SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #15 skrivet: 15 maj 2017, 18:23:40 »
galaxy har en kanon för trossarna =)
« Svar #16 skrivet: 15 maj 2017, 19:24:41 »
Underbara bilder Rocky och härligt reportage. Blir lån av vissa bilder.
Vill minnas att Galaxy har ett liknade system när man lägger till i Mariehamn, då det är lång sträcka att kasta med kastlinan. Även Pearl Of Scandinavia använde något liknade vid tillägg i Helsingborg/ Micke

Bara att låna på när det gäller bilderna! :)

//R
« Svar #17 skrivet: 16 maj 2017, 05:58:41 »
riktigt kul att se bilder från en klart ovanligt del av världen här på landgången...väntar med spänning på resten /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #18 skrivet: 16 maj 2017, 09:17:29 »
Tack för uppskattningen, vi fortsätter och det dröjer lite innan det dyker upp färjor igen... ;)

Vi är kvar på Boracay där jag var några dagar innan det var dags att fortsätta vidare, vädret pendlade mellan mulet och sol så det var inte perfekt alla gånger.

191

Dagarna bestod oftast i strandpromenader då jag lätt blir rastlös av att ligga still på stranden. Gick jag inte strandpromenad, så hängde jag på någon Taverna och spanade på folk samt läste en bok.
Här är jag längst norrut på stranden där man kan gå vidare till en lite lyxig mindre strand...

192

Klart trevlig strand här!

193

Tillbaka i mina hemmakvarter, var det fest igår?  :D

194

Otroligt god filippinsk maträtt, det var annars ganska svårt att få lokal mat här. Framför allt så är det väldigt mycket burgare och mackor, ett arv från tiden då USA hade militär verksamhet här???
Men även den stora mängden turister från Sydkorea och Japan påverkar typen av mat.

195

Något som var väldigt populärt på stranden, var att gräva ner sin partner eller vän i sanden!  :-\

196

Så är jag iväg på ännu en promenad, här passerar jag ett fruktstånd...

197

Boracays bästa Taverna, här serverades lokal mat wokad när man beställer till låga priser!  :)

198

Kycklingbutiken!

199

Huvudgatan på ön, stor kontrast till strandpromenade bara några 100 meter bort! Här går man nästan själv som turist till skillnad mot stranden.

200

Tyvärr kunde jag inte söka jobbet...

201

Kontrasterna mot lyxen vid stranden var stor!

202

Karta över Boracay, till höger är södra delen där jag bodde.

203

Det växte bananer!

204

Svängde upp på en marknad, att besöka marknader kan ofta vara en upplevelse.

205

Jag gillar telefonens placering!

206

Jag undrar vad Livsmedelsverket skulle tycka om detta???  :D 8) ???

207

Marknaden var inte så stor, men innehöll det mesta och gav en intressant upplevelse!

208

Nere på stranden igen där förstås Donken slagit upp portarna!

209

Men jag gick hit och åt istället!

210

Wokat kött med vitlök och kryddor samt ris för några kronor!

211

Leverans av kyckling!

212

Tog en promenad till öns östra sida som är blåsig och därför fri från turister undantaget några surfare!
Här var det lokalt liv som gäller.

213

Jag behövde inte raka mig...

214

Behövde lätta på trycket och upptäckte en bro till ett nerlagt hotell!

215

Blev förvånad över att man lagt ner så mycket pengar på trottoar här när det inte existerade turister!

216

Bostadshus

217

Skolan med grabbar som vill bli basketproffs!

218

Och så tillbaka på stranden, det här är upplevelsen dom flesta turisterna får här, inte många som går iväg och spanar in baksidan av deras lyxliv...

I nästa del så lämnar vi Boracay och fortsätter vidare på äventyr.

« Svar #19 skrivet: 16 maj 2017, 11:28:29 »
220

Längst ner på södra stranden ligger det flera hotell som var stängda och fallfärdiga! Är nog bara en tidsfråga innan det ligger lyxiga resorts här... (vilket det kanske redan gör nu)

221

Numera kanske det inte är så lugnt och skönt här?

222

Sen blev jag trött i benen och lite törstig! Tur att man precis ställt fram baren på stranden!  ;D

223

Solen gick ner...

