SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #15 skrivet: 24 februari 2018, 18:38:57 »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.
Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #16 skrivet: 24 februari 2018, 18:40:31 »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.

Sidoarkad, dessutom helt olika? -Ignoreras med gott samvete
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2018, 19:57:59 »
Nja, det är inte något struntprat med likheter mellan Mariella/Cinderella och Tallinks femma därför att när Tallink som ett relativt nytt rederi i slutet av 90-talet gick till Raumo-varvet med finansiering av bankerna i handen, ville dom ha en ny kopia av Cinderella som då mycket riktigt konkurrerade med Tallinks fd Viking-färjor Meloodia fd Diana II och Fantaasia fd Turella samt Vana Tallinn på Finska Viken. Det är exakt vad dom fick också - Normandy fd Sessanfärja som var inchartrad sommaren 1997 visst gav inspiration till nattklubben i flera våningar i aktern men hej, det hade ju även Cinderella då. Annars är de faktiskt mycket likadana än idag - cafeterian/dansbaren i fören på lägre paxdäck, tax free på mitten samt buffen i fören på övre paxdäck, a la carte i mitten samt nattklubben i aktern. Placering av hytterna, puben, specialbutikerna samt konferensavdelningen varierar lite färjorna emellan men det gör det även mellan Mariella, Split-systrarna och Cinderella. Således är de faktiskt mycket likadana på grunden.
« Senast ändrad: 24 februari 2018, 19:59:58 av JoonasK »
« Svar #18 skrivet: 24 februari 2018, 20:03:05 »
Köl, motor, propeller och skorsten. Visst finns likheter. Tex har inte bilar detta, förutom motorer då.
« Svar #19 skrivet: 26 februari 2018, 17:29:15 »
Vad anbefaller att hytterna ser likadan ut som när dom levererades husr skulle manb bygga om dem då?
Vet att man bytt mattor i hytterna på galaxy under senaste året/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
« Svar #20 skrivet: 26 februari 2018, 20:46:07 »
På tal om barsalong så skulle jag nog påstå att Atlantis Palace på Silja Serenade/Symphony kopierade konceptet från barsalong Röda Nejlikan på m/s Kronprinsessan Victoria, en salong i etage med bl a en liten bar med utsikt bakom scenen. Skillnaden är att på Kronprinsessan Victoria låg barsalongen i aktern, på Siljasystrarna i fören. Men eleganta är (var) de på samtliga fartyg i originalutförande.