*
Fritt Wi-fi
« skrivet: 16 mars 2018, 10:17:13 »
Har varit trögt att få igång ett väl fungerande internet i branschen. Men i takt med den tekniska utvecklingen har det blivit allt bättre. För inte särskilt många år tillbaka var nätet hopplöst trögt i delar av världen. Stilla Havet tex. Dessutom tog man rejält betalt.

Nu erbjuder många rederier, i likhet med de flesta hotell, fri tillgång till nätet. Senast Oceania.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/oceania-cruises-introduces-free-high-speed-wi-fi.html
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 10:19:14 av Lars H »
SV: Fritt Wi-fi
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2018, 17:21:07 »
Tycker Birka är sämst på detta speciellt i hytterna kom precis hem och hade hytt på däck 9 knappt att man kunde ta emot samtal i hytten.
Borde väl vara så enkelt att sätta upp lite routrar i korridorerna så man får mottagning och wifi?
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2018, 19:38:32 »
Är man så beroende av telefon och internet kanske man skall välja bort 24 timmars kryssning på en båt...
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2018, 06:45:00 »
Tycker Birka är sämst på detta speciellt i hytterna kom precis hem och hade hytt på däck 9 knappt att man kunde ta emot samtal i hytten.
Borde väl vara så enkelt att sätta upp lite routrar i korridorerna så man får mottagning och wifi?
Jag tror inte du skulle vilja ta emot eller ringa samtal över satelit, åtminstone inte efter du fått räkningen.
*
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2018, 10:19:13 »
Är man så beroende av telefon och internet kanske man skall välja bort 24 timmars kryssning på en båt...
Just det!
*
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2018, 13:18:12 »

Varför då?

« Svar #6 skrivet: 18 mars 2018, 16:09:11 »
Tyvärr så lever vi i en tid där bland annat telefon är nödvändigt
*
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2018, 18:13:13 »
Under en dygnsresa till Åland kan jag helt klart överleva utan nät och telefon.

Under en längre kryssning, som jag relaterar till, är det dock händigt ur alla möjliga aspekter att ha ett bra nät.
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2018, 22:07:05 »

Varför då?

För att det är en stålkonstruktion som är mitt ute på vattnet, inte bästa stället för täckning. Priserna för ett vettigt satellit-internet ombord är fortfarande väldigt höga. Och åker jag på en 24H kryssning så är det för att komma iväg och slappna av, inte prata i telefonen. Den eländes prylen ringer alldeles tillräckligt annars...
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2018, 22:26:55 »

Varför då?

För att det är en stålkonstruktion som är mitt ute på vattnet, inte bästa stället för täckning. Priserna för ett vettigt satellit-internet ombord är fortfarande väldigt höga. Och åker jag på en 24H kryssning så är det för att komma iväg och slappna av, inte prata i telefonen. Den eländes prylen ringer alldeles tillräckligt annars...

Men nu är du väldigt objektiv tycker jag... Inget illa menat :)
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2018, 09:26:51 »
Kostnaderna för "Fritt WiFi" måste ju tas ut någonstans, antingen på biljettpriset eller genom högre priser ombord eller ve o fasa genom sämre service i övrigt.

Det är milsvid skillnad på att erbjuda WiFi på ett hotell på landbacken med gigabit fiberanslutning jmf med på havet medans antalet användare kan vara detsamma
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2018, 11:26:51 »
Jag reser en hel del med Hurtigruten men ibland också med Kielfärjan och Danmarksfärjorna. Mitt jobb som "Fleet Manager", CSO och DPA för fartyg i drift kräver att jag kan kontaktas vid alla tidpunkter. Det står faktiskt i sjöfartens regelverk. Skall jag inte vara kontaktbar, till exempel vid flygresa, måste jag organisera detta på något sätt.

På Hurtigruterna har de löst saken så att gratis Wi-Fi ingår i biljettpriset, men det är ett ganska långsamt internet. Så kan man köpa till en blixtsnabb premium Wi-Fi för 50 spänn per dygn. Vanlig mobiltelefon fungerar på merparten av sträckningen direkt från land utan något Wi-Fi. I vart fall om man går utomhus eller står i ett fönster.

Själv har jag med mig en potent "Dong" från TeleNor som gör att jag får kontakt med e-mail och internet överallt där en mobiltelefon fungerar. Eller egentligen lite mer.
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2018, 13:34:52 »
Citera
att man kunde ta emot samtal i hytten.
Fast samtal via vanliga telefon nätet har väl int eså mycket med wi-fi att göra.
Personligen tycker jag det är skönt att få kliva på ett kryssningsfartyg och slå över mobilen i flight mode och bara vara.
På östersjö burkarna behövs i princip ingen wi-fi då det finns mobiltäckning i princip hela resan
men mobil är skönt att få lägga undan och bara slapp när man har semester /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2018, 14:18:37 »
Citera
att man kunde ta emot samtal i hytten.
Fast samtal via vanliga telefon nätet har väl int eså mycket med wi-fi att göra.
Personligen tycker jag det är skönt att få kliva på ett kryssningsfartyg och slå över mobilen i flight mode och bara vara.
På östersjö burkarna behövs i princip ingen wi-fi då det finns mobiltäckning i princip hela resan
men mobil är skönt att få lägga undan och bara slapp när man har semester /TT

Åker man själv tycker jag det kan kan va skönt att lägga mobilen i hytten men åker man med ungarna eller polarna så är det skönt att kunna ha koll på vart dom är nånstans.
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2018, 07:54:39 »

Hade du insideshytt ? Då kan jag förstå att du inte hade mottagning.

Är det viktigt med mobiltäckning och det är osäkert om WiFi finns i hytten så väljer man utsideshytt, brukar finnas täckning då iaf större delen av resan (iaf med Telia) om det är Stockholm - Mariehamn - Åbo och Stockholm - Mariehamn - Helsingfors.

Jag tycker WiFi är någon som bör erbjudas, det hör lixom hemma idag på fartyg. Gratis eller inte det kvittar för mig, bara det erbjuds.
« Senast ändrad: 26 mars 2018, 08:08:57 av Besticksteknikern »