224

Vi avslutar med en turistbild på den fina stranden! Tyvärr var den dock oftast full med små lömska glasbitar, så bäst var att gå med Flipflops för att undvika glas i foten!  >:(
Boracay var väl precis som jag väntat mig, extremt mycket turister, fin strand men bjöd också på det lilla oväntade vardagslivet bakom fasaden.
Nästa resmål som skulle bli Panglao en liten ö utanför den större Bohol skulle faktiskt bli en större besvikelse!

225

Resan till Panglao, skulle starta tidigt på morgonen och gå via Kalibo där jag sedan skulle ta ett flyg till Cebu för vidare färd med snabbåt ut till Bohol. Här är vi vid båtterminalen på Boracay.

226

Det måste vara något med den blå färgen och att sitta ihopträngda???

227

Båtarna mellan Boracay och Caticlan går hela tiden i skytteltrafik, när en åker börjar man lasta nästa.

228

Jag satte mig i aktern och spanade in köket!

229

Så är vi framme i Caticlan och jag ska ta bussen vidare till Kalibo. Jag reste med väldigt stor tidsmarginal eftersom jag blivit förvarnad om någon Festival i Kalibo som skulle kunna stöka till trafiken en aning...

230

Bussgänget blev extremt glada över att få en "kollega" från Sverige med på resan!

231

Strax dags för avgång och resan började bra längs kurviga bergsvägar med vacker natur.

232

Vi börjar närma oss Kalibo, här säljer man inte Cola i Petflaskorna utan bensin.

233

Sen tog det tvärstopp!!! Vi kom knappt en meter, vägen runt oss blev snabbt fylld av andra fordon! Så det var helt rätt att åka med marginal, tack för den varningen från hotellet jag bodde på.

234

Flyttade fram till föraren som ville ha lite sällskap, dom flesta hade gått av nu! Känns bra att man har lite extra platser på taket när det behövs.

235

Efter ett bra tag, så började det äntligen rulla på lite granna, troligen tack vare att militären kom ut och började styra upp trafiken!
Här är vi snart framme vid busstationen.

236

Så med inte allt för mycket tid kvar, så kom jag fram till Kalibo International!!! Hmmm, det var nog bara skylten som var International, för terminalen var extremt underdimensionerad för den täta trafik det är numera! Lågprisflyget har fått stort fäste i Asien och Filippinerna är inget undantag, helt plötsligt har fler råd att flyga men infrastrukturen hänger inte med.
Men  man höll på att bygga ut terminalen.

237

Säkerhetskontrollen låg precis efter ingången innan man checkade in bagaget, så det var bara att lyfta över allt förbjudet i handbagaget efter man passerat!!! Det var kaos med folk som väntade, men jag hittade ut till en uteservering med en eller två kalla öl och fick plats.

238

Som sagt folk överallt!

239

Jag började oroa mig för hur folk skulle hitta sin boarding då det inte fanns några tv-skärmar!!! Men det visade sig, att man gick omkring med en handskriven skylt när det var dags...

240

Och tro det eller ej, men på utsatt tid startade boardingen, jag ska dock inte flyga med denna Airbus, utan med...

241

Denna Bombardier Dasch 8 Q400, och just detta exemplar var en fd SAS kärra!

242

Bäst att spana in denna! Vi lyfte exakt på tid för en kort flygning till Cebu!

243

Efter en smidig taxiresa kom jag ner till hamnen och kunde börja spana lite båtar innan det skulle mörkna på ute! :)

Fortsättning följer!
« Svar #20 skrivet: 17 maj 2017, 11:31:09 »
244

Jag skulle åka vidare från Cebu först på sena kvällen mot Bohol, så nu var det bara att fördriva tiden lite. Här har vi en av Ocean Jets katamaraner, jag skulle åka med en av deras nyare lite senare. Det fanns 3 rederier som trafikerade Bohol med snabba båtar, Weesam, Ocean Jet och 2GO, i rangordning över standard så hamnar nog Weesam absolut sist!

245

Golden Express 2 verkade inte vara i drift.
Hamnen i Cebu är stor och utsträckt över ett långt område, tyvärr är det inte lätt att fotografera båtar om man inte själv ska åka med någon då man inte kan komma upp på höjder och fotografera över staketet.

246

Även i Cebu hade det varit festival som synes på utsmyckningen vid Terminalen.

