Nyheter på Rosella efter dockningen!
« skrivet: 18 januari 2018, 13:02:11 »
Saxat från pressmeddelandet:

"Rosellas bar får nytt utseende, ny placering och nytt namn – Bar Voyage. Den nya bardisken ger en öppnare atmosfär samt förutsättningar för att ge snabbare service till gästerna. Taket i baren byts ut för att ge en ljusare miljö och belysningen övergår till energibesparande LED-lampor.

Restaurangen The Buffet får ny matta och nya bord i fören. Barnen har fått ett eget buffébord där både kalla och varma rätter serveras. Ingången till á la carte-restaurangen La Rose görs samtidigt om.

En helt ny fashion-avdelning ser dagens ljus i taxfreebutiken, med tydligare exponering av såväl herr- som damkläder, vilket gör det lättare för kunderna att hitta sina nya favoriter.

Kassasystemet byts successivt ut på samtliga Viking Lines fartyg, där Rosella nu står som nummer två i turordningen. Samtidigt sker en övergång till single currency, vilket innebär att samtliga priser på Rosella kommuniceras i SEK. Orsaken till bytet till en valuta är att man vill uppfylla kundernas önskemål om att använda moderna mobila betalningssätt. Exempel är kontaktlösa betalningar, dvs att ”blippa korten” med NFC och inte behöva ange sin PIN-kod vid småinköp. Apple Pay och Samsung Pay planeras även att tas i bruk. SEK valdes för att majoriteten av Rosellas resenärer kommer från Sverige. Det går naturligtvis bra att även i fortsättningen betala med EUR-kort. Viking Line debiterar korttransaktionerna i SEK, men kunderna blir debiterade i euro omräknat enligt kortbolagens dagskurser. Euro-kontanter gäller också ombord, där priset räknas om enligt en försäljningskurs som justeras kontinuerligt. Det kommer att finnas uppdaterade valutanycklar till hands så att resenärerna själva smidigt kan beräkna om sina köp till euro."

Man kommer även fixa till hytterna och fixa ny belysning i korridorerna bl.a.

Källa: http://www.sjofart.ax/nyheter/fraschare-rosella-snart-tillbaka
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Nyheter på Rosella efter dockningen!
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2018, 13:25:40 »
Kul det var på tiden nattklubben där såg ju verkligen dyster ut innan. Är det lönande med alla dessa klädbutiker ombord på båtarna? Det är ju inte billiga kläder samt att det blir jobbigt om man måste byta ska man åka en gång till då :D
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2018, 13:59:01 »
Kul det var på tiden nattklubben där såg ju verkligen dyster ut innan. Är det lönande med alla dessa klädbutiker ombord på båtarna? Det är ju inte billiga kläder samt att det blir jobbigt om man måste byta ska man åka en gång till då :D

Det går lysande, från en länk till tråden om Kinabygget:

https://www.dfnionline.com/latest-news/viking-line-open-huge-tax-free-store-new-vessel-2021-17-01-2018/

Varför tror så många här att kläder som är skattefria och ofta rabatterade jämfört med land skulle på något magiskt sätt sälja sämre än i en lokal outlet eller shoppingcenter på landbacken?
« Senast ändrad: 18 januari 2018, 14:03:58 av JoonasK »
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2018, 17:45:29 »

Det går lysande, från en länk till tråden om Kinabygget:

https://www.dfnionline.com/latest-news/viking-line-open-huge-tax-free-store-new-vessel-2021-17-01-2018/

Varför tror så många här att kläder som är skattefria och ofta rabatterade jämfört med land skulle på något magiskt sätt sälja sämre än i en lokal outlet eller shoppingcenter på landbacken?

Precis, ofta har man lite tid över ombord att fördriva, och då kan det väl vara trevligt med lite shopping. Många som åker har kanske inte alltid så nära till butiker hemma heller, utan behöver ändå åka bil/buss för att shoppa.
Jag har själv handlat kläder ombord på Viking Grace tex. :)

//R
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2018, 23:17:50 »
Kläder är nog itne det första jag tänker på när jag skall åka färja. Sen kan jag tycka att priserna ombord på dessa är ganska höga jämfört med att handla kläder på landbacken.
sen är jag förstås ingen märkesnörd så kanske är det billigt men int ei mina ögon/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2018, 00:46:26 »
Även Stena Line satsar ju på försäljning av kläder så där finns nog pengar att tjäna.
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2018, 09:13:54 »
Citera
Kul det var på tiden nattklubben där såg ju verkligen dyster ut innan

Å nej - jag befarar att den klassiska bågformade öppningen, romerska bågen, bredvid baren kommer att försvinna. Det varen klassiker som jag alltid kommer att förknippa Rosella med  :'(
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2018, 12:41:55 »
Kläder är nog itne det första jag tänker på när jag skall åka färja. Sen kan jag tycka att priserna ombord på dessa är ganska höga jämfört med att handla kläder på landbacken.
sen är jag förstås ingen märkesnörd så kanske är det billigt men int ei mina ögon/TT
Du är(nog)inte heller en dam...;)/Ulf
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2018, 13:42:16 »
Du är(nog)inte heller en dam...;)/Ulf

Jag brukar inte heller köpa kläder ombord på färjor. Jag tittar, men har hittills inte köpt något.
Efter första sommaren med outlet på Stena Danica kunde man något förvånat konstatera att herrkläder stod för 51% av försäljningen.
Men om det är männen själva som köper, eller kvinnorna som köper till männen, vet man nog inte. ;)

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/supersommar-för-handeln-1.4516401
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2018, 18:41:50 »
Rosella har enligt Marinetraffic lämnat Tallin idag och är på väg tillbaka till Mariehamn. ETA 23:20 (UTC +2h)
*
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2018, 17:24:53 »
Rosella var kraftigt försenad idag pga tekniska problem. Har man monterat propellerbladen bakofram månne????