*
Finntrader/partner
« skrivet: 11 mars 2018, 13:10:54 »
Är dessa båtar likadana?  Dvs syskon? Planerar nämligen sommarens semester och vilken är bäst?
*
SV: Finntrader/partner
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2018, 15:35:15 »
Jag åkte dagtur med Finntrader för några år sen.
Tror att de är i stort sett identiska.
Typiska fraktfärjor. I princip allt stänger en timme efter avgång och öppnar igen ca en timme innan ankomst. Gäller både restaurang och shop.
Mat serveras i form av buffé i restauangen som var mörk och dyster med långbord à la skolbespisning. Fanns en litn bar i anslutning till restaurangen, men också den var stängd när jag åkte.
Fanns också en mindre salong där man hade mycket enkel caféservering en stor del av resan.
I övrigt finns bastu och bubbelpool och vanlig pool, men inte speciellt inbjudande.
Åkte natturen med Finnclipper på andra hållet och den hade helt annan standard. Men även där var öppettiderna helt efter lastbilsförarnas behov.
/Marre
SV: Finntrader/partner
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2018, 16:19:35 »
Åkte med dessa senast 2011 och då var dem i helt ok skick, vad jag förstått från dem som åkt med en av dem i fjol höst så har de gått ner sig rejält, antagligen har man skurit ner på kosmetiskt underhåll då merparten av passagerarna är chaufförer som inte själv kan välja linje.
*

    Mumin

  • 38
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
SV: Finntrader/partner
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2018, 17:29:17 »
Har åkt med dem senast i januari. Jo, dom är ganska lika. Man märker, att dom efter ombyggnaden för Malmörutten är rena fraktfartyg.

Förr var s.k. Hansaklassen högvärdiga och eleganta. Nu är dom slitna. Hur fina dom var kan man ana om man reser i 3 eller 4 personers hytterna.

Hytterna på däck 3a är i öststatsklass. Slitna, lite skitiga och ofta med fel i luftkonditioneringen.

Maten är billig och man blir mätt. Men ingen jämförelse med Silja etc.

Lite har man piffa upp shoppen och buffetrestaurangen (eter nedgraderingen tio år sedan) ch baren har faktiskt renoverats.

Men en fin upplevelse att åka fraktbåt.
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
*
SV: Finntrader/partner
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2018, 19:47:43 »
Prisskillnaden är nämligen rätt stor mellan dag avgång i runda slängar 2000 per enkel väg och det verkar som om att Europalink bara går på kvällen.
Den ska ju få en upplyftning i Polen snart
SV: Finntrader/partner
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2018, 09:45:00 »
Instämmer med det som Mumin skrev.

Själv har jag rest de fyra systrarna trafikerade Helsingfors - Travemünde.
Fartygen innehöll på -90 talet en hel del nytänkande, rätt stora allmänna utrymmen, vilka
var sällsynta, dessutom ett speciellt "garage" för personbilar i förpiken, stora hytter - över
lag med fönster, samt en stilig restaurang med vita borddukar, där alla passagerare (114)
hade plats och kunde ha måltid på en gång.
Resan såldes till en början enbart med "full pension", så det kunde därför bli tvångsätande
för någon, som även annars fick tiden - två nätter och en dag på havet att gå.
De nya hytterna på det gamla väderdäcket vilka behövdes för Malmötrafiken, är inte av
samma klass, men det är möjligt, att hytterna i femman och sjuan inte har omskötts i den
hektiska trafiken på Malmö.

SL