Hong Kong och Filippinerna 2013!
« skrivet: 11 maj 2017, 16:45:41 »
Jag fortsätter med repriser här på Landgången! :) Denna gång förflyttar vi oss till vintern 2013 och min resa till Filippinerna via Hong Kong med en hel del fartyg längs vägen. Samt en resa med Star Cruises som jag kommer lägga ut separat.

Detta reportage kommer jag göra om från grunden då jag dels vill lägga ut bilderna i bättre storlek nu när Landgången klarar det, sen är det lite roligare att göra om det helt från grunden även om det tar lite längre tid. Kanske hittar man någon ny bild som borde varit med osv...

Resan var på ca: 3 veckor och jag flög till Hong Kong t/r med Finnnair för ett väldigt bra pris. Sen med Cathay Pacific mellan Hong Kong och Manilla. Så här med facit i hand, skulle man varit borta 4 veckor helt klart, tiden på Filippinerna blev för kort och jag missade några guldkorn bland öarna tyvärr.

01

Vi börjar på Arlanda Express på väg upp mot Arlanda Terminal 2 för att flyga ett eftermiddagsflyg till Helsingfors.

02

På väg över till Finland med en Airbus 320 som var välbesatt med ganska mycket affärfolk då det var en sådan tid på dygnet.

03

Så efter lite seg väntan i Helsingfors innan nattflyget skulle avgå, så är vi strax framme i Hong Kong ombord på en av Finnairs äldsta Airbus 340. Om inte priset vore så bra, så skulle jag nog inte välja Finnair då det var dåligt utbud av underhållning samt även riktigt smaklös mat, men som sagt flygtiderna var bra och priset suveränt lågt, tror det var 4700:- t/r.

04

Och så det obligatoriska kaoset vid deboardingen!

05

Här står fågeln och väntar på turen hem igen.

06

Tog det smidiga och prisvärda flygplatståget in till city, man ser inte så mycket då man mestadels åker i tunnlar, men väldigt snabbt och smidigt.

07

Så har jag tagit mig med Metron till området Kwun Tong där jag skulle bo två nätter.

08

Checkat in på hotellet och har utsikt över inloppet till hamnen.

09

Redan nästa morgon så såg jag något bekant ankomma Hong Kong efter ännu en Casinokryssning! Nämligen Star Pisces fd Slite:s Athena.

10

Begav mig ut på stan för att åka runt lite, tänkte börja med en båttur över till andra sidan. Hong Kong har bara höga hus då utrymmet är så begränsat.

11

Så är jag i färjeterminalen, kände att den var något överdimensionerad... Kan tänka mig att det var mycket mera fart här innan Metron blev utbyggd! Tror att en biljett för resan över till andra sidan kostade runt 5 svenska kronor.

12

Tog plats ute på däck, det var ingen trängsel!

13

Här har vi Hong Kongs fd flygplats Kao Tak som nu blir kontor, bostäder, och en stor kryssningsterminal för dom större kryssningsfartygen. Man spår att marknaden här kommer öka stort för kryssningar, och sedan min resa har bla NCL och RCCL placerat kryssningsfartyg i Asien.

14

Jag hade ovanligt not tur med vädret, det var dock lite disigt på morgonen, annars svensk sommartemperatur på 21 gr och sol. Här har vi en färja på väg in som även tar bilar/lastbilar. Tycker dom är lite amerikanska i stilen?

15

Ett lite annorlunda bygge från Finland, numera som Casinokryssare ut från Hong Kong.

http://www.faktaomfartyg.se/radisson_diamond_1992.htm

16

Så åker vi iväg över mot andra sidan...

17

Gammalt och nytt!

18

Så upptäcker jag en till gammal kompis! Denna gång en fd grek som jag åkte med från Kreta till Pireus, nämligen F/B N.Kazantzakis som från början byggdes i Japan.

http://www.faktaomfartyg.se/shiretoku_maru_1972.htm

Även hon Casinofartyg under mitt besök.

19

Så börjar vi närma oss North Point som egentligen ligger på södra sidan men är längst norrut mot vattnet.

20

En lokal fiskeskuta.

21

Hotel Ibis som jag skulle bo på när jag kom tillbaka från Filippinerna.

22

Så lägger vi till innanför en reservfärja.

23

Och här är mitt åk! :)

24

Två bilfärjor, men jag tror den ena mest användes som  nöjesbåt på kvällarna.

25

Dags att åka över till norra sidan igen, fiskmarknad i terminalen.

26

Lite bekvämare stolar i vänthallen.

