SV: TT-line nybyggen
« Svar #45 skrivet: 12 januari 2019, 13:08:53 »
Det intressanta är att, man i likhet med t.ex. Hurtigrutefartygen fr.o.m. 90-talet, inte längre har placerat kommandobryggan högst upp utan under ett eller ett par passagerardäck. Nej, när man skall lägga till ofta i hamnarna är det kanske inte så himla praktiskt att ha kommandobryggan alltför högt? (Undantaget är ju Finlandsbåtarna i Stockholms skärgård, som kan ha fördel av att se så högt över öarna som möjligt.)
Då det gäller finlandstrafiken var det väl Myrsten som först valde att börja flytta ned bryggan på sina fartyg efter M/s Olympia där det enligt rykten varit besvärligt att se ned till kajen vid tjock dimma. M/s Athena, M/s Kalypso och M/s Europa fick därefter bryggan placerad längre ner. Tillsammans med den högt placerade konferensavdelningen ovanför det översta hyttdäcket med sina "burspråks-hytter(namn?)" blev det en för Finlandstrafiken lite speciell Myrsten-design på dessa tre fartyg.
« Svar #46 skrivet: 12 januari 2019, 18:48:13 »
Enligt Lokaltidningen blir det nya fartyget 230 m långt. Jag trodde att PETER PAN och SKÅNE fick sina nosar kapade för att färjor i Trelleborg inte tillåts vara mer än 200 m långa. Betyder det att den nya färjan inte ens kommer att kunna lägga till i färjeläge 10 utan blir hänvisade till läge 11-13?
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
« Svar #47 skrivet: 13 januari 2019, 16:33:29 »
Det vore ju besvärligt, med tanke på att Peter Pan är 220m lång.... Jag vill minnas att Trelleborg klarar fartyg på 240m.
« Svar #48 skrivet: 13 januari 2019, 21:37:44 »
Det vore ju besvärligt, med tanke på att Peter Pan är 220m lång.... Jag vill minnas att Trelleborg klarar fartyg på 240m.
Är hon det? Men det var någon i detta forum som påstod att näsan kapats p.g.a. en bestämmelse om hur långa fartygen fick vara i Trelleborg! Och jag har hört något liknande om SKÅNE (hennes bog är ju inte kapad lika brutalt, mer som NILS HOLGERSSONs).
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020