Birger Jarl såld?
« skrivet: 23 februari 2018, 17:39:09 »
Rykten på stan säger att Birger är såld nån som kan bekräfta? Kund ska tydligen ha varit ombord, säljare och köpare har sagt ett pris vad jag har hört kan hon försvinna redan i April.
*
SV: Birger Jarl såld?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2018, 18:28:44 »
Låter lite skumt.
Sen är Birger Jarl k-märkt, vilket gör att en eventuell ny ägare inte får göra vad som helst med henne.
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2018, 18:58:57 »
S.k K-märkning av fartyg har ingen juridisk innebörd och kan inte jämföras med vad som gäller för fastigheter.
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2018, 21:29:01 »
Nu blir jag orolig :( Birger behöver lugn och ro och rejäl men varsam omvårdnad och renovering med turer så allt hålls ingång
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2018, 01:00:11 »
Har bokat hytt till slutet av maj och har inte hört något om att man avbokat min hyttplats.
Verkar som om man höjt priset eftersom en hytt med toa och dusch kostar 699:- natten. Har för mig att det var ca 100:- billigare förra sommaren.
Jag och mina vänner brukar ta in på Birger Jarl om vi ska ut på kvällen och bara inte orkar ta oss hem och min erfarenhet är att det är ganska fullbokat på båten.
Verkar som om gamla ägaren är lite slarvig med att betala räkningar för det verkar som om kronofogden hotar att ta båten som i utmätning varvid räkningarna blir betalda?
Hoppas att båten blir kvar och att ev ny ägare vill fortsätta att driva båten som hotell.
Verkar stämma att båten varit tillsalu under förra året och till ett skapligt lågt pris. Nästan så man kände för att skrapa ihop ett singelgäng "typ 10 personer" och köpa båten?
« Svar #5 skrivet: 27 april 2018, 09:08:24 »
Såg en notis i tidningen Båtloggen 6 1917 sid 392 att Birger Jarl belagts med kvarstad enligt Stockholms tingsrätt. Mål nr T 7909-17, mål nr T12049-17. träffade en kille den 27 april som jobbar på båten. Han uppger att det fortfarande är samma ägare som tidigare och att ägaren bor i södra USA.
Samma notis finns i Båtloggen  nr 1 2018 sid 53.
*
« Svar #6 skrivet: 27 april 2018, 14:50:09 »
Det är klart bäst om Birger Jarl får sluta som museifartyg men då krävs det även att förståelsen för teknikhistoria ökar rent generellt (bristen på detta påverkar investeringsviljan och leder ofta till att historiskt värdefulla saker skrotas - typfall är t.ex skandalerna Kong Frederik IX och gamla Dronning Ingrid i Danmark).

Skulle det gå att dra upp henne på land som gjordes med Finnmarken vore det den bästa lösningen för att minska underhållskostnaderna och samtidigt låta henne bli en god representant för utvecklingen inom Finlandstrafiken.

« Svar #7 skrivet: 27 april 2018, 18:54:18 »
Alldeles rätt, NT-T2!

Det är bara så, att dagens människor inte kan begripa, hur fartygen såg ut för över 60 år
sedan.
Klart, att man kan skrota allting, men jag tycker ändå, att det har sin sida att ens lite få
se, hur fartyg tidigare såg ut.
Hur länge s/s Bore får ligga i Åbo vet ingen.
I Hamburg finns det ju en femtiotalare, som är ett museum, men troligen är det ändå ett
fartyg, som enbart är intressant för folk som har någon form av anknytning till shipping!

SL
« Svar #8 skrivet: 27 april 2018, 19:29:24 »
Alldeles rätt, NT-T2!

Det är bara så, att dagens människor inte kan begripa, hur fartygen såg ut för över 60 år
sedan.
Klart, att man kan skrota allting, men jag tycker ändå, att det har sin sida att ens lite få
se, hur fartyg tidigare såg ut.
Hur länge s/s Bore får ligga i Åbo vet ingen.
I Hamburg finns det ju en femtiotalare, som är ett museum, men troligen är det ändå ett
fartyg, som enbart är intressant för folk som har någon form av anknytning till shipping!

SL

I Hamburg finns ju även det kända Cap San Diego

http://www.capsandiego.de/history.html

Hon har ju varit museiskepp i över 30 år nu. :)

« Svar #9 skrivet: 28 april 2018, 00:37:38 »
Storleken gör väl det svårt att äska sådana medel som krävs för att hålla ett sådant fartyg i skick till eftervärlden. Men det är klart kika på Norge där finns ju betydligt fler bevarade objekt än här.
Fredrik Ahlman
« Svar #10 skrivet: 28 april 2018, 15:41:10 »
Nu är det väl så att "Finnmarken" är en symbol för ett klasssiskt transportsystem med 125 år på nacken men som än i dag genererar 15% av alla turister som besöker Norge. "Birger Jarl" är inte i närheten av detta.

Grundproblemet för "Birger Jarl" är att fartygets hotell- och restaurangverksamhet i den form den drivs i dag inte är möjlig utan att fartyget samtidigt har klass som passagerarfartyg och är ute och rör på sig ganska ofta. Och skärgårdsturerna är sannolikt ett rejält "penningsluk" i det sammanhanget.

Skall man renodla restaurang och hotell krävs en ny kajplats som sannolikt blir betydligt "sämre" än den man har i dag. Det vill säga man är fångad i en form av "Moment 22".
« Svar #11 skrivet: 28 april 2018, 16:01:38 »
I Norge har staten genom motsvarigheten till Riksantikvarien skyddat (fredat) och lagt in ca 25 miljoner NOK ett helt fantastiskt fartyg från 1956, se länk : https://www.riksantikvaren.no/Fredning/Fredninger/2012/M-S-Nordstjernen-fredet
Dessutom finns i den kategori som den här tråden handlar om bl.a fartyget Sandnes från 1950 som sponsras av samma myndighet, vad jag förstår. Synd att Sverige inte har en flod av oljepengar att rädda fartyg som BJ med.
« Svar #12 skrivet: 28 april 2018, 19:21:25 »
Jag har aldrig varit ombord pa Birger Jarl, men hur mycket ar det som ar kvar av hennes ursprungliga inredning och utrustning?
« Svar #13 skrivet: 28 april 2018, 21:59:08 »
Jag har aldrig varit ombord pa Birger Jarl, men hur mycket ar det som ar kvar av hennes ursprungliga inredning och utrustning?
Din frågeställning är högst berättigad. Fartyget byggt år 1953 med en ångmaskin på över 3000 hkr. På 1980-talet byttes huvudmaskin vid två tillfällen, nu sitter det en gammal diesel som huvudmaskin, en sexcylindrig MAN som monterades in 1989. Inget märkvärdigt enligt mitt förmenande. Fartyget ombyggt många gånger, bl a har det varit rustat med plats för bilar, nu är det bara hytter. På aktern är det påbyggt en våning som inte är särskilt prydlig, men det är säkert praktiskt med mer plats för hytter eller restauranger. Men det är kanske vad som finns att bevara för eftervärlden, bara att hitta en finansiär.
« Svar #14 skrivet: 28 april 2018, 22:35:36 »