27

Och en betydligt större färja, men lugnt med folk, fast jag åkte också mellan rusningstiderna.

28

Ännu en färja av större modell, tycker den liknar lite vissa tyska modeller...

29

Över på andra sidan för att promenera runt lite och söka upp två fd svenskar som låg inne i hamnen samt en norsk!

Fortsättning följer snart...

SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2017, 17:24:29 »
Detta är så häftigt! Tack för att du dyker ner i dina arkiv. :)
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2017, 17:39:09 »
Vi kör ett gäng till innan det är dags för middag!

30

Gillar man höga hus, så är Hong Kong rätt ställe att besöka, och fler byggs...

31

En liten Container-Shuttle på väg mot den stora Containerhamnen.

32

Ett väldigt lyxigt och berömt hotell! The Peninsula Hong Kong.

33

Här har jag gått längs den trevliga hamnpromenaden.

34

Och börjar närma mig målet som skymtar där borta...

35

En dom berömda "Star Ferries", men dom ska vi åka senare!

36

Och bakom Star Ferries terminal, så skymtar en till fd svensk!

37

Nämligen Logos Hope fd M/S Gustav Vasa som gick mellan Malmö och Travemünde, och jag hade inte sett henne sedan jag åkte just med henne på den sträckan...

http://www.faktaomfartyg.se/gustav_vasa_1973.htm

38

M/S Star Pisces, tycker fortfarande att hon ser riktigt bra ut trots byggd -89! Som jag skrev tidigare så skulle jag åka med henne på en kortkryssning när jag kom tillbaka från Filippinerna.

39

Logos Hope och Star Pisces i Hong Kong, byggnaden bakom är till 95% ett lyxigt köpcentrum och 5% terminal...

40

Bogserbåt och bunkerbåt.

41

1976 mot 1989! Att att jag skulle träffa på Logos Hope var en stor bonus, att få med två fd svenska färjor på samma bild i Hong Kong sker inte varje dag...

42

Nedanför där jag står nu, så ligger en trendig bar dit jag gick och tog något kallt att dricka med en för mig perfekt utsikt! Vet dock inte om alla gäster var lika imponerade av utsikten...  ??? :D

43

Så går jag vidare och på andra sidan Gallerian/Terminalen så hittar jag en fd norsk dessutom! Casinokryssaren Ji Mei fd Jahre Lines Prinsesse Ragnhild!

http://www.faktaomfartyg.se/prinsesse_ragnhild_1966.htm

Hon rörde på sig såg jag, men hade hjälp av bogserbåt ut och in ur hamnen!!!

44

På den här sidan ligger även mera Köpcentrum och Terminalerna för alla katamaraner som går ut från Hong Kong västerut mot Macau.
Man kan känna igen designen på flera av katamaranerna och det är inte så konstigt, dom byggs i Asien men Marinteknik som började bygga katamaraner i Öregrund är inblandade.

45

Ji Mei igen, det kommer mer bilder på henne senare...

46

Som sagt, tät trafik med katamaraner från den här Terminalen och perfekt att man kan gå omkring uppe på taket till Terminalen/Gallerian.

47

En blå backar ut...

48

Från ovan...

49

Mer höga hus byggs ovanpå nya Metrostationer. Om jag inte har fel, så ligger MTR:s kontor någonstans där borta?

50

Dags för avgång!

51

Tät trafik hela tiden, skulle verkligen kunna åka tillbaka hit igen!

Fortsättning följer, och då blir det bla mera Ji Mei, och lite stadsvandring igen!

//R
*
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2017, 17:44:17 »
Underbart Robert - tack ;D
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2017, 19:22:08 »
Vi fortsätter med lite mera innan det är dags att gå iväg för att jobba natt! Precis som förra gången, så kommer det här bli ett låååångt reportage... :)



52

Tillbaka att spana in Ji Mei lite närmare!

53

Kontor/Hotell överst, Galleria och Terminal under, i Hong Kong tar man vara på det lilla utrymme som finns.

54

55

Hon såg inte ut att vara i toppskick den gamla damen!

56

57

58

59

60

En gammal dam som kontrast till dom nya husen i bakgrunden! Så är det dags att gå vidare i Hong Kong...

61

Men först en bild på hamnens Trafikledning!

62

Skyskrapa med design.

63

Så hamnade jag i en jättetrevlig park!

64

Riktigt rofyllt att gå omkring här.

65

Ett väldigt litet Mc Donalds, fast dom sålde bara glass!

66

Fortsatt trevliga vackra miljöer.

