SV: Birger Jarl såld?
« Svar #15 skrivet: 28 april 2018, 23:32:56 »
Ja skall man inte ha fartyget i trafik så är ju en sådan lösning en möjlighet, men den behöver ju ändå få ett underhåll. Generellt är ju kommuner inte värst begeistrade till permanent liggande fartyg vid sina kajer vilket vi vet sedan tidigare. Bara en sådan sak som uppvärmning är en utmaning i norr. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.
Fredrik Ahlman
*
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #16 skrivet: 29 april 2018, 14:41:31 »
Om det finns ett seriöst intresse i att bevara ett gammalt fartyg är lösningen med Finnmarken intressant konceptuellt, d.v.s att antingen lägga det på land eller i en fd torrdocka om sådan finns och det t.ex finns utvecklingsplaner i området där en sådan finns.

Nackdelen med att ha fartyget i vatten är det ökade underhållet vilket är en ständig fiende, framförallt om det generella "bevarandeklimatet" är ogynnsamt (ofta beroende på en brist på intresse eftersom teknikhistoria inte har samma status som mer konstnärliga områden).

I Stockholm känns ju Djurgården spontant som en lämplig ö att inrikta sig på, exempelvis i anslutning till Vasa och museifartygen där. Tänker man sig köra vandrarhem och liknande krävs det acceptabla kommunikationer.

Generellt upplever jag att det stora problemet med fartygsbevarande är just att teknikhistoria inte har rätt "status" ännu vilket tenderar att förhindra rationella upplägg (t.ex lösningar där ett museum/offentlig organisation samverkar med privata intressen). Varnande exempel är ju de två danska fallen där insikten i att bevara inrikesfärjor ännu inte infunnit sig (Dronning Ingrid hade ju exempelvis hört hemma vid varvet i Helsingör, dels som exempel på vad som byggts där, dels som attraktion kopplad till sjöfartsmuseet).

Alternativet till att bevara Birger är att säkerställa att Bore bevaras (om det slutar med skrotning för den förstnämnda är det A och O att den sistnämnda skyddas som representant för utvecklingen inom Finlandstrafiken).

*
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #17 skrivet: 29 april 2018, 19:00:42 »
Tja, nu är Birger Jarl, ett rätt sönderhärjat fartyg. Om- och påbyggnader i all oändlighet. Inte särskilt värdefullt oavsett vilken aspekt på anlägger. Hade den ursprungliga ångmaskinen varit kvar hade det möjligen varit ett plus. Nu ett skrotprojekt.
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #18 skrivet: 30 april 2018, 00:28:14 »
Precis så men om kostnaden för upphuggning är omänskligt hög så återstår ju bara alternativen att på något vis finna lönsamhet i trafik eller stillaliggande, Såvida man inte väljer KK.
Fredrik Ahlman