Jämförelse Romantika/Victoria I
« skrivet: 09 mars 2018, 21:45:26 »
Hej!
Jag har gjort en liten jämförelse mellan Victoria I och Romantika. Två av mina favoriter bland Tallinks fartyg. :)

https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/
*
SV: Jämförelse Romantika/Victoria I
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2018, 22:24:27 »
 :D
*
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2018, 22:28:31 »
Tack!!! Ser verkligen trevligt ut på Romantika efter senaste renoveringen :)
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2018, 14:14:22 »
Tack Kim! :)

Mycket bra att ta bort den förliga baren och göra om utrymmet till Fast Lane istället.

//R
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2018, 16:33:21 »
Har bara åkt med Romantika en gång, 2007, och gillade henne inte då av flera skäl. Men nu har de tydligen gjort om den tidigare, på vår resa helt öde, loungen i fören till cafe, samt installerat Grill House istället för tidigare a la carten där jag minns att priserna var hutlösa för rätter som inte lät särskilt märkvärdiga alls. Båda åtgärder låter som framsteg. Dock synd om det tidigare lilla cafeet inte är lika trivsamt längre, för det var vårt favoritställe ombord på vår resa.

Dessutom tyckte jag att de galonklädda stolarna i buffen gav ett billigt intryck, lättstädat men inte alls elegant. Vidare fanns det små detaljer här och där ombord som drog ner helhetsintrycket. Flera hyttdörrar var buckliga (insparkade?).
« Senast ändrad: 10 mars 2018, 16:42:58 av Hjnship »
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2018, 16:58:00 »
Super fint og professionelt arbejde Kim, du er ekspert til at få alle detaljer med når du er ombord på et fartyg, og så har du altid det historisk forløb med, hvad angår ombygninger/renoveringer/ændringer ombord samt tidligere ruter for fartyget , som er fantastisk. :D

Jeg har aldrig sejlet med Tallink, men når jeg ser disse fine billeder fra de 2 "Gamle" Tallink-søstre får jeg virkelig lyst til at tage en tur.

Mange tak herfra. : ;D

« Svar #6 skrivet: 10 mars 2018, 19:06:03 »
Tackar för det. provade Victoria för några veckor sedan. Har inte åkt med romantika sen senaste renoveringen men hon ser ut att vara värd ett besök till vårkanten /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2018, 20:16:21 »
Fint och intressant jobb du gjort med bilderna. Tumme upp!
*

Eugen Cork

• 30
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2018, 20:56:52 »
Mitt problem med både Victoria och Romantika är Puben och Discot (vad de nu heter på de specifika fartygen).

Jag förstår inte vitsen med Discot. Vill folk stuffa runt och dricka fram till 04.00 finns nattklubben.

Puben blir inte avslappnad eftersom det är genomgång ut mot styrbordsväggen.

Nu vet jag inte var de bärande väggarna sitter men jag skulle kunna fimpa Discot öht. Bredda puben mot babords vägg, med kök/bar i mitten. Kanske ger man då lounge/lyxbaren mer utrymme akterut. På nåt sätt hittar man en tydligare scen för trubadur/karaoke.

Sen är det inte just Victoria/Romantika utan de fartyg som går på Stockholm-Riga. Det verkar som bildäck är packat med långtradare.

Jag skulle vilja se hytter konverterade från A4 till A-dubbel. Lastmeter på bildäck är den trånga sektorn, sälj lite trevligare hytter för romantiska utflykter mot de forna provinserna.
Utfört 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn; måste åka ALLA båtar (Baltic Queen, Star, Megastar, Victoria)

Åland(Baltic Queen). Rock the boat m. Spinal Tap.
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2018, 16:50:51 »
Tack!!! Ser verkligen trevligt ut på Romantika efter senaste renoveringen :)
Tack jo hon har blivit riktigt mysig. :)

Tack Kim! :)

Mycket bra att ta bort den förliga baren och göra om utrymmet till Fast Lane istället.

