*
Finnlines: tre nya ro-ro fartyg
« skrivet: 28 februari 2018, 09:10:52 »
Finnlines har i samband med sin resultatrapport lämnat en avsiktsförklaring på tre nya ro-ro fartyg om 7300 filmeter per fartyg. Inga andra detaljer (såsom varv, byggtidtabell eller trafikområde) gavs i det här skedet.

Källa: https://www.finnlines.com/newsroom/financial-statements-2017-and-financial-review-january-december-2017

(För övrigt ett riktigt gott resultat av Finnlines, med en vinst på runt 15% av omsättningen)
*
SV: Finnlines: tre nya ro-ro fartyg
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2018, 11:15:47 »
Då   är där iaf pengar till att repetera Europalink. Frågan är var dom nya båtarna ska gå. Eller man kanske har planer på någon ny linje.
*
SV: Finnlines: tre nya ro-ro fartyg
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2018, 14:56:37 »
Den enda linje jag kan tänka mig ha underlag för något så stort som 7300 filmeter är Helsingfors-Travemünde.
Just nut kör Star fartygen med sina 4000+ meter så gott som fulla hela tiden, dessutom den mest lönsamma linjen i hela trafiknätet.  Lastfartygen är alla avsevärt mindre om vi inte räknar med de förlängda kina byggena. de andra pax linjerna tror jag inte på. skulle det behövas mera kapacitet på endera kapellskär eller malmö så skulle vi nog se båda Finnswan och Europalink på den linjen tillsammans redan nu. ska bli mycket intressant att se vad som komma skall.

/Tuvv
*
SV: Finnlines: tre nya ro-ro fartyg
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2018, 18:33:14 »
Malmö- trave går oftast fulla. Speciellt kvällsavgångarna.
*
SV: Finnlines: tre nya ro-ro fartyg
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2018, 12:54:50 »
Som sagt, Finnlines har inte publicerat några detaljer, men om man spekulerar så är 7300 filmeter det samma som i Grimaldis GG5G-koncept (Grimaldi Green 5th Generation) planerat av Knud E. Hansen: http://www.knudehansen.com/news/knud-e-hansen-in-the-news/2017/more-green-ships-for-the-blue-grimaldi-fleet/
*
SV: Finnlines: tre nya ro-ro fartyg
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2018, 11:50:25 »
Enligt ett pressmeddelande från Finnlines ska fartygen byggas av Jinling Shipyard (中外运长航集团船舶重工总公司 i Jiangsu, Kina). Tre fartyg, totalt 200 M€, längd 238 m med 5800 filmeter plus 5600 m2 bildäck och kapacitet för 300 TEU på väderdäck. Planeringen är gjord av Knud E. Hansen. Konventionella dieslar och roderpropellrar (okänt vilken konstruktion), med tillägget att man ska ladda litiumackumulatorer under gång så att man inte behöver ha maskinerna igång under hamnuppehållen (dock, av allt att döma, är inte batterierna avsedda för framdrift). För att förbättra hydrodynamiken planerar man att blåsa små luftbubblor under skrovet.

Källa:
https://www.finnlines.com/newsroom/finnlines-invests-sustainability-three-new-green-ro-ro-vessels-ordered