*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #135 skrivet: 08 maj 2018, 11:17:22 »
Man ju också notera att Silja respektive Tallink just nu kör reklamkampanjer i svensk press under respektive varumärke
med helsidesannonser och i en intensitet som jag inte kan påminna mig. Viking? Tyst förutom lite direktreklam i brevlådan för främst Rosella och Cinderella. Sparsamhet är en dygd!?  ;)

Facebook/Instagram/Twitter/osv. kostar ingenting...
« Svar #136 skrivet: 08 maj 2018, 17:36:45 »
Har också noterat att man mer och mer skiljer på tallink och Silja. i Senaste itskicket från club one tidningen Ombord så fanns en hel lite blaska med som bara handlade om siljas helsingfors skutor.
Är det dem man månne vill lyfta ut till någon slags premium inom koncernen? /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
« Svar #137 skrivet: 08 maj 2018, 18:54:16 »
Jag vill inte låta negativ, men vilka skulle dessa 2hands tonnage vara med kapacitet för ca 2800-3000 pax med kryssningskänsla med isklass 1a super? Enda jag kan komma på är Color Lines systrar men har svårt att tro att dessa är till salu i det närmaste tiden. Om det är fartyg till Stockholm -Helsingfors du menar. Men om du menar Helsingfors - Tallin så är det ju en annan femma då kan man ju hitta nått som man kan bygga om till isklass.

Det tror inte jag heller att det finns "färdigt", utan då får man i sådant fall anpassa. Frågan är dock vad framtiden för med sig. Sto-Åbo är ur det perspektivet en ganska säker linje att investera i. Den har tillväxtpotential, man vet att kortare transporter och semestrar växer. Fysiska kortare vägen är bra ur bunker perspektiv, och desto oftare per dygn du växlar passagerare = desto mer färska stålars får du ombord. Därför är Åbo rutten, bara du får ombord gäster, mer säljande än Helsingfors linjen, även om denna ska förespegla en mer exklusiv upplevelse. Ingenting av detta har nuvarande Helsingforslinjen. Det går givetvis att åtgärda, dels antingen genom att justera skillnaden i ombordekonomin - dvs mindre passagerarkapacitet = mindre dyr besättning, samt öka kapacitet där man kan förvänta sig tillväxt - Sverige och Finland är export ekonomier = bildäck. ELLER så måste man utöka marknaden att sälja på och öka kapaciteten på alla fronter, och det kan man givetvis göra om man även inkluderar Tallinn på helårsbasis. Då finns det läge att fundera på större fartyg både på passagerar och fraktsidan. Men den ekvationen har också att göra med dels hur man lägger tidtabellen - jag skulle tro att det logiska skulle bli Sto-(Mar)-Tal-Hel-Tal-(Mar)Sto liksom hur skattepolitiken i Baltikum utvecklas. Problemet för passagerartrafiken är lågprisflyget. Flygskatter och miljöskatter må tillfälligt kunna hjälpa till, men onekligen - flagga om fartygen är nog direkt oundvikligt i längden. Finland kommer aldrig kunna erbjuda samma rabatt som Estland eller Lettland på lång tid framöver. Är bara så. Ska också bli intressant att se hur Stena Line från Nynäs kommer att hantera frågan, om dom inte sätter in större passagerarkapacitet inom ganska snar framtid - då Lettland ser ut att bli baltikums nästa låg skatte paradis, vore oerhört förvånande. Och Stor Stockholm med hela sin marknad, enkelheten att ordna med bussparkering och logistik i Nynäshamn, Nyöppnad BorderShop i Ventspils. Det mesta tyder på att Stena närmar sig Stockholm åter - även om det inte går att säkert veta.
*
« Svar #138 skrivet: 09 maj 2018, 01:30:08 »
Men den ekvationen har också att göra med dels hur man lägger tidtabellen - jag skulle tro att det logiska skulle bli Sto-(Mar)-Tal-Hel-Tal-(Mar)Sto

Nej, det där är omöjligt.

Det finns inte många som vill göra Tal-Hel-Tal minikryssningar, men det finns många som vill göra Hel-Tal-Hel minikryssningar.
Och jag tror "en dag i Helsingfors" från Stockholm är populärare än "42-timmars kryssning till Helsingfors utan landstigning" från Stockholm...  ::)
Och det är lite konstigt också om "en dag i Stockholm" kryssning från Helsingfors börjar redan 13:00.

