*
SV: En lite sämre kryssning med Birka! ( inga bilder)
« Svar #15 skrivet: 18 maj 2017, 12:31:54 »
På de kryssningar vi gjort med Royal Caribbean har vi alltid blivit placerade med andra par i stora matsalen. Jag tycker det är trevligt, vi har hamnat med amerikaner, tyskar italienare och kanadensare. Trevliga samtal hela tiden. I specialrestaurangerna är det dock mycket större andel tvåpersonersbord så där är det ovanligt att man delar bord. I Chef's Table sitter man dock vid ett långbord.

« Svar #16 skrivet: 18 maj 2017, 12:41:11 »
När jag reste med SILVER SHADOW från Singapore till Sydney 2005 var vi väldigt stor andel single resande. De flesta bord var för sex eller åtta personer. Där blev man hela tiden placerad tillsammans med nya passagerare, och eftersom vi inte var mer än 280 ombord, hann man nästan lära känna alla, eller åtminstone en stor del av passagerarna, till slut. Det blev många trevliga samtal. Det farliga var att, eftersom detta var ett "all inclusive"-fartyg, så satt man hela tiden och åt och snackade och drack vin, som fylldes på hela tiden, så man hade ju ingen översikt över sin vinkonsumtion.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #17 skrivet: 18 maj 2017, 14:15:27 »
Jo, på dom flesta kryssningsrederier har detta med att blanda främmande människor vi borden varit standard sedan länge! Men man ser en trend att det mer och mer är på väg bort nu. Fler och fler vill ha egna middagar med sin partner/vän och inte sitta med andra där det kan bli väldigt trevligt, men det kan också uppstå pinsamma tystnader.
Och som sagt, på specialrestaurangerna blir man aldrig placerad med andra medresenärer.

Jag hör till dom som inte gillar att sitta med andra, men vi läser här att flera gillar det, så olika är det nog.
Kanske Birka med sina lite längre kryssningar nu vill införa det konceptet lite mer och mer även på 22 timmars kryssningarna till Mariehamn? Man märker att dom verkligen också vill att allt ska förbokas innan man kliver ombord.

//R
*
« Svar #18 skrivet: 18 maj 2017, 14:51:20 »
Givetvis vill rederierna att så mycket som möjligt skall bokas på förhand, därför får man ju allt som oftast rabatt när man bokar i förväg. Och konstigt är det inte heller att man vill att folk förbokar, på det här sättet vet man mycket bättre hur mycket mat som kommer att gå åt i respektive restaurant och kan även bemanna dessa efter det behov som förutspås behövas.
Skillnaden mellan riktiga kryssningsfartyg a la rccl, ncl osv. är att dom har en konstant bemmaning och dessutom en väldigt stor sådan medans viking, birka och ts har en förhållandevis liten grund bemmaning som man sedan lyfter avsevärt inför t.ex helger, skollov och liknande. vet man då om på ett ungefär hur många som kommer att äta och var kan man lättare bemanna rätt mängd till rätt plats och även spara pengar genom inte överbemanna.

allt handlar om att spara pengar och effektivisera i största möjliga mån.

/tuvv
« Svar #19 skrivet: 18 maj 2017, 15:28:27 »
Klart det mesta handlar om pengar! Men i slutändan kan det sluta med att folk väljer andra rederier eller slutar åka helt! Grundproblemet är ju fortfarande att biljettpriserna är för låga! Man bjuder i stort sett på resan alla dagar i veckan och måste ta igen detta med att försämra servicen ombord för att få snurr på karusellen!
Detta har vi diskuterat många gångar  på Landgången med lite olika åsikter... :)

Jag tycker inte allt är bra på dom stora kryssningsrederierna! Men där går ju mer och mer åt frihet istället för tvång... Man börjar med mer mindre restauranger ombord där man kan boka bord på tider som passar, man har börjat med fria tider i huvudrestaurangen för dom som önskar äta när dom vill osv.

