Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 23 februari 2018, 19:18:46 »
...då båda Åbofartygen låg inne samtidigt:



Kul att se att BQ(på insidan)är tillbaka från varvsvistelsen./Ulf
« Senast ändrad: 23 februari 2018, 19:20:21 av Ulf Berlin »
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2018, 19:33:38 »
BQ är i och för sig inget Åbofartyg och har väl inte varit på varv heller. Men trevlig bild.

Mindre upplyftande är dock att snittåldern på fartygen hunnit bli 16 år ! -Snart dags för något nytt?
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2018, 21:05:23 »
Silja Serenade/Symphony är byggda 1990/1991, Romantika är byggd 2002, Galaxy är byggd 2006 och Baltic Queen är från 2009.

Ser inget behov av nytt tonnage? Det är fortfarande relativt nya fartyg med undantag Gågata-syrrorna.
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2018, 21:44:03 »
BQ är i och för sig inget Åbofartyg och har väl inte varit på varv heller. Men trevlig bild.

Mindre upplyftande är dock att snittåldern på fartygen hunnit bli 16 år ! -Snart dags för något nytt?
Tack för rättelsen som händer när man skriver för fort.;)/Ulf
(BQ ligger i sitt ordinarie Tallinnläge)
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2018, 11:50:20 »
Att man klarar sig med sitt åldersstigna tonnage beror enkom på att konkurrentens idag är ännu mycket äldre.

Men man kan ju tänka sig hur det skulle sett ut 1988 om man haft båtar från 1960, 1972, 1976 och 1979 i Värtan. Det hade ju bara inte funkat.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2018, 12:44:52 »
Att man klarar sig med sitt åldersstigna tonnage beror enkom på att konkurrentens idag är ännu mycket äldre.

Men man kan ju tänka sig hur det skulle sett ut 1988 om man haft båtar från 1960, 1972, 1976 och 1979 i Värtan. Det hade ju bara inte funkat.

När du anser att en färja som är 9 år är ålderstigen, hur ofta tycker du att det ska byggas nytt?

Varje år, vartannat år vart femte år eller klarar det kanske tio år?
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2018, 12:59:12 »
Att man klarar sig med sitt åldersstigna tonnage beror enkom på att konkurrentens idag är ännu mycket äldre.

Men man kan ju tänka sig hur det skulle sett ut 1988 om man haft båtar från 1960, 1972, 1976 och 1979 i Värtan. Det hade ju bara inte funkat.

När du anser att en färja som är 9 år är ålderstigen, hur ofta tycker du att det ska byggas nytt?

Varje år, vartannat år vart femte år eller klarar det kanske tio år?

Nu räknade du nog väldigt fel. En snittålder på 16 år innebär statistiskt att färjorna byts ut efter ungefär 32 år. Inte nio...
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2018, 14:23:29 »
Förr byggde man ju främst nya färjor för att den gamla blev för liten och passagerarantalet ökade. Det finns nog ganska naturliga orsaker till varför man inte hade storfransyskorna kvar på Helsingforslinjen 1990. ;)
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2018, 14:35:46 »
Gällande Siljasystrarna så var de redan från start rejält mkt större än tidigare fartyg. Man har även renoverat/ moderniserat dem efterhand. Senast jag var i Helsingfors kändes de modernare/fräschare än någonsin. Dessutom slår gågatan fortfarande Tallink fartygens planlösning alla dagar i veckan.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2018, 16:16:27 »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2018, 17:46:45 »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.

De förstnämnda har något tidlöst i sig och var klart mycket före sin tid tidigt på 90-talet. Tallinks femma har Vikings Mariella/Cinderella-koncept som förebild men saknar vissa lösningar och är av klart billigare materialer på ytorna ursprungligen. Dock så är Serenade och Symphony ganska omfattande ombyggda så sent som 2014-15 medan Aker-femman har fått några mindre uppdateringar och skulle behöva stora förnyelser i hytterna och allmänna utrymmen i samma stil som man gjorde med Silja Europa 2016.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2018, 18:01:30 »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.

De förstnämnda har något tidlöst i sig och var klart mycket före sin tid tidigt på 90-talet. Tallinks femma har Vikings Mariella/Cinderella-koncept som förebild men saknar vissa lösningar och är av klart billigare materialer på ytorna ursprungligen. Dock så är Serenade och Symphony ganska omfattande ombyggda så sent som 2014-15 medan Aker-femman har fått några mindre uppdateringar och skulle behöva stora förnyelser i hytterna och allmänna utrymmen i samma stil som man gjorde med Silja Europa 2016.

Just så! Dessa fartyg skulle behöva en grundlig renovering. Hytterna ser väl mer eller mindre likadana ut på BQ, BP och Galaxy som de gjorde när fartygen var nylevererade?
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2018, 18:16:23 »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2018, 18:24:57 »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben. 
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Trångt i Värtan idag...
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2018, 18:32:58 »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben.
Ja och det är en större likhet än du kan hitta någonstans med Mariella eller Cinderella. Sidoarkad, hur många fartyg har inte haft det. (Även KPV har hade sidoarkad utanför restaurangen och dessutom utanför schopingcentret pp däcket under.

Restaurangerna är ju helt olika mor de på Mariella och Cinderella så även livbåtar med utepromenad längs sidorna etcetra. Tycker till och med att de är mer lika Serenade och Symphony än Mariella och Cinderella, där jag överhuvudtaget inte förstår vilken likheten skulle vara.
« Senast ändrad: 24 februari 2018, 18:39:05 av Mistluren »