SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #45 skrivet: 21 maj 2018, 10:04:02 »
Alldeles oavsett vilket så krävs maskinfolk i princip kontinuerligt även vid ren hotelldrift. Då kan de utgöras av certifierade maskinister på året-runt lön så har man löst det tekniska även för hotell- och restaurangdriften. Eftersom resan bara är 3 timmar så räcker det med att ha bara ha en vakt ombord, man behöver inte bemanna för dygnkontinuerlig drift. Har man fast besättning så är det inte heller någon stor sak med farledsbevisen. Därmed kan man "meranvända" både kapten och resten av besättningen i hotell- och restaurangdriften. Alternativet är att bemanna resorna med "extraknäckande" besättning och det är nog inte någon enkel uppgift.
*
« Svar #46 skrivet: 21 maj 2018, 11:38:56 »
Flyttar han henne från Stockholm till tex. Luleå lär hon läggas upp för alltid antar jag.
« Svar #47 skrivet: 21 maj 2018, 17:40:03 »
Alldeles oavsett vilket så krävs maskinfolk i princip kontinuerligt även vid ren hotelldrift. Då kan de utgöras av certifierade maskinister på året-runt lön så har man löst det tekniska även för hotell- och restaurangdriften. Eftersom resan bara är 3 timmar så räcker det med att ha bara ha en vakt ombord, man behöver inte bemanna för dygnkontinuerlig drift. Har man fast besättning så är det inte heller någon stor sak med farledsbevisen. Därmed kan man "meranvända" både kapten och resten av besättningen i hotell- och restaurangdriften. Alternativet är att bemanna resorna med "extraknäckande" besättning och det är nog inte någon enkel uppgift.

Antar att man vid ren hoteldrift i princip släcker ner maskineriet och kopplar upp mot landnät? Med landström, avlopp osv.

I sådana fall behövs inte mycket maskinfolk, kanske en reparatör bara.
« Svar #48 skrivet: 21 maj 2018, 17:47:00 »
Den gode entreprenören bjöds väl på några dagars fri kost o logi av staten för nån vecka sedan 8)
« Svar #49 skrivet: 21 maj 2018, 21:03:30 »
Den gode entreprenören bjöds väl på några dagars fri kost o logi av staten för nån vecka sedan 8)

Verkligen? Om en liten fårgel viskat rätt i mitt öra, lär nog det vart ganska bortkastade pengar. Om jag förstått saken rätt, lär nog fartyget i fråga inte komma särskilt många cm mer norrut än vad hon ligger nu, på överskådlig framtid.
« Svar #50 skrivet: 21 maj 2018, 21:51:56 »

Verkligen? Om en liten fårgel viskat rätt i mitt öra, lär nog det vart ganska bortkastade pengar. Om jag förstått saken rätt, lär nog fartyget i fråga inte komma särskilt många cm mer norrut än vad hon ligger nu, på överskådlig framtid.

https://www.expressen.se/noje/leif-ivan-karlsson-greps-av-polisen/
« Svar #51 skrivet: 21 maj 2018, 23:10:34 »
Det har varit många turer i det här kring Birger Jarl man får nästa kämpa för att hänga med i svängarna...
Fredrik Ahlman
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #52 skrivet: 24 maj 2018, 19:38:01 »
Enligt en artikel för ett par dagar sedan i tidningen ”Norrbottensaffärer” kunde man läsa att Leif-Ivan har en arkitekt som snart är klar med ritningar och handlingar att skicka till Luleå kommun i en ansökan om att få lägga Birger Jarl permanent vid kaj och ligga som hotell och restaurang. Eventuellt kan det även bli fråga om kryssningar i skärgården under några sommarmånader. Han hoppas på snabb handläggning så att flytten kan vara klar tidigt i höst.
« Svar #53 skrivet: 28 maj 2018, 18:33:53 »
Varken Leif-Ivan Karlsson eller hans ombud dök upp i rätten när tvisten med de tidigare anställda på fartyget Birger Jarl skulle avgöras. Det innebar att rätten dömde Rederi Karlsson att betala lönefordringarna, drygt 800 000 kronor, till tio tidigare anställda. Därtill 500 000 kronor i motpartens rättegångskostnader. Mer finns att läsa i Sekotidningen. Rederi Karlsson kan överklaga inom fyra veckor.
« Svar #54 skrivet: 28 maj 2018, 19:05:57 »
Enligt en artikel för ett par dagar sedan i tidningen ”Norrbottensaffärer” kunde man läsa att Leif-Ivan har en arkitekt som snart är klar med ritningar och handlingar att skicka till Luleå kommun i en ansökan om att få lägga Birger Jarl permanent vid kaj och ligga som hotell och restaurang. Eventuellt kan det även bli fråga om kryssningar i skärgården under några sommarmånader. Han hoppas på snabb handläggning så att flytten kan vara klar tidigt i höst.

Inte så dum ide,  problemet är väl att man får "super entreprenören" på köpet, och det önskar man väl knappt ens sin värsta fiende.
« Svar #55 skrivet: 30 juni 2018, 20:14:10 »
För ett par månader sedan sades att lunchkryssningar skulle starta i slutet av juni. Ringde för att kolla men möttes av beskedet att de ännu inte har något fastställt datum för start av kryssningarna. Tydligen återstår en del besiktningar/certifikat som inte är i ordning. Det kan bli svårt att hinna med de 80 resorna som är ett krav från Hamnen. Någon som vet mer?
« Svar #56 skrivet: 31 juli 2018, 14:04:25 »
Nu är det slut på Juli och hon har inte rört sig. Blir nog tufft å få behålla Kajplatsen.

//R
« Svar #57 skrivet: 02 augusti 2018, 21:56:31 »
Händer lite då och då att jag sover över på Birger Jarl. Min uppfattning är att det är mycket god beläggning på båten. Har vid flertal tillfällen hänt att jag gått in till frukostmatsalen och upptäckt att det inte funnits några lediga platser varför jag fått skippa frukosten. Tvivlar på att någon annan stad kan ge samma avkastning på båten.
Att han vill flytta båten från Stockholm verkar mer bero på att killen är lite av en rättshaverist och kommer ihop sig med myndigheter. Spelar nog ingen roll var han kommer att lägga båten då det bara är en tidsfråga innan det skär sig med myndigheterna. Tror inte heller att studenter vill bo på båten under en längre tid eftersom massor med hytterna ligger under vattenlinjen. De få hytterna som har utsikt över vattnet där kommer hälften av hytterna att ligga mot kajen.
det jag stör mig på är att hytter har vakumtoaletter som hörs in till grannhytterna när man spolar. Förstår inte heller varför spolningen är kopplad till ena lysknappen. Blir nog lite irriterande för hyttgrannen om man släcker lyset sent på natten och det hörs ett ljudligt FLUUUSSH i vakumledningen. I hytterna finns inte heller någon plats för skrivbord vilket gör hytterna helt olämpliga för studier.
När man renoverat toaletterna har man kört en budgetvariant genom att bara smeta på ett tjockt lager färg på durken. Verkar som om delar av lim och den gamla plastmattan fick vara kvar när man smetade på färgen.
Senast när jag bodde på båten betalade jag 650:- för en natt i hytt under vattenytan men med dusch och toa som var kopplad till lysknappen.
Tror inte att Norrtälje skulle vilja ha båten i deras hamn när hamnen lades ner och det bara finns dyra bostadsrätter på kajen.
För min del skulle jag gärna se att båten blev kvar i Stockholm men med en ny ägare. och så skulle jag gärna se att byråkraterna som styr över Stockholm kajen kunde förpassas till någon svavelosande plats i underjorden. Verkar som om de styrande inte vill ha några båtar vid Stockholm kajer. 
Vet inte hur Mälardrott har det och de andra hotellbåtarna som ligger efter Stockholm kajer.
Men visst skulle det gå att få tag i en snyggare hotellbåt om Birger Jarl skulle försvinna.
Skulle nog inte heller vara helt fel med en hotellbåt för sjöfartsintresserade pensionärer. Slog man ihop tre fyra hytter med havsutsikt och hittade på något roligt under vattenytan skulle jag ställa mig i kö för en pensionärsbostad. Borde väll inte bli så dyrt när man stör sig på isflaken som gnider mot skrovet och man känner att man skulle kasta loss och segla ner till medelhavet.
« Senast ändrad: 02 augusti 2018, 22:05:29 av Nallepu »
« Svar #58 skrivet: 02 augusti 2018, 22:14:19 »

Som framgår av däcksplan ligger plan 5 under restaurangen och här är det ganska svårt att sova när restaurangen och baren är öppen.
« Svar #59 skrivet: 30 augusti 2018, 17:04:55 »
Igår kunde man läsa i en av tidningarna i Norrbotten att Kommunen inte är intresserade av att Birger Jarl läggs upp i Norra hamnen som permanent hotell och restaurang.

Enligt planarkitekt i Luleå passar det inte med BJ i den hamnen. Den tar upp för stor plats och kommer att ha en negativ påverkan på stadsmiljön.

Leif-Ivan tycker att det är skandal att de inte berättat detta tidigare. Han är också förvånad att de inte är intresserade av att ha båten som studentbostäder och billigt hotell på somrarna. Leif-Ivan antyder dock att har jobbar på andra lösningar.

Birger Jarl har ännu inte börjat med årets kryssningar, så det är dags för en ny förhandling med Stockholms hamn som kräver att de gör 80 resor per år för att få ha kajplatsen. Alternativet är ju att de hittar en annan hamn där de kan ligga som hotell och restaurang. Luleå är alltså inget alternativ