67

Och så lämnar vi parken med namnet Kowloon Park och rör mig runt i stadsdelen Mong Kok som är väldigt kinesisk!

68

Lunch på en lokal kineskrog, det är väldigt mycket fisk som gäller här, och jag som inte äter fisk...

69

Lite stadsmiljö igen, sen börjar jag bli sugen på en båttur igen...

70

Så varför inte ta en tur med Sing Way II? Jag har tagit Metron till North Point igen på södra sidan och ska nu åka över norrut men något mera öster så jag åker förbi Casinobåtarna.

71

Här ligger två av dom fd kryssningsfartygen som numera gör casinokryssningar, man ligger även på redden vid lastningen. Passagerarna åker småbåtar ut till pontoner och kliver ombord.
Den ene av dessa två är byggd i Helsingör.

72

En container-shuttle.

73

Fd greken igen, här med namnet Metropolis, här ser man tydligt pontonen som används vid boarding.

74

Jag misstänker att det fd trailerdäcket är fullt med spelautomater!

75

Nya kryssningsterminalen under byggnad, troligen med någon stor galleria också.

76

First Ferry VIII ankommer till terminalen.

77

Så går jag iland och kontrollerar lite byggnader innan återresan mot North Point igen. Här lite smala höga bostadshus.

Fortsättning följer...
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2017, 16:12:22 »
Härligt reportage, ser fram emot fortsättningen!



09

Redan nästa morgon så såg jag något bekant ankomma Hong Kong efter ännu en Casinokryssning! Nämligen Star Pisces fd Slite:s Athena.



Fast du menar väl Kalypso, Athena har ju seglat Oslo-Köpenhamn sedan 2001  ;)
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2017, 16:19:44 »
Härligt reportage, ser fram emot fortsättningen!



09

Redan nästa morgon så såg jag något bekant ankomma Hong Kong efter ännu en Casinokryssning! Nämligen Star Pisces fd Slite:s Athena.



Fast du menar väl Kalypso, Athena har ju seglat Oslo-Köpenhamn sedan 2001  ;)


Tryckfelsnisse har varit i farten! ;)

//R
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2017, 16:43:24 »
Vi fortsätter vidare...

78

Utanför Färjeterminalen låg en bussterminal och fler bostadshus.

79

Ramp för bilfärjor i två plan som inte användes längre.

80

Två katamaraner väntar på avgång...

81

Började bli kyligare, så jag tog plats i salongen.

82

M/S Macau Success längre bort och Star Metropolis närmast.

http://www.faktaomfartyg.se/golden_odyssey_1974.htm

83

Vi passerar nära Macau Success, fina 70 talslinjer! :)

84

Solen på väg ner...

85

På andra sidan M/S Oriental Dragon fd Sun Viking och har även seglat för Star Cruises.

http://www.faktaomfartyg.se/sun_viking_1972.htm

86

På Metron på väg upp mot Mong Kok med Metron för att spana in kvällslivet! Som ni ser är det ståplatser som gäller här utom när det är så här tomt!

87

När jag tog den här bilden var Circle K fortfarande Statoil hemma, men här fanns det redan... :)

88

Det fanns matstånd överallt.

89

Ibland blev det trångt...

90

Olika djur och delar från djur serverades...

91

Satte mig ner och drack en billig San Miguel och tittade på folklivet!

93

Så efter två nätter i Hong Kong var det dags att åka vidare söderut till Filippinerna, mitt första besök där efter tidigare resor till Thailand och Indien. MTR Metron är suveränt funtionell, men så har den också byggts upp ganska nyligen!

94

När ett tåg rullar in, så står folk i kö på sidorna så att avstigande snabbt lämna tåget.

95

Ombord på flygplatståget igen.

96
Här kan man antingen ta en lång promenad till bortre terminalen, eller åka tåg bort från nedre plan.

97

Min 747:a som ska ta mig till Manilla, en flygning på ca: 2 timmar.

98

Ena rutan till Flight Deck är typ tejpad, men ingen ringde Aftonbladet vad jag vet...

99

Plats längst bak med gott om utrymme.

100

Snart dags för avgång.

101

Häftigt landskap innan landning Manilla!

102

Så är vi strax nere på marken igen!

103

Manilla City i bakgrunden, efter en effektiv taxiresa utan köer in till City så blev det dags att utforska lite runt hotellet! Mer från Manilla i nästa del, och därefter åker vi färja söderut mot Boracay...

//R
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2017, 17:42:10 »
Jag hade inte med mig kameran på kvällsrundan då området jag bodde i inte var det lugnaste..., samt att det inte fanns så mycket att fotografera i mörkret...