//R
*
« Svar #20 skrivet: 18 maj 2017, 19:36:47 »
Kloka inlägg av Robert mfl. Det är nog lite skillnad på en kryssning som varar i en vecka eller mer jämfört med en resa som varar ett knappt dygn. Jag tycker dock att om det finns lediga bord så kan rederierna kosta på sig att låta de som vill sitta vid ett eget bord göra det.

*

bolle

« Svar #21 skrivet: 22 maj 2017, 15:13:41 »
Det kan inte kosta så förfärligt många kronor att låta folk sitta vid egna bord om det inte är fullbelagt i restaurangerna. Lite extra dukning och byte av bordsdukar. Men det är ju en summa som måste vara försumbar.

*

Bogspröt

• 103
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 23 maj 2017, 15:59:20 »
Det kan inte kosta så förfärligt många kronor att låta folk sitta vid egna bord om det inte är fullbelagt i restaurangerna. Lite extra dukning och byte av bordsdukar. Men det är ju en summa som måste vara försumbar.

Håller med dig ja..

Dock en lite kul händelse från när min fru och jag åkte med just Birka förra året, då blev vi visade till ett bord där det redan satt ett annat par(restaurangen var hyfsat full), jaha hejsan sa jag, vi ska visst dela bord ikväll, utan ett ord reste dom sig och gick, nyligen hämtat sin mat hade dom med  :o :o :o :)
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
*
« Svar #23 skrivet: 23 maj 2017, 21:39:20 »
Jag kan ju utveckla mitt tidigare inlägg så ni inte tror jag är en enstöring som alltid vill sitta själv. Så är det förstås inte :)

I glatt sällskap sitter jag vid vilket bord som helst, som Höga Kusten-kryssningen då restaurangen var proppfull och jag hamnade vid samma bord som ett trevligt par och vi snackade om allt möjligt.

Det är mindre roligt vid de tillfällen som t.ex. när jag placerades med en italiensk barnfamilj (inget ont om italienare) där de vuxna (!) slafsade med maten så det skvätte på min tallrik  :o  Jag trodde att om någon hade bordshyfs så var det italienare och särskilt då vuxna. Barnen var riktigt väluppfostrade!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #24 skrivet: 23 maj 2017, 22:44:27 »
Om det är flera singelresenärer ombord, brukar personalen då fråga om man vill sitta själv eller med de andra? (Frågan gäller inte bara Birka)
« Svar #25 skrivet: 15 juni 2017, 18:16:49 »
Tråkigt med så många dåliga omdömen! Ska ta det här vidare till berörda chefer!

Fred, kärlek och fernet!

Tony
Resor 2017
M/S Silja Symphony
M/S Finlandia
M/S Birka Stockholm
M/S Viking Cinderella
M/S Viking Rosella
« Svar #26 skrivet: 15 juni 2017, 18:20:21 »

Fred, kärlek och fernet!

Tony

I grunden för mig, handlar det om att Birka ganska länge nu har varit en favorit och blev ständigt bättre och bättre, men nu efter några resor känns det lite som om man går åt fel håll igen och då framför allt på restaurang och nöjessidan (hemresan).

//R
« Svar #27 skrivet: 17 juni 2017, 23:28:01 »

Fred, kärlek och fernet!

Tony

I grunden för mig, handlar det om att Birka ganska länge nu har varit en favorit och blev ständigt bättre och bättre, men nu efter några resor känns det lite som om man går åt fel håll igen och då framför allt på restaurang och nöjessidan (hemresan).

//R

Vi har jobbat oerhört hårt med att upprätthålla den standarden och det är av yttersta vikt att det uppfylls till fullo! Men som vanligt så finns det saker att finputsa på och förbättra men även ändra. Tackar för din feedback :) Du får jättegärna Pma mig om du har mer matnyttigt att komma med :)

Tony
Resor 2017
M/S Silja Symphony
M/S Finlandia
M/S Birka Stockholm
M/S Viking Cinderella
M/S Viking Rosella