SV: TT-line nybyggen og Stena Line på Trelleborg-Rostock
« Svar #30 skrivet: 20 september 2018, 08:24:25 »
Er det noen som vet når leasingavtalen for MECKLENBURG-VORPOMMERN går ut? Stena eier jo ikke den fergen. Kan insettingen av SASSNITZ på Rostock-ruten være en forberedelse på ikke å forlenge leasingavtalen for MECKLENBURG-VORPOMMERN?
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: TT-line nybyggen
« Svar #31 skrivet: 21 september 2018, 00:58:42 »
GEFA Leasing sysslar väl med finansiell leasing, så det skulle förvåna stort om leasingavtalet inte innehåller en skyldighet för Stena att återköpa Meklenburg-Vorpommern vid avslut.
SV: TT-line nybyggen
« Svar #32 skrivet: 21 september 2018, 08:25:20 »

Jag blir inte förvånad om nybyggena kommer att sättas in på Polen och trafiken på Tyskland fortsätter ungefär som nu. Kan tänka mig att behovet minskar ytterligare, speciellt på Travemünde. Sen kommer utvecklingen visa behovet att behålla TS och HF för trafiken speciellt på Baltikum. Finns nog stor sannolikhet för ytterligare nybyggen innan de fasas ut.

Spekulerar
/ Marre
Nu skrev jo i og for seg https://www.shippax.com/en/news/tt-line-germany-signs-loi-for-two-newbuilds.aspx at de skulle settes inn på Trelleborg - Rostock.
Men hvis Marre får rett, og de settes inn på Swinoujscie, da kunne jo GUSTAV VASA (jfr. forum-medlem peterpans innlegg 17. september) og STEFAN BATORY være passende navn på de nye fergene, to 1500-tallskonger, den ene svensk og den andre polsk.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: TT-line nybyggen
« Svar #33 skrivet: 21 september 2018, 08:55:12 »
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
SV: TT-line nybyggen
« Svar #34 skrivet: 21 september 2018, 09:30:36 »
Med andra ord så har man redan hämtat hem henne till sfären, gissningsvis i samband med en omförhandlingstidpunkt, även om man inte låtit Stena Line själva lösa ut henne.
SV: MECKLENBURG-VORPOMMERN
« Svar #35 skrivet: 21 september 2018, 13:43:37 »
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: MECKLENBURG-VORPOMMERN
« Svar #36 skrivet: 21 september 2018, 15:07:16 »
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?
Var det inte en del av däcket, som byttes ut??
SV: TT-line nybyggen
« Svar #37 skrivet: 21 september 2018, 15:36:55 »
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?
Vet ej. Men troligen inte.  Stena Line övertog (den finansiella) chartern redan 2012 och högst sannolikt i samband med det även underhållsansvaret. Tror inte heller att en finansiell aktör har velat ha med den saken att göra, så någon eventuell avräkning på grund av fartygets skick har sannolikt gjorts direkt mellan Scandlines och Stena om den skett. Men sådant är ju en del av den totala värderingen och därmed priset, vid ett förvärv av linjer och fartyg, på så vis som skedde.