Men nu är det förmiddag och jag tar en liten rundtur i kvarteret innan jag ska ta bussen ner mot Batangas för vidare färd med nattfärja till Caticlan.

104

Jag bodde i Manate som är ett ganska slitet kvarter med sunkiga barer, bordeller och många hemlösa liggandes överallt! Samtidigt känns det lite äkta och inte så konstgjort som dom lyxigare områderna kan kännas.
Här har vi ett av alla olika transportmedel i Manilla.

105

Elnätet såg ut att vara under kontroll!

106

Ännu ett transportmedel som här väntar på kunder.

107

Ordning och reda på byggarbetsplatsen.

108

Här har vi ett väldigt vanligt fordon i Manilla, Buss-Vans som kör omkring som lokalbussar.

109

Ett skolfartyg som jag förstod det?

110

Gatuliv...

111

Man hade stavat POLIS fel...

112

Husbygge

113

Så har jag hämtat min ryggsäck på hotellet och är på väg mot buss-stationen, tänkte ta högbanan bort.

114

Tåget rullar in...

115

Härifrån skulle min buss avgå om en stund.

116

Ganska många bussar på den här gatan!

117

Folkliv...

118

Jag är glad för att jag inte trängdes in i den blå bussen!  :o

119

Så är jag på väg söderut i ösregn, det visades dubbade amerikanska 70 talsfilmer på högsta volym i bussen.

120

Busshållplats

121

Framme i Batangas, helt vindstilla, åskkvavt och runt 30 grader... Starlite Neptune ser vi här. Batangas är ett färjenav söder om Manilla, härifrån går det många färjor till öar runt omkring. Från Manilla går det mest långlinjer som tex till Cebu.
Färjorna här håller väldigt varierat skick, allt från helt ok till katastrof som ni kommer att se.
Tyvärr har ju "Foggys" fantastiska reportage från Filippinerna åkt med Landgången ner i djupet... :(

122

Star Lite Neptune igen.

123

Skicket på den här var väl sådär?

124

Star Lite Pacific ska snart avgå, och Super Shuttle RoRo 5 avgår, hon har ett förflutet i Europa vilket inte är så vanligt här där nästan allt är fd japanskt.

http://www.faktaomfartyg.se/tajura_1980.htm

125

Star Lite Pacific är en riktig skönhet! :)

126

Star Lite Neptune igen, bakom henne är själva terminalbyggnaden. Att fotografera här var inte något större problem, det fanns många hamn-vakter men dom flesta tyckte det var kul, stötte man på någon som inte gillade fotografering, stoppade man bara ner kameran en stund i väskan...

127

Super Shuttle Roro 5 igen, hon fick tydligen problem 2016 i en orkan och tappade maskinkraft och strandade.

Mer kommer... ;)
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2017, 15:11:34 »
129

Hit men inte längre... Stötte på en av dom mera griniga vakterna här och fick slänga iväg två avståndsbilder! Färjan bakom bussen sjönk lite senare i en olycka.

130

Montenegro Lines Maria Olivia, som inte har med Montenegro att göra... ;)

134

Star Lite Pacific ska precis avgå.

135

Baleno Otso ankommer, skicket på henne är väl lite sådär...

136

Och så är hon strax framme...

137

Målarfärg? Å andra sidan så gömmer man inte hur skicket är bakom färgen! :)

138

Hyfsat nya Super Shuttle Ferry 20.

139

Ännu en bild på denna skönhet!

140

Fören på Starlite Neptune.

141

Super Shuttle 20 har lagt till.

142

Star lite Neptune igen!

143

Ordnad ombordstigning jämfört med hur det brukar se ut i Grekland.

144

Så orkade jag inte gå runt längre i den kvava stillastående luften med en tung ryggsäck, så jag gick in i terminalen med en förhoppning om att det skulle finnas en bar att hänga i...
Nähe, det här var vad som erbjöds! När man väl passerat säkerhetskontroll och biljettkontroll, så kunde man inte gå ut igen, så det var bara att plocka fram boken...

145

Rena Magdalena har ankommit när det äntligen var dags för ombordstigning!

146

Så är det äntligen dags att gå ombord på M/V ST. Ignatius Of Loyola fd Cebu ferry 3 byggd i Japan.
Hon seglar för 2GO Ferry som då var ett ganska nytt varumärke som försöker få lite fart på färjetrafiken längre sträckor i konkurens med inrikesflyget som tagit stora andelar. 2 GO är som jag förstår det, två rederier som gått ihop och färjorna tillhör fortfarande två olika rederier. Ganska rörigt och jag har förstås inte full koll... ;)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:721931/mmsi:548573200/imo:8805157/vessel:STIGNATIUS_LOYOLA

147

Lyxade till det med en egen hytt!

