*
SV: M/S Europalink
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2018, 15:36:45 »
Hon har fått certifikat för 300 passagerare Europalink (normalt 500) och enligt ett rykte så är det stora problem med toaletterna ombord så man har ställt några "bajamajor" på däck.
Här löns int förklarar för den som int begriper
*

    Mumin

  • 45
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
SV: M/S Europalink
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2018, 17:21:30 »
Jag åkte med Finnswan förra torsdagen från Malmö till Travemünde och gan vad båten var sliten. Mattor smutsiga, möbler skadade i hytten (A4) och världens skitigaste tv fjärrkontroll.

Ochså restaurangen var inte ren. Jag var ganska besviken.

Så jo, att renovera finns där.
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
*
SV: M/S Europalink
« Svar #17 skrivet: 15 februari 2018, 19:53:27 »
Ryktet med toaletterna stämmer. Hela avloppsnätet ombord har misskötts.
På syskonen på linjen har man underhåll men det har man tydligen inte i Italien.
*
SV: M/S Europalink
« Svar #18 skrivet: 15 februari 2018, 20:15:36 »
Tydligen ingen avgång i kväll för Europalink, först på söndag verkar nu som hon ska i trafik
Här löns int förklarar för den som int begriper
*
SV: M/S Europalink
« Svar #19 skrivet: 16 februari 2018, 20:09:33 »
Där är tydligen mycket som Italienarna har lyckats att sabba båten är i riktigt dåligt skick.
*
SV: M/S Europalink
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2018, 20:54:52 »
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: M/S Europalink
« Svar #21 skrivet: 17 februari 2018, 00:24:19 »
Med dessa arbetsmiljo brister som nu uppdagats undrar man ju hur det star till med sakerheten ombord?
Brandsakerheten och brandutrustningen, ar den underhallen?
Livraddningsutrustningen, hur ar det med den?
SV: M/S Europalink
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2018, 00:15:25 »
Men ändå intressant att man på bara 5 år kan köra ner en skuta så mycket. fast å andra sidan om man inte tvättar och polerar eller servar sin bil på 5 år kanske den int ehäller är så fräsch sen/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
SV: M/S Europalink
« Svar #23 skrivet: 20 februari 2018, 09:00:21 »
Lite så är det faktiskt. Märkligt att man bara ens vill bo och arbeta på en färja där inget funkar.
SV: M/S Europalink
« Svar #24 skrivet: 20 februari 2018, 11:32:25 »
Det är en skandal hur Grimaldi misskött detta fina fartyg.
Europalink ska in på varv för ombyggnad, ommålning och renovering i slutet av mars.
Det absolut bästa vore om det kunde tidigareläggas och att hon inte togs i drift före varvsuppehållet.
Hursomhelst så ska det bli trevligt när hon är tillbaka i fint skck igen.
*
SV: M/S Europalink
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2018, 11:45:00 »
Det är en skandal hur Grimaldi misskött detta fina fartyg.
Europalink ska in på varv för ombyggnad, ommålning och renovering i slutet av mars.
Det absolut bästa vore om det kunde tidigareläggas och att hon inte togs i drift före varvsuppehållet.
Hursomhelst så ska det bli trevligt när hon är tillbaka i fint skck igen.
Grimaldi är kända av att bara köra tills skutorna dör.
*
SV: M/S Europalink
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2018, 12:25:15 »
Grimaldi är kända av att bara köra tills skutorna dör.
[/quote]

I det här fallet har jag förstått det som så att ansvarig italiensk teknisk inspektör samt italienska befälhavare samt Maskinchefer ska ha mörkat mycket av problemen för ytterst ansvariga inom rederiet och att det ska ha varit mycket nervöst när den finsk/svenska delegationen kommit ner till medelhavet för att inspektera fartyget inför övertagandet. Det sista i denna historien är inte avgjort ännu och vad jag hört så kommer "huvuden rulla" nere i Italien som en följd av detta och det skick fartyget varit vid övertagandet.

Gällande snacket om toaletterna onmbord kan jag säga att toasystemet på alla 5 fartygen varit ett problem från dag 1 men att med gott löpande underhåll så fungerar dom felfritt. Men det krävs många arbetstimmar veckovis samt stora mängder kemikalier för att hålla rören öppna.

/Tuvv
*
SV: M/S Europalink
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2018, 13:04:14 »
Europalink är nu i trafik Malmö-Travemünde.

Men en fundering;
Varför sätter man inte in Europalink på Kapellskär och behåller Nordlink/Finnswan i Malmö.
Varför dessa förflyttningar? Är det något som skiljer färjorna förutom att Europalink är rejält nerkörd?

/ Marre
SV: M/S Europalink
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2018, 13:11:52 »
Europalink är nu i trafik Malmö-Travemünde.

Men en fundering;
Varför sätter man inte in Europalink på Kapellskär och behåller Nordlink/Finnswan i Malmö.
Varför dessa förflyttningar? Är det något som skiljer färjorna förutom att Europalink är rejält nerkörd?

/ Marre
Du fick svar på det i november. ;)
http://www.landgången.se/index.php?topic=682.msg6900#msg6900
*
SV: M/S Europalink
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2018, 13:22:03 »
Man gjorde en port state controll på henne i Palermo när hon vart övertagen.
Inte kul läsning, var några saker som saknades då.

Certificate & Documentation - Documents   Rest period   Missing   1
Emergency Systems   Low level lighting in corridors   Not properly mantained   1
Emergency Systems   Muster list   Not posted   1
Fire safety   Means of escape   Not marked   1
Life saving appliances   Lifeboats   Not properly marked   1
MLC, 2006 Accommodation, recreational facilities, food and catering   Cleanliness   Not as required   1
MLC, 2006 Health protection, medical care, social security   Winches and capstans   Inoperative   1
Safety of Navigation   Pilot ladders   Damaged   1
Structural Conditions   Air intakes machinery and control station spaces   Cracked   1
Structural Conditions   Closing devices watertight doors   Not as required
Här löns int förklarar för den som int begriper