247

Det började kurra i magen och jag hittade en grill som sålde grillspett, vet ej om förvaringen följer gällande regler dock? Men jag blev inte sjuk i alla fall... Bakterierna grillas nog bort! :)

248

Som sagt, detta staket... :( Här en Cocaliong färja, dom har mycket trafik ut från Cebu med sina gula färjor!

249

Så är jag ombord, fick en plats mot väggen men flyttade till några obokade platser i aktern! Det var kolsvart ute och vi körde slalom mellan fiskare på väg ut från Cebu, tror resan till Bohol tog ca: 2 timmar.

250

Här har jag lämnat Ocean Jet 8 och ska åka över till lilla granön Panglao!

251

Utsikten från min balkong på morgonen! Pool var att föredra här, då stranden var väldigt svårbadad på grund av koraller. Anledningen till att jag besökte Panglao som mest är känt för dykning, var att en kollega bodde här som jag skulle hälsa på. Med facit i hand, så var det en miss! Kollegan var trött efter en festhelg med sin man uppe i Manilla och inte så social, och själva Panglao passade inte mig alls. Det var förutom lite dykarfolk, bara par på ön!

252

Stranden som var helt ok men svårt att bada på grund av grunt vatten närmast land och sedan koraller som man inte kunde gå på utan badskor.

253

Hyrde en moppe och stack på utflykt över till Bohol, här Tagbilaran som är staden på ön.

254

Landsvägsbuss och mopedist i konflikt!

255

Svängde av kustvägen och följde floden Loboc(?).

256

Två hängbroar över floden som var ett turistmål, dyrt att gå över även med svenska mått, så det skippade jag.

257

En lokalbuss stannar för att släppa av och på folk.

258

Det var väldigt grönt och man passerade risodlingar...

259

Och skogar! Blev förvånad över hur tomt det var på vägarna! Inga turister alls ute och körde, och dom få turister man såg satt och trängdes i minibussar! Långa stunder körde man utan att möta ett enda fordon genom vackra miljöer och lokala byar där byborna vinkade glatt! Mycket trevlig tur på moppen helt klart som räddade vistelsen här! :)

260

Framme vid Chocolate Hills som är turistmålet nummer 1 på ön!

261

Tydligen körde jag länge uppe på en höjd vilket märktes när landskapet helt plötsligt öppnade upp sig framför mig!

262

Nere på norra kusten igen och här har vi ett köpcentrum.

263

En häftig kyrka, det fanns många häftiga byggnader längs kustvägen. Beklagar att linsen fått någon fettfläck...

264

Kvällsstämning på stranden, tyvärr förstördes miljön här av hög dålig musik från olika liveband! Varje krog försökte locka till sig gäster genom att försöka spela högre än den andra krogen! Hemsk musik och dessutom extremt turistiskt, det var just detta jag trodde jag skulle slippa på den här ön jämfört med Boracay! Enligt en kollega som var där året före, så existerade inte detta fenomen då.

265

Man tyckte om att visa upp vad man serverade!

266

Fullt på stranden, men som sagt, ingen lugn och ro inte! Tur jag hittade en bra enkel krog uppe på huvudvägen ägd av en svensk som serverade wokad go mat utan hysterisk musik.

267

På plussidan, hittade ett Café som serverade Espresso även om den var dyr! Här spelade man dessutom lite lugn och stämningsfull musik men som inte gick att höra när livebanden drog igång.

268

Dags att åka vidare till Cebu för att stanna där två nätter innan båtresan upp till Manilla. Jag kunde valt att åka färja, men det blev snabbåt även denna gång. Färjorna är svåra att hitta i förväg då många inte har hemsidor undantaget 2GO.

270

Terminalen med möbler från någon strand...

271

Weesam Express 6 backar ut, inte så fin kanske?

272

Och drar iväg mot Cebu.

273

Jag fick åka Ocean Jet 8 igen.

274

Bytte plats igen och placerade mig i aktern på obokade säten, två svenskor dök upp och satte sig framför.

275

Och så lämnar vi Bohol och åker till Cebu, nu blir det betydligt mera fartygsbilder ett tag framöver.

Fortsättning följer.
« Svar #21 skrivet: 18 maj 2017, 22:59:42 »
Vi fortsätter vidare!