148

Det fanns platttv!

149

Dusch och wc även om spolningen skulle behöva förbättras...

150

Det kurrade i kistan, så lite mat behövde jag! Köttet var så segt, så jag skulle nog behövt en såg!

151

Lite Viking Grace över inredningen!

152

Serveringsdisken och kassan, tror maten ingick i min biljett!

153

Nästan alla resenärer sover i sovsalar som denna, här var det dock tomt på denna resa.

154

Akterdäcksbaren som senare skulle spela hysterisk hög musik tyvärr.

155

Loungemöbler i alla fall, det var klart trevligare utemiljö här än på den större färjan jag senare skulle åka mellan Cebu och Manilla.

156

Synd att han fick ordning på ljudet, eller oljudet!

157

Ur funktion!

158

Sovsal med folk i.

159

Gott om ris ifall vi skulle fastna på något grund...

160

Informationen i aktern och en typ lounge!

161

Lite Grace här också!

162

Bakom fönstren var restaurangen.

163

Så var det dags att krypa i säng, här är hyttkorridoren.

Fortsättning följer...
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2017, 14:40:43 »
Det är lite spännande detta här :D
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2017, 20:27:46 »
Trevlig bildserie, Hong Kong har verkligen förändrats sedan jag var där 1984.
//Göran L
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2017, 09:37:19 »
164

Morgon utanför Caticlan/Boracay, vi skulle ankomma 06:00 men på grund av att det enda läget var upptaget av en annan färja, så fick vi ligga utanför och vänta.

165

Efter någon timme började det bli segt och folk skruvade på sig...

166

Sopsortering!  :o

167

Det låg några andra fartyg ute på redden, bla Super Shuttle Ferry 18, men dom hade inte folk ombord.

168

Så äntligen började det hända grejer efter 2 timmars väntan!

169

Hamnen på Boracay, det går även bilfärjor dit lite längre till höger i bild.

170

M/V Maria Ursula

171

Ro/Ro färja?  :D

172

Maria Ursula igen!

173

Snart vid kaj.

174

Man kastade inte iväg linan för hand, utan med kanon för att kunna få iland trossen på längre avstånd. Har aldrig sett detta på en färja, men kan tänka mig att det är vanligt på större lastfartyg?

175

Montenegro Lines har även mindra båtar.

176

Så klockan 08:00 var vi i hamn, avgångstiden för henne tillbaka...

177

Mopedleverans.

178

Biljettkontoren, sen var det dags att gå igenom en säkerhetskontroll för att åka över till Boracay, en finsk kille som jag snackade lite med blev av med sin kniv!

179

Säker ombordstigning!

180

Någon tog på sig flytvästen, sen gjorde alla det men det var absolut inget krav...

181

Så gör hon sig redo för att återvända på en dagtur till Batangas. Såg på Marine Traffic att hon fortfarande trafikerar samma sträcka! :)

182

Då mitt rum inte var klart ännu, satte jag mig med en kaffe och väntade.

183

Rummet klart, stort och jag trivdes väldigt bra här.

185

Bodde i den södra delen av stranden där det är minst exploaterat och lite mera lågbudget än övriga delar! Trevligt att bo med lite lokalt folkliv på väg till och från stranden.

186

Närbutiken

187

Nere på stranden, tyvärr är Boracay förstört av turism! Det visste jag om när  jag åkte dit men ville ändå se spektaklet!

188

Pirates Pub, gammalt backpacker ställe, men i takt med att ryggsäcksfolket reser till andra ställen, så minskar gästerna.

189

Stranden norrut.

190

Ju längre norrut man går, desto mer och mer trendiga hotell och restauranger blir det!

Fortsättning följer...

//R
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2017, 13:07:27 »
Tack Robert för en fin reseberättelse. Ser fram emot fortsättningen.
*
SV: Hong Kong och Filippinerna 2013!
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2017, 13:36:54 »
Underbara bilder Rocky och härligt reportage. Blir lån av vissa bilder.
Vill minnas att Galaxy har ett liknade system när man lägger till i Mariehamn, då det är lång sträcka att kasta med kastlinan. Även Pearl Of Scandinavia använde något liknade vid tillägg i Helsingborg/ Micke
Här löns int förklarar för den som int begriper