Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).Äntligen med större PAX utrymmen. Ser framemot att se ritningar och rendering.Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...
Citat från: peterpan skrivet 16 september 2018, 09:12:29 Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).Äntligen med större PAX utrymmen. Ser framemot att se ritningar och rendering.Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...TS och HF kommer förmodligen försvinna så fort nybyggen kommer.1. ND och RH kommer bli HF och TS. Båda kommer köra Tre-Ros/Tra samt Tre-Ros-Kla2. PP och NH blir ND och RH. Båda kommer köra Tre-Swi och användas som förstärkning på Tre-Tra/Ros3. Nya NH och PP kör Tre-TraSå skulle jag tänka se mig.
Artig gjettelek! Hvis HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER forsvinner vil jeg heller tro att nåværende NILS HOLGERSSSON och PETER PAN blir TOM SAYWER hhv. HUCKLEBERRY FINN, og att ROBIN HOOD och NILS DACKE beholder sine navn. Hvis nåværnde HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER beholdes, tror jeg mer på OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING (begge navn har TT-Linie brukt før) som nye navn for dagens flaggskip - GUSTAV VASA ble veldig raskt solgt videre når TT-Line og Saga-Line slo seg sammen.Men hvorfor ikke MÜNCHHAUSEN, TT-Line pleier jo å hevde at deres skip er døpt etter "flyvende eventyrfigurer", och Münchhausen fløy på en kanonkule!
Citat från: Risberg skrivet 17 september 2018, 08:23:00 Artig gjettelek! Hvis HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER forsvinner vil jeg heller tro att nåværende NILS HOLGERSSSON och PETER PAN blir TOM SAYWER hhv. HUCKLEBERRY FINN, og att ROBIN HOOD och NILS DACKE beholder sine navn. Hvis nåværnde HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER beholdes, tror jeg mer på OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING (begge navn har TT-Linie brukt før) som nye navn for dagens flaggskip - GUSTAV VASA ble veldig raskt solgt videre når TT-Line og Saga-Line slo seg sammen.Men hvorfor ikke MÜNCHHAUSEN, TT-Line pleier jo å hevde at deres skip er døpt etter "flyvende eventyrfigurer", och Münchhausen fløy på en kanonkule! MÜNCHHAUSEN vore iofs ett spännande namn, dock har vi helt glömt bort MARY POPPINS som också är ett klassiskt TT-Linie namn. Dock har du lite fel när det gäller GUSTAV VASA. På nyåret 1980 gick TT-Linie och Saga-Linjen ihop till TT-Saga-Line. ND1 seglade för TT-Saga-Line på Malmö-Travemunde fram till våren 1982 då hon försvann hon till Brittany Ferries. GV2 seglade för TT-Saga på Malmö-Travemunde ända fram till januari 1983, då hon sattes in på Trelleborg-Travemunde. Först i april 1983 såldes hon till Smyril Line. Gustav Vasa seglade alltså i 3 1/2 år för TT-Saga-Line innan hon såldes av ägaren Lion Ferry.Gustav Vasa och Nils Dacke var inte bara gamla parhästar på Malmö-Travemundelinjen utan även två namn som är sammankopplade historiskt. Därför finns det ju logik i att återuppliva Gustav Vasa om man redan gjort detsamma med Nils Dacke.Man bör också komma ihåg att skilja på TT-LINIE och TT-LINE. TT-Saga-Line blev resultatet av sammanslagning av TT-Linie och Saga-Linjen 1980-01-01. Det var sedan TT-SAGA-LINE som bytte namn till TT-LINE med helt nya färger och logga 1986 i samband med de introduktionen av de nya jumbofärjorna. Så tittar man tillbaka på det så har även Gustav Vasa en direkt historisk koppling till nuvarande TT-LINE med samma rätt som Nils Dacke, och återigen, dessa två namn är ju sammankopplade även historiskt så det vore verkligen kul om vi åter fick se en "Gustav Vasa" plöja vågorna över Östersjön.
Mer som talar för att de behålls är den renovering av de bägge som gjordes föregående år. De blir kvar.
Ja, nybyggen ersätter Nh pp som flyttas till Rostock, dvs nuvarande par Hf ts. Men med tanke på de sistnämndas ålder är det oklart Im man behåller dem eller säljer dem. Man har talat om och intresserat sig för Baltikum senaste år. Troligen är dessa två planerade att gå kvar men på ny rutt.
Tycker personligen att nuvarande RH och ND borde flyttas till Rostock och flytta PP och NH till Swinoujscie. Men det är mycket tid kvar och det är bara att se vad TT kommer göra