276

M/V Asia Indonesia på Bohol.

277

Dags för omkörning...

278

Av M/V Ocean King T.

279

Stora salongen på Ocean Jet 8.

280

Lite Ferries är vanliga runt Cebu, här Lite Ferry 5.

281

Den knubbiga Lite Ferry 2.

282

Ett vrak...

283

Två fiskare, Kustbevakningen och en färja tillhörandes Cokaliong.

284

M/V Filipinas Dumaguete

285

M/V Filipinas Ozamis

286

Filipinas Dapitan och Filipinas Iloilo.

287

Lite lustig stäv!

288 by

Lite Ferry 15.

289

Så kommer vi fram till vår terminal som är under ombyggnad/renovering!

290

Bagaget till nästa avgång framkört, notera byggjobbarnas säkerhet under kajen!

291

Vårat bagage lastas av och jag tar en taxi till Radisson Hotel.

292

Blev ovanligt nog uppgraderad till en svit, det tackar man inte nej till! :) Här utsikt över hamnen.

293

Poolen och moppeparkeringen.

294

Bulkfartyget lite närmare.

298

Den jättestora gallerian SM låg granne med hotellet. För övrigt var det inget spännande område när kvällen kom, det var taxi som gällde upp till Cebu City. Men det var nära hamnen, jag fick ett väldigt bra pris och skulle bara stanna två nätter.

295

På hörnan under Radisson skylten bodde jag.

296

Utsikten när man väntade på hissen! Ett gäng Transasia färjor.

297

M/V ST. Gregory The Great på väg från Manilla söderut, det är henne jag ska åka med till Manilla när hon är på väg tillbaka.

306

Lite mer åt höger den här utsikten.

299

Inne i ett köpcentrum, tror det är ett lite lyxigare än SM som låg mera i City.

300

Nämligen detta med en park i mitten och många uteserveringar.

301

Utsikten från mitt rum om man inte tittade mot hamnen.

302

Cebu City.

303

Efter en lugn kväll, den första blev lite blötare med några öl uppe vid något torg med barer och uteserveringera. Så är det dags att checka ut för att åka färja upp till Manilla i 20 timmar.
Medans jag packade så såg jag en Gothong färja som var i trafik...

304

Denna färja har en syster hos Blue Star Ferries i Grekland, F/B Diagoras.

305

Så väntar jag på hissen och M/V ST.Gregory The Great stävar in! Det var gångavstånd till den terminal som 2GO använder, var dock lite längre än jag räknat med, men med lite fotoobjekt på vägen så...

Fortsättning följer.

« Svar #22 skrivet: 20 maj 2017, 22:20:16 »
Vi fortsätter...

Att fotografera på vägen till Terminalen gick inget vidare, det var staket och containrar som skymde.
Trans Asia 5 skymtar här i alla fall...

Så kom jag fram till Terminalen för 2GO.

Den var väldigt avlång, här fanns det dock kall öl att dricka! Då jag hade hytt, så hamnade jag i någon slags "Gold Class" och fick sitta och vänta tillsammans med gamlingar...

ST. Anthony De Padua

Katamaran med byggnadsställningar.

Så var det dags att åka buss med gamlingarna till ST. Gregory The Great, om jag inte minns fel, var det avgång 14:00 och ankomst Manilla 11:00 nästa dag.

Stäven, kanske inte den bästa i hög sjö...

Bananer i olika mognadsnivåer!

Så går jag upp för den branta landgången, ganska mycket trailers på lastdäck. Lägg också märke till att man inte ligger mot kajen, utan någon meter ut. Har varit med om det tidigare i Medelhavet.

Så har jag kommit in i min fantastiska hytt på barbordhörnan under bryggan. Kändes lite som Redarsviten! :)

Avancerad radioanläggning.

Sittdelen tyvärr, satt man lite lågt i fåtöljerna för att se ut bra trots stora fönster.

Utsikten föröver.

Badrummet där allt fungerade som det skulle.

Om ni reser med någon av systrarna, kom ihåg hyttnumret! ST. Gregory är troligen fortfarande upplagd efter något större maskinhaveri, samt grundstötning där hon nästan sjönk enligt media när jag googlat, samt att flyget säkerligen tagit ännu mera kunder.