//R
Tack själv, ja smart drag av Tallink. :)

Har bara åkt med Romantika en gång, 2007, och gillade henne inte då av flera skäl. Men nu har de tydligen gjort om den tidigare, på vår resa helt öde, loungen i fören till cafe, samt installerat Grill House istället för tidigare a la carten där jag minns att priserna var hutlösa för rätter som inte lät särskilt märkvärdiga alls. Båda åtgärder låter som framsteg. Dock synd om det tidigare lilla cafeet inte är lika trivsamt längre, för det var vårt favoritställe ombord på vår resa.

Dessutom tyckte jag att de galonklädda stolarna i buffen gav ett billigt intryck, lättstädat men inte alls elegant. Vidare fanns det små detaljer här och där ombord som drog ner helhetsintrycket. Flera hyttdörrar var buckliga (insparkade?).
Ja promenad caféet är verkligen ett av fartygens pärlor. Jag vet att många uppskattar Grill house, själv är jag ingen större köttälskare och tyckte nog att menyn var betydligt mer spännande i den gamla a la carten. Men priset är fortfarande lika saftigt. ;)

Super fint og professionelt arbejde Kim, du er ekspert til at få alle detaljer med når du er ombord på et fartyg, og så har du altid det historisk forløb med, hvad angår ombygninger/renoveringer/ændringer ombord samt tidligere ruter for fartyget , som er fantastisk. :D

Jeg har aldrig sejlet med Tallink, men når jeg ser disse fine billeder fra de 2 "Gamle" Tallink-søstre får jeg virkelig lyst til at tage en tur.

Mange tak herfra. : ;D

Tusen tack kul att få så mycket uppskattning. :) Du får satsa på någon tur från Stockholm inom kort. :)

Tackar för det. provade Victoria för några veckor sedan. Har inte åkt med romantika sen senaste renoveringen men hon ser ut att vara värd ett besök till vårkanten /TT
Tack själv, jo absolut och Riga är ju alltid värt ett besök. :)

Fint och intressant jobb du gjort med bilderna. Tumme upp!
Tack så mycket! :)

Mitt problem med både Victoria och Romantika är Puben och Discot (vad de nu heter på de specifika fartygen).

Jag förstår inte vitsen med Discot. Vill folk stuffa runt och dricka fram till 04.00 finns nattklubben.

Nu vet jag inte var de bärande väggarna sitter men jag skulle kunna fimpa Discot öht. Bredda puben mot babords vägg, med kök/bar i mitten. Kanske ger man då lounge/lyxbaren mer utrymme akterut. På nåt sätt hittar man en tydligare scen för trubadur/karaoke.

Sen är det inte just Victoria/Romantika utan de fartyg som går på Stockholm-Riga. Det verkar som bildäck är packat med långtradare.

Jag skulle vilja se hytter konverterade från A4 till A-dubbel. Lastmeter på bildäck är den trånga sektorn, sälj lite trevligare hytter för romantiska utflykter mot de forna provinserna.
Jag håller både med och inte, visst känns det lite onödigt med ett eget disco, vilket är ett minne blott på de flesta av Vikings fartyg. Annars måste jag säga att jag gillar puben mer på Romantika/Victoria än den på Baltic Queen som känns smal och trång. Att Tallink skulle behöva fartyg med fler lastmeterar på Riga-linjen är nog de flesta överens om på detta forum. ;)
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2018, 18:53:21 »

Nu börjar jag väl äntligen lämna Discoåldern!  ??? Men genom alla år har jag gillat fartyg med ett "riktigt" disco ombord. Splitsystrarna var ju fram till ombyggnader några av dom bästa när det gäller disco tillsammans med Silja Europa.

Föredrar pubar som ligger just där det passerar folk, mest för att jag tycker det är lite trevligt när det passerar folk hela tiden. Därför gillar jag tex inte puben på Cinderella eller orginalpuben Joes Place på Silja Europa, Siljas Helsingforssystrar saknar en bra pub på deras promenade där man kan sitta och titta på folk som passerar.

//R