En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 15 februari 2018, 16:18:32 »
I den annars utmärkta sidan "Fakta om fartyg" saknar jag på TT-Linie/Line-sidan två små Ro/Ro-färjor som gick som lastbilsfärjor på Trelleborg - Travemünde på sextiotalet. Den ene hette WASA och hade gul överbyggnad och blått skrov och den andra hette HANSA och hadde vit överbyggnad och rött skrov. De var systerfartyg. De gick ett par somrar parallellt med NILS HOLGERSSON och PETER PAN - de hade inte ens hytter till lastbilschaufförerna.
Är det någon som vet något om dessa båda?
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Bodø-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
RICHARD WITH Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: En röd/vit och en blå/gul
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2018, 20:49:03 »
both were in service for TT-Linie only in summer 1972. HANSA was a pure bow loader, whereas the WASA was converted from stern loader to drive-through.
SV: En röd/vit och en blå/gul
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2018, 20:52:02 »
next one
SV: En röd/vit och en blå/gul
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2018, 23:16:44 »
Frank Heine, thank you so much for showing these rare photos!
*
SV: En röd/vit och en blå/gul
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2018, 11:16:02 »
I Deutsche Fährschiffvereins tidning Ferries har Frank Heine skrivit i en artikel om alla TTs fraktfärjor i samband med TTs 50-årsjubileum 2012, och där finns även Hansa och Wasa med. Det finns även flera andra historik-artiklar om TT-line och dess färjor i andra utgåvor av tidningen samma år. Intressant läsning som kan rekommenderas. (på tyska)

Noteras kan att det är första gången jag ser texten TT Line målad på fartygssidorna. Passagerarfärjorna hade både före och i generationen efter den tyska stavningen TT Linie.

/ Marre
SV: En röd/vit och en blå/gul
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2018, 18:30:54 »
sorry, I made a mistake:

WASA was converted from bow loader (not stern) to drive through already before TT-Linie service. The HANSA remained a pure bow loader under TT-Charter. She too was converted at a later stage to drive through but not under the name HANSA.

both started service  in 1967 for Team Line on Hamburg - Kiel - Stockholm.

TT-Charter: June to end of August 1972 on service Travemünde – Trelleborg.

the reason for the lettering TT-Line (and not TT-Linie) is simple and easy: just look at the original lettering "Team Line" of the ships: they just used the available letters (maybe to save paint ?).

both ships were laid up after the TT-Linie Charter was suspended and sold during 1972. At least the WASA still had the TT Line lettering when she was renamed TAOS (!).

HANSA built 07.1967, at J.J. Sietas Schiffswerft, Hamburg (No. 604) for Matthies Reederei KG, Hamburg
Technical details: 999 GRT, LxBxD: 74,71 m x 13,77 m x 4,29 m, 0 Pass. 15 trailers, one 9-Cyl. Atlas-MAK-Diesel, 2.000 hp, Service speed 11,5 kn.

Lloyd's Register 2015 mentioned the following ex names: GÜZELYURT ex CENK K -97 ex SALIH TOPAL -92 ex DENA 1 -90 ex ALPILLES -82 ex HANSA -72, 2243 GT, length: 78,11 m, IMO: 6718037, no registered owner, Flag Turkey.



WASA built 09.1967, at J.J. Sietas Schiffswerft, Hamburg (No. 606) for H.M. Gehrckens,, Hamburg
Technical details: 999 GRT, dimensions: 74,71 m x 13,77 m x 4,29 m, 0 Pass. 15 trailers, 250 cars(?), one 9-Cyl. Atlas-MAK-Diesel, 2.000 hp, Service speed 11,5 kn.

Lloyd's Register 2015 mentioned the following ex names:
ZAFER ex ATHENIA SKY -02 ex LADY LINDA I - 01 ex MARIANNA II -01 ex ANNA -98 ex RIGEL K -97 ex CENK II -97 ex DURSUN REIS -93 ex LISA B -90 ex ZEJTUN -82 ex TAOS -74 ex WASA -73, 2243 GT, 250 cars, IMO: 6723915, no registered owner, Flag Turkey.

Marine Traffic lists both ships as still trading between Mersin and Famagusta.
« Senast ändrad: 18 februari 2018, 18:47:47 av FerriesFH »
*
SV: En röd/vit och en blå/gul
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2018, 18:51:03 »
Citera
the reason for the lettering TT-Line (and not TT-Linie) is simple and easy: just look at the original lettering "Team Line" of the ships: they just used the available letters (maybe to save paint ?)


Kann es so einfach sein?
Vielen danke für deine Information.
/ Marre
SV: En röd/vit och en blå/gul
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2018, 08:43:43 »
Citera
the reason for the lettering TT-Line (and not TT-Linie) is simple and easy: just look at the original lettering "Team Line" of the ships: they just used the available letters (maybe to save paint ?)


Kann es so einfach sein?
Vielen danke für deine Information.
/ Marre
Thank you everybody for the information. Correct, I checked my slide register, it was in 1972, not the 60's, but I believed it was two summers. And I can confirm that the reason for "TT-Line" was the change of "Team Line". It was new to me that one of them was only bow loading but the other drive through, as they both docked by the bow in Trelleborg.
« Senast ändrad: 20 februari 2018, 08:47:59 av Risberg »
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Bodø-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
RICHARD WITH Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: En röd/vit och en blå/gul
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2018, 11:49:15 »
Att framtfärjorna Hansa och Wasa seglat för TT var helt okänt för mig.
Ofta har de inhyrda fraktfärjorna som ibland förstärkte kapaciteten på tysklandslinjerna (TT/Saga/Traveline) fallit i skuggan av de ordinarie passagerarfärjorna, och det är ju inte så konstigt.

Minns att tyska rederiet Reinecke från Lubeck hade fyra systerfartyg: Wesertal, Wuppertal, Travetal och Fuldatal som alla var inne och seglade för både Saga-Linjen, Trave-Line och TT-Linie, dvs alla konkurrenterna på travetrafiken.  Wesertal var permanent på Saga-Linjen i 2 år 80-81, pch förstärkte på Helsingborg-/Malmö-Travemunde. Ingen text på sidan, men väl en Saga-Linjen "våg-logga" på skorstenarna.