Däcksplan

https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:721820/#forward

När man kommer ut från hytterna, så är det ett atrium ner mot huvuddäcket.

När man kommer ombord, står personal och hjälper folk rätt.

Informationsdäcket, där låg även en liten butik som sålde snacks och öl.

Blev förvånad över att det var lite lyxig känsla på vissa ställen.

Restaurangen som var Self Service och öppen vissa klockslag, vi som åkte i finare hytter kunde äta med bordservering vid fönstren fick jag reda på senare... Det var inte så mycket resenärer ombord, däremot väldigt mycket elever från någon sjöutbildning i Manilla.

Self Service disken.

Mobilladdarstationer.

Gott om handfat för tandborstning.

Så tänkte jag utforska utedäcket, men inte här...

Fortsättning följer...

« Svar #23 skrivet: 22 maj 2017, 17:01:29 »
Hytten var riktigt fin även med våra färjors standard som vi ha i östersjön. En liten fråga dock har ingen hum alls om vad prissättningen kan ligga på vad fick du ge för en dylika bara av rent jämförelse intresse. /TT
Resor 2018:
Dagstur med Rosella.
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #24 skrivet: 23 maj 2017, 09:45:41 »
För resan Batangas - Caticlan/Boracay betalade jag runt 450SEK, resan Cebu - Manilla runt 650SEK, inte mycket för oss, men där nere är det stora pengar. En sovplats i liggsal kostar nästan ingenting! Men det finns även hytter som delas där man sover mellan 4-8 personer, fast då tycker jag man lika gärna kan sova i sovsalen!

//R
*
« Svar #25 skrivet: 23 maj 2017, 18:55:22 »
Tack för ett härligt reportage.
Mycket intressant att se lite bilder från remålen också.
/ Marre
« Svar #26 skrivet: 23 maj 2017, 19:56:54 »
650 kronor för den hytten tycker jag nog det verkar ha varit värt för att få sova i lugn och ro. /TT
Resor 2018:
Dagstur med Rosella.
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #27 skrivet: 23 maj 2017, 21:16:28 »
332

På motsatta sidan gick det i alla fall att komma ut... Om insidan var hyfsat fin, så var utsidan lite sämre... Allmänt smutsigt, förutom dessa fasta plaststolar fanns ingenting att sitta på!

333

Skorstensbild

334

Aktern, här hade det varit trevligt med lite stolar.

335

Magen kurrade så jag gick ner för en jätteportion mat...

336

Den trevliga  bordserveringsdelen av restaurangen.

337

Containerfartyg och en Cokaliongfärja.

338

Vatten bunkras, lite sådär med ordningen!

339

En til Cokaliongfärja samt Super Shuttle RoRo 8 med förflutet här uppe hos DFDS.

http://www.faktaomfartyg.se/dana_cimbria_1986.htm

340

Trans Asia 8 skulle göra en förflyttning och rykte lite sådär lagom...

341

Containerhamnen

342

Span Asia 5

343

Trans Asia 5

344

345

Trans Asia 9

346

ST. Anthony De Padua, såg att hon numera går sträckan Batangas - Caticlan som jag åkte tidigare under resan. Notera hur sotig hon är vid bryggan på grund av elverket.

347

Något kryssningsfartyg som låg övergivet, sjönk senare och är nu upphugget!

348

Äldre lastfartyg.

349

Cebu City i bakgrunden!

350

Gammalt tankfartyg, och vi är nu på väg ut från Cebu:s hamn.

351

Vi körde lite slalom mellan lastfartyg för ankar och tutade en hel del på fiskare som var i vägen.

352

Här ett gäng fiskare.

353

Ever Progress utanför Cebu.

354

Traineetjejerna sålde kylda drycker ute på däck! :) Jag var nog den enda som köpte en öl...

355

Så man inte missar vad fartyget man åker med heter!

Fortsättning följer som vanligt!
« Svar #28 skrivet: 29 maj 2017, 21:30:01 »
blir det inga mer? =)
« Svar #29 skrivet: 29 maj 2017, 21:50:21 »
blir det inga mer? =)

Jodå! Det kommer, men vädret har varit för bra så jag har varit ute och åkt båt när jag inte jobbat! ;) Men i morgon ska det regna och vara kyligt, så då ska jag fortsätta! :)

//R