*
M/S Nordbornholm
« skrivet: 13 mars 2018, 17:23:57 »
I samband med att jag gick igenom min fars gamla diabilder dök denna upp. Den må vara blekt, men färgbilder från 1952 är inte så vanliga...

SV: M/S Nordbornholm
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2018, 17:49:18 »
I samband med att jag gick igenom min fars gamla diabilder dök denna upp. Den må vara blekt, men färgbilder från 1952 är inte så vanliga...

Härlig bild! :) Och så genom Falsterbokanalen! Hvilka Bornholmsbåtar var de första att vara för stora för den? Har själv åkt genom kanalen med THOR VIKING, AFRODITE och FLIPPER, alla Trelleborg - København.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: M/S Nordbornholm
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2018, 18:35:58 »
Hammershus från 1965 passerade genom Falsterbokanalen. Vet inte om det var alltid eller bara vissa turer.
Så Povl Anker och Jens Kofoed, nuvanade Eckerö, bör varit de första som alltid gick runt Falsterborev.
/Marre
SV: M/S Nordbornholm, senare historia
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2018, 18:59:40 »
Passagerartrafik Skellefteå –Finland

Från slutet av 1800-talet och fram till 1946 hade Ursviken/Skelleftehamn ångbåtsförbindelser, norrut eller söderut längs Norrlandskusten, ibland även med Finland och Vasa. Den epokens sista båt var Sveabolagets s/s Ragne. (Se ”Sjöhistorisk årsbok 1996-1997”)

1960-1966 upprätthöll Rederi AB Bottenviken, Yxpila, trafik mellan Skellefteå och Yxpila. Tre affärsmän från Skellefteå var också delägare.
Deras fartyg, som fick namnet Bothnia, var byggt i Ålborg, Danmark, 1939 som m/s Nordbornholm för Det Östbornholmske Dampskibsselskab. 769 brt, lgd 51,7 m, br 9,45 m. Maskinen var en Atlas (Nohab Polar?) på 1100 hp. Fartyget köptes i den 28 april, liggande i docka i Nexö, sedan Det Östbornholmske Dampskibsselskab hamnat i ekonomiska problem. Nordbornholm hade gått i trafik mellan Köpenhamn och Nexö. Bothnia tog 258-400 passagerare, hade 30-84 hyttplatser (passagerarutr./hytter byggdes om flera gånger) och tog 12-15 bilar. Resan över Bottenviken tog 6,5 timme med marshfarten 12 knop.
1960-61 var svensk hamn, Skellefteås gamla hamn, Ursviken. 1962-64 verkar det ha varit Skelleftehamn och 1965-66 Kåge. Bothnia utgick hela tiden från Yxpila, men vissa somrar trafikerades även Jakobstad, Piteå och sista året, 1966, även Holmsund. Med sina sju säsonger blev Bothnia en trotjänare som bara överträffats av Fennia.
I januari 1967 såldes Bothnia sedan till Soc. De Bains de Mer de Monaco (”Badsällskapet”), Monaco, omnamnades till Francois Blanc, och byggdes om till representations-/casinofartyg för furstedömet! Det användes senare som tenderfartyg för stora passagerarfartyg.
1973 såldes det vidare till Soc. Navale Oceanographique Monegasque (Oceanografiska Museet), lett av Jaques Cousteau.
Den 6 augusti 1973 avgick fartyget, under bogsering, till Marseilles för upphuggning.

1967-69 trafikerade M Rauanheimo Oy (R Nordström & Co Oy) Gamlakarleby linjen till Skelleftehamn med s/s Coccolita. Byggd 1915 som Heimdall, med påkostad inredning, för Sveabolaget. 1598 brt, lgd 73,77 m, br 11,01 m, 600 pass.
Coccolita skrotades i Finland 1970 med artistnamnet Mariehamnaren.

Sommaren 1968 trafikerades linjen Sk-hamn – Uleåborg av en annan klenod och trotjänare, s/s Oulutar. Byggd 1927 som Wellamo för Finska Ångfartygs AB. 1944 brt, lgd 80,01 m, br 12,23 m, 177? pass. Även Luleå, Karleby och Härnösand trafikerades.
Skrotades i Helsingfors som Örnen 1970.

Sedan kom 1969-1998, i nämnd ordning:
m/s Nordek (byggd som Kattegat 1961, senare i Turkiet, sjönk utanför Sudan 2003), s/s Bore II (byggd som Aallotar1952, skrotad 1975), s/s Bore III (byggd 1952, skrotad i Kanada 1982), s/s Bore Nord (byggd som Birger Jarl 1953, ”lever” ännu, med ursprungligt namn), m/s Nord Express reg som Wasa Express (byggd 1955 som Prinsessan Margareta, skrotad 1995), m/s Achilleus (byggd 1939 som Hans Broge, skrotad 1983), s/s Borea (byggd 1960 som Bore, i trafik i Östersjön som Kristina Regina, hotellfartyg i Åbo), m/s Polar Express (byggd som Prinsessan Margareta 1963, sjunken efter brand i Egypten 1986), m/s Fennia (byggd 1966 som Fennia, senare som Casino Express, Vasa-Umeå, skrotad i Pakistan 2010), m/s Fenno Express (byggd 1965 som Prinsessan Desiree, var senast i trafik, reg  i La Paz!, Bolivia, skrotad i Indien 2004), m/s Polar Princess reg som Botnia Express (byggd 1972 som Diana, i trafik som Alandia, nu i Kambodja), m/s Fenno Star (byggd 1965 som Viking III, i trafik Italien-Albanien).
Sist ut blev Fennia, som återkom och trafikerade 1992-1998, och blev linjens trotjänare följd av Bothnia.
SV: M/S Nordbornholm
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2018, 22:11:44 »
Var/hur hittar man henne(NordBornholm)på FoF?/Ulf
SV: M/S Nordbornholm
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2018, 23:44:39 »
Fartyget verkar inte finnas under något av sina namn i Fakta om fartyg.
Länkar om Nordbornholm och systerfartyget Østbornholm:
www.nexoemuseum.com/ms-nordbornholm-ved-levering.html
www.nexoemuseum.com/ms-oslashstbornholm---endeligt.html
*
SV: M/S Nordbornholm
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2018, 15:40:49 »
Citera
Hvilka Bornholmsbåtar var de första att vara för stora för den?

Satt just och läste i boken om Lion Ferry och där står att Svealand (systern till Götaland) en gång tog vägen genom Falsterbokanalen på väg från varvet i Landskrona för att hinna i tid till inplanerad avgång från Trelleborg.
Tydligen rörde akterdelen vid bron vid, men man kom igenom.

/ Marre
SV: M/S Nordbornholm
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2018, 09:46:55 »
Citera
Hvilka Bornholmsbåtar var de första att vara för stora för den?

Satt just och läste i boken om Lion Ferry och där står att Svealand (systern till Götaland) en gång tog vägen genom Falsterbokanalen på väg från varvet i Landskrona för att hinna i tid till inplanerad avgång från Trelleborg.
Tydligen rörde akterdelen vid bron vid, men man kom igenom.

/ Marre
Otroligt! Kan det verkligen stämma? GUSTAV VASA gick ju aldrig genom Falsterbokanalen mellan Trelleborg och Malmö när hon gick Malmö - Trelleborg - Travemünde.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019