Så det måste vara Sto-Mar-Hel-Tal-Hel-Mar-Sto.
« Svar #139 skrivet: 09 maj 2018, 21:46:09 »
Man ju också notera att Silja respektive Tallink just nu kör reklamkampanjer i svensk press under respektive varumärke
med helsidesannonser och i en intensitet som jag inte kan påminna mig. Viking? Tyst förutom lite direktreklam i brevlådan för främst Rosella och Cinderella. Sparsamhet är en dygd!?  ;)

Facebook/Instagram/Twitter/osv. kostar ingenting...

Nej, men vi är rätt många människor, också med god ekonomi, som inte har släppt in snokande amerikanska sociala medier i våra liv. Och vill man nå oss så ...
« Svar #140 skrivet: 09 maj 2018, 21:59:13 »
Har också noterat att man mer och mer skiljer på tallink och Silja. i Senaste itskicket från club one tidningen Ombord så fanns en hel lite blaska med som bara handlade om siljas helsingfors skutor.
Är det dem man månne vill lyfta ut till någon slags premium inom koncernen? /TT

Jag tror snarare att man vill underlätta en försäljning av endera Silja eller Tallink, eventuellt båda till en köpare som sedan säljer av i sin tur.

Stena skulle väl kunna vara intresserade av att köpa Tallink, men knappast Silja. Stena är väl dessutom de enda som har pengar och har rimligtvis redan nosat på Tallink men väntar till prislappen blir den rätta. Stena har också en styrka i att de inte är börsnoterade vilket ger dem friare händer. DFDS är däremot börsnoterat och är inte lika kapitalstarka som Stena, men varför inte?

Silja då, vem skulle vilja köpa? Helsingfors-kryssningar, börjar de inte bli lite passé, i alla fall för en köpstark publik?

Kvar blir då Tallink Helsingfors-Tallinn som säljs av köparen till Tallink till - Viking!?
« Svar #141 skrivet: 11 maj 2018, 10:35:18 »
Vet inte om helsingfors kryssningarna är helt ute dock kräver det sin tid. Då fasrtygen avgår hyffsat tidigt på eftermiddagen. Men skulle de bli triangel trafik till helsingfors och Tallinn där man ej kan gå av eller måste vänta på att skutan skall komma tilbaka för att få gå ombord igne och inte som idag komma och gå som man vill tappar man nog väldigt många pax skulle jag tro. Personligen så skulle jag dra mig för att åka om det blev så /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
« Svar #142 skrivet: 22 maj 2018, 09:41:06 »
Undrar vad det blir för flagg?

Jag skulle tro att det blir finsk flagg.
Om Viking Line säljer Amorella, så flyttas garanterat besättningen över från Amorella till nybygget.

Däremot, om Amorella blir kvar i någon annan trafik, så kan ju nybygget hamna under svensk flagg.

Eftersom nybygget planeras med svenska kryssningsresenärer som främsta målgrupp, blir fartyget nog troligen också svenskflaggat...
« Svar #143 skrivet: 22 maj 2018, 09:43:42 »
Viking Grace är otroligt trevlig och lyckad som produkt och hon går hem hos dom allra flesta. Det VL kan förädla på nybygget är att vissa utrymmen blir öppnare och att det är lite lättare att orientera sig ombord. Viking Grace är supertrevlig och känns väldigt intim på ett trevligt sätt men om man har något att dra på så känns fartyget trångt.Totalt sett är ändå Viking Grace den överlägset bästa kryssningsfärjan jag rest på.

Själv tycker jag nog, att Silja Serenade och Silja Symphony slår Viking Grace med hästlängder...
« Svar #144 skrivet: 22 maj 2018, 12:31:05 »
Undrar vad det blir för flagg?

Jag skulle tro att det blir finsk flagg.
Om Viking Line säljer Amorella, så flyttas garanterat besättningen över från Amorella till nybygget.

Däremot, om Amorella blir kvar i någon annan trafik, så kan ju nybygget hamna under svensk flagg.

Eftersom nybygget planeras med svenska kryssningsresenärer som främsta målgrupp, blir fartyget nog troligen också svenskflaggat...
Målgruppen har inte så mycket med flagglandet att göra, se tex. Rosella (målgrupp sverige), Europa och Viking XPRS (målgrupp finland) som några exempel. Största betydelsen är nog vart det blir mest förmånligast att flagga den
och det inbegriper ju också flera saker.