*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #240 skrivet: 13 september 2018, 16:46:36 »
Ordet aura betyder också något osynlig, ofysiskt liksom energifältet runt människan. Också på finska.
« Svar #241 skrivet: 13 september 2018, 19:21:19 »
Det är som sagt knappast någon tillfällighet att plog heter aura på finska utan ett lån från något indoeuropeiskt språk, högst sannolikt svenskans årder. Ordet är mycket gammalt och finns i de flesta indoeuropeiska språk.

Sedan finns ordet åder för själva rännan, flödeskanalen.  Måhända ett ännu  äldre ord. Dock är det saknade första r:et ganska unikt för svenskan och även fornsvenskan. Jämför latinets arteria, som har r:et kvar (Vilket ju även finns i den helt moderna försvenskade medicinska termen artär).

Hur som helst båda orden hade ett "r" i början ursprungligen och går tillbaka på samma ord.

Sedan blir det förstås ganska ordentligt omstöpt när det anpassas till en helt annan språkfamilj. Men även finskan aura kommer som sagt med all sannolikhet från samma ursprungliga indoeuropeiska ord. Det är alltså inte en slump att de blir lika.
« Svar #242 skrivet: 13 september 2018, 19:51:01 »
När det sedan kommer till namnet på fartyget vet jag inte om jag tycker att det blir så bra. Jag vill gärna ha ett namn som på något sätt matchar Grace, så att det märks att de båda fartygen är parhästar.

(Detta betyder inte nödvändigtvis att hon måste heta Glory...)

PS Gloria och aura kanske också kan anses ha ett samband? DS
« Svar #243 skrivet: 13 september 2018, 21:11:27 »
När det sedan kommer till namnet på fartyget vet jag inte om jag tycker att det blir så bra. Jag vill gärna ha ett namn som på något sätt matchar Grace, så att det märks att de båda fartygen är parhästar.

(Detta betyder inte nödvändigtvis att hon måste heta Glory...)

PS Gloria och aura kanske också kan anses ha ett samband? DS

Jag tycker lite tvärtom, det är bra att att Grace och nybygget har namn som skiljer sig lite från varandra, det är bra för att undvika förväxlingar, både för resenärer och andra.
« Svar #244 skrivet: 13 september 2018, 22:20:54 »
Unnskyld at jeg fremdeles er litt opptatt av det sproglige mhp. elven Aura (joki/å) og Åbo. Kan det tenkes at Åbo opprinnelig har blitt kalt Aurbo og så efterhvert utviklet seg til Åbo?
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #245 skrivet: 13 september 2018, 23:38:23 »
Jag är mycket medveten om att Aurajoki heter Aura Å på svenska. Jag skulle aldrig tänka mig att använda ordet "Plogån" om den, men översatt blir namnet så.
För ordet "aura" på finska betyder plog på svenska, med det menas en vanlig plog som jordbrukare använder. Snöplog heter för övrigt lumiaura.

För övrigt bor jag sedan 26 år tillbaka vid stranden av Aura Å, till och med i orten som heter Aura.

Det var inte meningen alls att vara näsvis. Jag ville bara poängtera att ordet har en långt bak betydelse i historien.
YNWA!
« Svar #246 skrivet: 14 september 2018, 04:18:48 »
Unnskyld at jeg fremdeles er litt opptatt av det sproglige mhp. elven Aura (joki/å) og Åbo. Kan det tenkes at Åbo opprinnelig har blitt kalt Aurbo og så efterhvert utviklet seg til Åbo?
Men det är väl en ganska omständig förklaring jämfört med att anta att stan helt enkelt kallats Å-bo i betydelsen bostället vid ån?

Själva åns namn är också ganska klarlagt, den har nog bara kallats ån eller ådran, vilket i interaktion med den finska befolkningen blivit Aura.

Den lite kluriga frågan är om det bara är en slump att detta sammanfaller med finskans ord för plog. På sätt och vis är det väl det eftersom det ordet uppstått vid en annan tid, på en annan plats. Men helt slump är det nog inte ändå, eftersom också det ordet med all sannolikhet är lånat från något indoeuropeiskt språk och faktiskt går tillbaka på samma indoeuropeiska ursprung.

(Aura som någon imatriell utomkropslig utstrålning är ett helt annat ord.)
*
« Svar #247 skrivet: 14 september 2018, 09:01:45 »
Den finlandssvenska vetenskapliga namnforskningen finns sammanfattad i verket Finlandssvenska Bebyggelsenamn:
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/919/aura-aura/
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/923/abo-abo/
« Svar #248 skrivet: 14 september 2018, 09:42:39 »
Det fanns ju ganska många förklaringsmodeller, så "ganska klarlagt" var kanske en överdrift.

Dock tycker jag att vissa av alternativen  är konstiga. Det är väl ändå väldigt ovanligt att man döper en å efter ett personnamn? - Personnamn finns ofta i ortsnamn efter någon tidig invånare i orten eller annan typ av grundare. Kungar etcetera. Men sällan i namn på vattendrag och sjöar.

"Plog" tycker jag också, som nämnts tidigare, är ett mycket konstigt namn. Det känns ju mer som att någon fors som ser ut som en plog eller sägner om en jätte som plogat upp åfåran är konstruktioner som uppkommit när man sökt förklara varför ån heter "plog" än tvärt om.

Däremot kan det mycket väl ha haft en betydelse för hur den finska befolkningen uppfattade ordet när de talade med den svenska. Sedan har namnet etablerats i finskan som Aurajoki för att till slut föras tillbaka till svenskan som Aura å.

Bolladet mot finskan är nog av betydelse, för annars hade det varit ett ganska långt steg att gå från "ådran" till "aura". Men att en finskspråkig uppfattar "ådra" som "aura" tycker jag inte alls låter osannolikt.

Det är i varje fall den förklaringsmodell jag håller för troligast.
« Svar #249 skrivet: 14 september 2018, 11:30:03 »
Den finlandssvenska vetenskapliga namnforskningen finns sammanfattad i verket Finlandssvenska Bebyggelsenamn:
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/919/aura-aura/
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/923/abo-abo/
Takk!  ;)
Planlagt fergereise:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #250 skrivet: 15 september 2018, 09:44:48 »
Ja vi får väl se vad namnet blir. Helt klart i alla fall att viking går ifrån ”Ella” namnen i och med grace. Det som bekymrar är att de tagit namn som xprs och fstr på senare tid. Men det lär nog inte bli aktuellt här.
« Svar #251 skrivet: 15 september 2018, 11:40:09 »
Vad vi kan se är också att man allt sedan xprs uteslutande valt engelska namn. Fånigt förkortade eller ej.

Annars finns ju Petronella kvar. Den andra av Askungens, Cinderellas, elaka styvsystrar, vid sidan om Gabriella. Inget namn jag förespråkar, men ändå.
« Svar #252 skrivet: 15 september 2018, 13:53:57 »
Petronella på en gas/segeldriven färja vore väl nåt.  :D
« Senast ändrad: 15 september 2018, 14:01:17 av JoonasK »
« Svar #253 skrivet: 16 september 2018, 11:43:42 »
Haha. Petronella. Ja det borde skapa rubriker runt omkring i regionen. Nej jag tror mer på Viking Glory, Viking Aura, Viking Harmony, Viking Horizon eller något i den stilen.
« Svar #254 skrivet: 17 september 2018, 08:26:41 »
VIKING HRZN? Eller ta den helt ut: VKNG HRZN

Hv skl v md vklr?
« Senast ändrad: 17 september 2018, 08:28:15 av Risberg »
Planlagt fergereise: