*
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #30 skrivet: 27 april 2018, 14:50:09 »
Det är klart bäst om Birger Jarl får sluta som museifartyg men då krävs det även att förståelsen för teknikhistoria ökar rent generellt (bristen på detta påverkar investeringsviljan och leder ofta till att historiskt värdefulla saker skrotas - typfall är t.ex skandalerna Kong Frederik IX och gamla Dronning Ingrid i Danmark).

Skulle det gå att dra upp henne på land som gjordes med Finnmarken vore det den bästa lösningen för att minska underhållskostnaderna och samtidigt låta henne bli en god representant för utvecklingen inom Finlandstrafiken.

SV: Birger Jarl såld?
« Svar #31 skrivet: 27 april 2018, 18:54:18 »
Alldeles rätt, NT-T2!

Det är bara så, att dagens människor inte kan begripa, hur fartygen såg ut för över 60 år
sedan.
Klart, att man kan skrota allting, men jag tycker ändå, att det har sin sida att ens lite få
se, hur fartyg tidigare såg ut.
Hur länge s/s Bore får ligga i Åbo vet ingen.
I Hamburg finns det ju en femtiotalare, som är ett museum, men troligen är det ändå ett
fartyg, som enbart är intressant för folk som har någon form av anknytning till shipping!

SL
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #32 skrivet: 27 april 2018, 19:29:24 »
Alldeles rätt, NT-T2!

Det är bara så, att dagens människor inte kan begripa, hur fartygen såg ut för över 60 år
sedan.
Klart, att man kan skrota allting, men jag tycker ändå, att det har sin sida att ens lite få
se, hur fartyg tidigare såg ut.
Hur länge s/s Bore får ligga i Åbo vet ingen.
I Hamburg finns det ju en femtiotalare, som är ett museum, men troligen är det ändå ett
fartyg, som enbart är intressant för folk som har någon form av anknytning till shipping!

SL

I Hamburg finns ju även det kända Cap San Diego

http://www.capsandiego.de/history.html

Hon har ju varit museiskepp i över 30 år nu. :)

SV: Birger Jarl såld?
« Svar #33 skrivet: 28 april 2018, 00:37:38 »
Storleken gör väl det svårt att äska sådana medel som krävs för att hålla ett sådant fartyg i skick till eftervärlden. Men det är klart kika på Norge där finns ju betydligt fler bevarade objekt än här.
Fredrik Ahlman
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #34 skrivet: 28 april 2018, 15:41:10 »
Nu är det väl så att "Finnmarken" är en symbol för ett klasssiskt transportsystem med 125 år på nacken men som än i dag genererar 15% av alla turister som besöker Norge. "Birger Jarl" är inte i närheten av detta.

Grundproblemet för "Birger Jarl" är att fartygets hotell- och restaurangverksamhet i den form den drivs i dag inte är möjlig utan att fartyget samtidigt har klass som passagerarfartyg och är ute och rör på sig ganska ofta. Och skärgårdsturerna är sannolikt ett rejält "penningsluk" i det sammanhanget.

Skall man renodla restaurang och hotell krävs en ny kajplats som sannolikt blir betydligt "sämre" än den man har i dag. Det vill säga man är fångad i en form av "Moment 22".
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #35 skrivet: 28 april 2018, 16:01:38 »
I Norge har staten genom motsvarigheten till Riksantikvarien skyddat (fredat) och lagt in ca 25 miljoner NOK ett helt fantastiskt fartyg från 1956, se länk : https://www.riksantikvaren.no/Fredning/Fredninger/2012/M-S-Nordstjernen-fredet
Dessutom finns i den kategori som den här tråden handlar om bl.a fartyget Sandnes från 1950 som sponsras av samma myndighet, vad jag förstår. Synd att Sverige inte har en flod av oljepengar att rädda fartyg som BJ med.
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #36 skrivet: 28 april 2018, 19:21:25 »
Jag har aldrig varit ombord pa Birger Jarl, men hur mycket ar det som ar kvar av hennes ursprungliga inredning och utrustning?
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #37 skrivet: 28 april 2018, 21:59:08 »
Jag har aldrig varit ombord pa Birger Jarl, men hur mycket ar det som ar kvar av hennes ursprungliga inredning och utrustning?
Din frågeställning är högst berättigad. Fartyget byggt år 1953 med en ångmaskin på över 3000 hkr. På 1980-talet byttes huvudmaskin vid två tillfällen, nu sitter det en gammal diesel som huvudmaskin, en sexcylindrig MAN som monterades in 1989. Inget märkvärdigt enligt mitt förmenande. Fartyget ombyggt många gånger, bl a har det varit rustat med plats för bilar, nu är det bara hytter. På aktern är det påbyggt en våning som inte är särskilt prydlig, men det är säkert praktiskt med mer plats för hytter eller restauranger. Men det är kanske vad som finns att bevara för eftervärlden, bara att hitta en finansiär.
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #38 skrivet: 28 april 2018, 22:35:36 »
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #39 skrivet: 28 april 2018, 23:32:56 »
Ja skall man inte ha fartyget i trafik så är ju en sådan lösning en möjlighet, men den behöver ju ändå få ett underhåll. Generellt är ju kommuner inte värst begeistrade till permanent liggande fartyg vid sina kajer vilket vi vet sedan tidigare. Bara en sådan sak som uppvärmning är en utmaning i norr. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.
Fredrik Ahlman
*
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #40 skrivet: 29 april 2018, 14:41:31 »
Om det finns ett seriöst intresse i att bevara ett gammalt fartyg är lösningen med Finnmarken intressant konceptuellt, d.v.s att antingen lägga det på land eller i en fd torrdocka om sådan finns och det t.ex finns utvecklingsplaner i området där en sådan finns.

Nackdelen med att ha fartyget i vatten är det ökade underhållet vilket är en ständig fiende, framförallt om det generella "bevarandeklimatet" är ogynnsamt (ofta beroende på en brist på intresse eftersom teknikhistoria inte har samma status som mer konstnärliga områden).

I Stockholm känns ju Djurgården spontant som en lämplig ö att inrikta sig på, exempelvis i anslutning till Vasa och museifartygen där. Tänker man sig köra vandrarhem och liknande krävs det acceptabla kommunikationer.

Generellt upplever jag att det stora problemet med fartygsbevarande är just att teknikhistoria inte har rätt "status" ännu vilket tenderar att förhindra rationella upplägg (t.ex lösningar där ett museum/offentlig organisation samverkar med privata intressen). Varnande exempel är ju de två danska fallen där insikten i att bevara inrikesfärjor ännu inte infunnit sig (Dronning Ingrid hade ju exempelvis hört hemma vid varvet i Helsingör, dels som exempel på vad som byggts där, dels som attraktion kopplad till sjöfartsmuseet).

Alternativet till att bevara Birger är att säkerställa att Bore bevaras (om det slutar med skrotning för den förstnämnda är det A och O att den sistnämnda skyddas som representant för utvecklingen inom Finlandstrafiken).

*
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #41 skrivet: 29 april 2018, 19:00:42 »
Tja, nu är Birger Jarl, ett rätt sönderhärjat fartyg. Om- och påbyggnader i all oändlighet. Inte särskilt värdefullt oavsett vilken aspekt på anlägger. Hade den ursprungliga ångmaskinen varit kvar hade det möjligen varit ett plus. Nu ett skrotprojekt.
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #42 skrivet: 30 april 2018, 00:28:14 »
Precis så men om kostnaden för upphuggning är omänskligt hög så återstår ju bara alternativen att på något vis finna lönsamhet i trafik eller stillaliggande, Såvida man inte väljer KK.
Fredrik Ahlman
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #43 skrivet: 21 maj 2018, 01:33:48 »
Superentreprenören Leif-Ivan har sökt bygglov för M/S Birger Jarl i Luleå :)

Se länk:

http://www.norrbottensaffarer.se/na/leif-ivans-drom-ta-jattebaten-till-norrbotten-nm4821289.aspx
SV: Birger Jarl åter till salu.
« Svar #44 skrivet: 21 maj 2018, 07:53:32 »
Det låter ändock inte helt omöjligt att kunna kombinera dessa skärgårdsturer med en fungerande hotell och restaurangverksamhet, om man nu kunde göra säg brunchkryssningar varje helg lön-sön i tre timmar säg april-oktober, så blir det ganska snabbt 50 avgångar och därtill säg julbord november-december och några speciella skärgårdsturer under högsäsongen. Så kund man hålla fartyget klassat, kajplatsen kvar samt när gästerna ändå checkar ut mellan 11-12 och början checka in vid 15-tider igen, kunde man erbjuda till gästerna tillgång till kryssningen och brunchen gratis om man inte vill gå i land under dagen för några timmar. Det kunde till och med locka vissa kundgrupper att övernatta där. Jag vet att en del finnar bor där före de ska framåt med Viking Line. Det kräver satsningar men att kunna renovera henne i stil, det går ju säkert.

Rätt stora kostnader att hålla ett fartyg av hennes storlek i klass.

Bara att ha en driftbesättning att köra henne blir en kostnad, även om Du bara kör i ditt scenario 150 timmar om året lär Du behöva ha åtminstone nyckelpersoner åretrunt anställda.

Lär vara svårt att hitta en skeppare och styrman med lotspapper på timanställning, lika med en chief som kan hennes system