Fråga om Esbjerg Harwich
« skrivet: 22 februari 2018, 18:45:22 »
DFDS stängde jo ner i 2014 efter 150 år på grund av dåligt passagerareunderlag. På 1980 talet gick det bättre med dagliga avgångar. Kommer någon ihåg när de dagliga avgångarna avslutades?
SV: Fråga om Esbjerg Harwich
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2018, 19:26:24 »
DFDS stängde jo ner i 2014 efter 150 år på grund av dåligt passagerareunderlag. På 1980 talet gick det bättre med dagliga avgångar. Kommer någon ihåg när de dagliga avgångarna avslutades?

Det vet jag inte. Men Tor Britannia och Tor Scandinavia gick väl i triangeltrafik Göteborg-Harwich-Esbjerg och omvänt, åtminstone i högsäsong några år på 1980-90 talen. På Harwich-Esbjerg rutten gick även Dana Anglia, och det skulle inte förvåna mig om det kunde vara mer än en avgång per dygn vissa dagar då man kunde klämma in det i färjornas tajta scheman.

Jag reste Esbjerg-Harwich linjen endast en gång, sommaren 1989 när direktbåtarna från Göteborg var fullbokade. Först med Stena till Frederikshavn, tåg söderut till Fredricia? eller Kolding? där man bytte till det speciella båt-tåget "Engländaren" till Esbjerg och vidare med Dana Anglia till Harwich. Efter några dagar i London var det dags för hemfärd samma väg, men nu med en av Tor-båtarna. Som jag minns det var Tor-båtarna överlägsna i komfort jämfört med Dana Anglia. Anglia hade dock ett trevligt vindskyddat utsiktsdäck som Tor-fartygen saknade.
« Senast ändrad: 22 februari 2018, 19:28:25 av Hjnship »
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2018, 07:28:10 »
Den officiella orsaken vara att SIRENA SEAWAYS (f.d. DANA SIRENA) inte längre uppfyllde utsläppskraven i Nordsjön (samma orsak som angavs för TRELLEBORG i Östersjön på Trelleborg - Sassnitz, samma år).
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2018, 17:32:21 »
Samtidigt föll mängden transporterat gods vilket normalt utgör stommen för en sådan linje. Det är gods som ger pengar.
Fredrik Ahlman
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2018, 11:45:14 »
SIRENA SEAWAYS byggd på 2000 talet bör ju knappast haft problem att uppfylla några krav som den tjugo år äldre Trelleborg