*
SV: M/S Europalink
« Svar #30 skrivet: 20 februari 2018, 13:57:43 »

Citera
Citat från: Marre skrivet Idag kl. 13:04:14
Europalink är nu i trafik Malmö-Travemünde.

Men en fundering;
Varför sätter man inte in Europalink på Kapellskär och behåller Nordlink/Finnswan i Malmö.
Varför dessa förflyttningar? Är det något som skiljer färjorna förutom att Europalink är rejält nerkörd?

/ Marre
Du fick svar på det i november. ;)

Tack, jag minns jag sett det tidigare, men hittade inget svar. Tycker likväl det känns konstigt att namnskifte och flaggskifte är billigare än en bottenmålning som jag förmodar ändå måste göras regelbundet. Hur mycket sparar man i bränsle på att ha "glattare" bottenfärg?

/ Marre
*
« Svar #31 skrivet: 20 februari 2018, 15:00:48 »
jag tycker också det känns skumt men en sak har jag lärt mig och det är att Grimaldi gör inte minsta rörelse utan att det finns pengar att spara/tjäna så vi kan vara 100% säkra på att det här var det absolut bästa alternativet rent ekonomiskt för rederiet.

/tuvv
« Svar #32 skrivet: 20 februari 2018, 15:49:50 »
jag tycker också det känns skumt men en sak har jag lärt mig och det är att Grimaldi gör inte minsta rörelse utan att det finns pengar att spara/tjäna så vi kan vara 100% säkra på att det här var det absolut bästa alternativet rent ekonomiskt för rederiet.

/tuvv

Om man ändå skulle lämna tillbaka henne så har man väl räknat med att "går det så går det" och helt enkelt låtsats som att det regnar...Men det verkar som att det bara gick nästan  ;)
« Svar #33 skrivet: 20 februari 2018, 22:26:35 »

/tuvv

Om man ändå skulle lämna tillbaka henne så har man väl räknat med att "går det så går det" och helt enkelt låtsats som att det regnar...Men det verkar som att det bara gick nästan  ;)

Nu är det ju bara interndebitering som gäller, har det gällt en bareboatcharter från extern part har det förmodligen blivit rejält kostsamt om ägaren verkligen släppt det så långt.

Med tanke på hur skicket är nu så antar jag att hon enbart gått i frakttrafik hos Grimaldi.

Skicket även på de svenskflaggade fartygen verkar gradvis ha försämrats under Grimaldis ägande, Malmöfartygen känns rejält nedgångna och det lär ju påverka framtiden för trafiken om inget görs.
« Svar #34 skrivet: 21 februari 2018, 01:13:55 »
Man gjorde en port state controll på henne i Palermo när hon vart övertagen.
Inte kul läsning, var några saker som saknades då.

Certificate & Documentation - Documents   Rest period   Missing   1
Emergency Systems   Low level lighting in corridors   Not properly mantained   1
Emergency Systems   Muster list   Not posted   1
Fire safety   Means of escape   Not marked   1
Life saving appliances   Lifeboats   Not properly marked   1
MLC, 2006 Accommodation, recreational facilities, food and catering   Cleanliness   Not as required   1
MLC, 2006 Health protection, medical care, social security   Winches and capstans   Inoperative   1
Safety of Navigation   Pilot ladders   Damaged   1
Structural Conditions   Air intakes machinery and control station spaces   Cracked   1
Structural Conditions   Closing devices watertight doors   Not as required

Tackar, dar fick jag svar pa en del av mina fragor. men det bor val ha genomforts en PSC aven av svenska myndigheter i samband med flaggbytet?
« Svar #35 skrivet: 21 februari 2018, 09:47:59 »
Polacker är ju också kända för att även "enbart köra", men ändå har de gamla slutkörda enheterna dugit
till Medelhavet.
Det var något av en överraskning för mig att höra, att det hos en känd redare även kan gå till på så sätt.
Det är faktiskt skillnad hur fartygen sköts om. Reste 2009 - fan så länge sedan - från Göteborg
till UK på ett av de fartyg som senare förlängts med 30 meter. I passagerarutrymmen fick man inte bära skor,
det gällde att gå omkring i strumpfötterna! Fartyget var inte ens alldeles nytt, några år dock, men sålunda
hann ingenting egentligen bli smutsigt!
Vidare reste jag med min hustru med Grimaldi ombord på ett biltransportfartyg - 2007 - från en hamn nära
Venedig till Israel och Turkiet, men har eller hade inte något att påpeka om t.ex. passagerarutrymmena
ombord.

SL