och det tror jag också kommer stämma ganska bra. Dom offentliga områden på nya fartyget ser i förhållande till fartygets hela längd, faktumvis ganska begränsade ut. En Tax-Free ala Grace kommer hon defenitift få. Man verkar också "Låna" Grace restaurangkoncept i fören. Men i övrigt.. Utsvängda fönster i vad jag antar blir Fun Club. Kan inte finnas plats för så många fler stora utrymmen. Konferensen ska ha sitt. Bad avdelning eller rättare sagt, Spa avdelning med Gym. Men så många nyheter tror jag inte att det blir. En korrigerad Grace, kanske man kan kalla den för.
*
« Svar #295 skrivet: 20 december 2018, 23:19:01 »
Totala antalet hytter blir 1121st och det inkluderar även hytter till besättning.Almaco levererar hyttmodulerna plus bygger köken.,
Allt enligt Ålandssjöfart.com
« Senast ändrad: 20 december 2018, 23:20:58 av MH »
*

Penny

• 175
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #296 skrivet: 22 december 2018, 10:16:42 »
Totala antalet hytter blir 1121st och det inkluderar även hytter till besättning.Almaco levererar hyttmodulerna plus bygger köken.,
Allt enligt Ålandssjöfart.com

Här är artikeln i Ålands Sjöfart:
https://www.sjofart.ax/nyheter/almacos-hytter-vikingbygge
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #297 skrivet: 25 december 2018, 03:40:40 »
''Affären omfattar 1.121 passagerar- och besättningshytter'' då finns det säkert +- ex antal hytter som byggs på plats, som ingår i avtalet med varvet i Xiamen, så antalet 1121 hytter behöver nödvändigtvis inte stämma då alla hytter inte byggs i moduler mm.

Nej nu väntar vi spänt på bilder och planritningar!!!
« Svar #298 skrivet: 25 december 2018, 15:09:24 »
Ja däcksplanen ser man verkligen framemot att se, men lär nog dröja.
20 jan 2013 sparade jag ner däcksplanen över Viking Grace. Antar att det var ungefär då VL gjort den offentlig via hemsidan. Då var det 10 månader sedan den senast ändrats.

Vi har ju redan sett bilderna på modellen som visades upp på någon mässa. Då modellen saknade de svarta ränderna var det tydligt att halva däck 9 saknar fönster som givetvis beror på placeringen av taxfree. Tyvärr måste jag säga. Min uppfattning är att nybygget från början borde byggas mer som en bilfärja och att främre delen av däck 5 används till taxfree. Direktleveranser till bilen skulle underlättas och butiksutrymmena kan lättare göras om för att utöka utrymmet för personbilar utan att en massa hytter måste rivas ut ifall förutsättningarna förändras (byte av rutt, ägare eller taxfree-koncept).   
*
« Svar #299 skrivet: 29 december 2018, 09:27:54 »
Wärtsilä levererar ju motorer (6st 31D dual fuel) och annat. Man kommer också att leverera sitt heltäckande navigationssystem  Nacos Platinum" Gå in på Wärtsiläs hemsida och sök Nacos Platinum så får man där se hur tekniken på bryggan kommer att gestalta sig.
(Kan tyvärr inte länka)
« Senast ändrad: 29 december 2018, 09:30:10 av MH »