*
SV: Baltic Princess försenad från varvet
« Svar #45 skrivet: 13 mars 2018, 15:37:22 »
Propelleraxel läcker olja.
« Svar #46 skrivet: 13 mars 2018, 16:22:54 »
« Svar #47 skrivet: 13 mars 2018, 16:27:09 »
*
« Svar #48 skrivet: 13 mars 2018, 17:18:14 »
Tallink Silja tycks prioritera kvällsavgången från Åbo före kvällsavgången från Stockholm. Då kan det vara läge att skifta Galaxy och Baltic Princess med varandra. Galaxy har ju aldrig några inställda avgångar vad jag vet och med Galaxy är kvällsavgången från Åbo säkrad.
« Senast ändrad: 13 mars 2018, 17:20:35 av MH »
*
« Svar #49 skrivet: 13 mars 2018, 18:02:37 »
http://gamla.hbl.fi/nyheter/2015-09-26/772000/kryssningsbat-fast-i-abo.
Jag skulle ha åkt över havet då. Det var något slags problem med radarsystemet.
*
« Svar #50 skrivet: 13 mars 2018, 18:24:45 »
BP får mig tänka just nu på gamla RG1, med tanke på det som händer med henne på sistone...
« Svar #51 skrivet: 14 mars 2018, 11:31:16 »
Ojoj, inte bra för TallinkSilja att ha henne ur trafik ytterligare. Det kommer ge stora ekonomiska påverkningar när hon är borta så stor del av mars månad som ju är en bra månad för frakten också och snart är det påsk... får se om hon kommer i trafik på söndag 18/3. Det känns ju som att ett stort arbete behöver göras för att få ur växellådorna på 50 ton styck och rätta till dem. Märkligt att det inte gjordes många provkörningar med henne innan hon lämnade varvsområdet!
Blir bra tryck på Galaxy då och även för Viking Lines kvällsavgångar från Stockholm som får ta mycket frakt samt även Wasa Line :)
« Svar #52 skrivet: 14 mars 2018, 14:39:45 »
Vilket haveri med ytterligare inställda avgångar! Går man bara på prislappen när det gäller varv på Tallink/Silja? Snålheten bedrar visheten.
*
« Svar #53 skrivet: 14 mars 2018, 15:33:37 »
Baltic Princess har avgått eskorterad av ett koppel med bogserbåtar enl AIS:en. Antar att kursen är mot Nådendal.
*
« Svar #54 skrivet: 14 mars 2018, 16:34:41 »
Då kan det vara läge att skifta Galaxy och Baltic Princess med varandra. Galaxy har ju aldrig några inställda avgångar vad jag vet och med Galaxy är kvällsavgången från Åbo säkrad.

Det stämmer inte!

Det finns kanske någonslags ironi här, men när jag har kryssat med Silja Europa/Baltic Princess har de seglat utan problem.

Men när jag försökte åka med Galaxy (en dygnskryssning från Åbo) blev den inställd pga tekniska problem.
*
« Svar #55 skrivet: 14 mars 2018, 16:42:26 »
Då kan det vara läge att skifta Galaxy och Baltic Princess med varandra. Galaxy har ju aldrig några inställda avgångar vad jag vet och med Galaxy är kvällsavgången från Åbo säkrad.

Det stämmer inte!

Det finns kanske någonslags ironi här, men när jag har kryssat med Silja Europa/Baltic Princess har de seglat utan problem.

Men när jag försökte åka med Galaxy (en dygnskryssning från Åbo) blev den inställd pga tekniska problem.
Jodå,Galaxy har betydligt mindre problem än Baltic Princess även om hon också haft tekniska problem då och då
« Svar #56 skrivet: 14 mars 2018, 17:15:19 »
Ojoj, inte bra för TallinkSilja att ha henne ur trafik ytterligare. Det kommer ge stora ekonomiska påverkningar när hon är borta så stor del av mars månad som ju är en bra månad för frakten också och snart är det påsk... får se om hon kommer i trafik på söndag 18/3. Det känns ju som att ett stort arbete behöver göras för att få ur växellådorna på 50 ton styck och rätta till dem.
Det är inte reduktionsväxlarna som behöver åtgärdas utan som nån redan tidigare konstaterade axeltätningen på ena propelleraxeln som läcker. Är i sig ett omfattande jobb det också att fixa på kort tid.
« Svar #57 skrivet: 14 mars 2018, 19:15:44 »
Men är det en följdskada för att de bytte växlar? Tänker att det borde ju de kollat innan de satte henne i trafik igen :-\. Den ska ju inte droppa olja hursomhelst på de sättet.
Ansvarsförsäkring hos varvet?
« Svar #58 skrivet: 14 mars 2018, 22:03:10 »
Men är det en följdskada för att de bytte växlar? Tänker att det borde ju de kollat innan de satte henne i trafik igen :-\. Den ska ju inte droppa olja hursomhelst på de sättet.
Ansvarsförsäkring hos varvet?
Dom har haft propelleraxlarna ute under dockningen och mätt upp axlar samt lager i linjerna skulle man kunna tänka sig. Sen har man högst troligt bytt till nya axeltätningar då man monterat ihop det hela igen. Axeltätningarna har en viss beräknad livslängd och byts systematiskt enligt serviceschema.

Nu vet jag inte vilken typ/fabrikat av tätning det är frågan om här, det finns olika fabrikat och modeller. Är dock ganska komplicerade grejer vi talar om, det här är inga o-ringar eller stefa tätningar.

Det finns ett antal möjligheter allt från tillverkningsfel, monteringsfel till mekanisk skada pga nåt som kommit utifrån. Brukar vara ytterligt långsökt att få kompensation från varvet om man inte tydligt kan påvisa att skadan uppkommit pga nåt dom gjort eller underlåtit att göra.

Baserat på hur man agerat så tror jag inte det har varit frågan om nåt dropp läckage utan det verkar som det snarare runnit ut olja därifrån. Om läckaget varit litet och obetydligt tror jag personligen att man hade valt att göra dom åtgärder som står tillbuds i en dylik situation och kört vidare tills man kunnat docka innan sommarsäsongen börjat. Men nu verkar det som detta inte var ett alternativ i det här fallet.
*
« Svar #59 skrivet: 14 mars 2018, 23:16:19 »
När hon var i Polen låg hon väl aldrig i torrdocka utan bara vid kaj under växelbytet.