Norwegian Breakaway i hårt väder!
« skrivet: 12 januari 2018, 14:38:10 »
Här ser man åter igen sårbarheten i många av dom nya stora kryssningsfartygen. Det läcker in vatten lite här och där... :( Ingen säkerhetsfara men är ändå inte helt ok.  Dessutom extremt mycket lösa möbler som kan göra skada invändigt.

https://www.youtube.com/watch?v=n-1QWWaRUZI&feature=player_embedded

//R
SV: Norwegian Breakaway i hårt väder!
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2018, 15:31:22 »
Risken att råka ut för skitväder i nordatlanten vintertid finns alltid där. Har stor respekt för nordatlanten och personligen skulle jag aldrig komma på tanken att kryssa från New York vintertid. Svårt att förstå dem som ändå gör det när det är så enkelt att flyga ner till Florida och ta en kryssning i vanligtvis lugnare vatten.
*
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2018, 21:34:26 »
Citera
Ingen säkerhetsfara

Jag ser vattnet för mig och komma åt elinstallationerna och hela fartyget blir strömförande  >:(
eller i bästa fall bara mörklagt och utslaget.
/ Marre
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2018, 09:25:14 »
Citera
Ingen säkerhetsfara

Jag ser vattnet för mig och komma åt elinstallationerna och hela fartyget blir strömförande  >:(
/ Marre

Så är det, det jag menade var mer, att inte som kvällstidningarna ropa katastrof, men det finns så klart stora risker med vatten invändigt. Och det är kanske inte lämpligt att trafiksätta dessa fartyg i områden som ofta har hårt väder.

//R
*
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2018, 12:25:10 »
Nu är jag av flera skäl kritisk till säkerhetstänket vid byggandet av den här typen av stora flytande hotell. Men att just det här vädret, även om det sägs att i byarna blåst 50 knop, på något sätt skulle ha hotat säkerheten (trots kacklet om ”bomb cyklon”) är överdrivet. Hur inte läst om att några handelsfartyg i området hade några större problem. 

Det vatten som kommer in genom glasdörrarna med de till synes alltför låga eller tom obefintliga trösklarna (vilket rederiet kan kritiseras för) är skvätt eller regnvatten. Hade det varit direkt sjö hade dörrarna försvunnit! Och allt detta händer väl på däck 7 eller 8 dessutom? Jag har också förstått av rapporteringen att vatten även kommit in i vissa balkonghytter. Sannolikt samma problem med otäta glasdörrar även där.

Att lös inredning tar stryk vid rullning eller sättning är inget konstigt. Inte heller att prylar på däck lättar när det blåser.

Inte helt förvånande har denna videosnutt och den rädsla den framkallat mötts av viss undran från var och en som har mer handfast erfarenhet av dåligt väder till sjöss. Å andra sidan är det kanske inte konstigt att folk blir förskräckta när man upptäcker att rederiernas försäkringar om att man betvingat naturen inte är helt med sanningen överensstämmande. För övrigt verkar inte rederiet, initialt åtminstone, ha skött händelsen särskilt bra.
*
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2018, 13:05:55 »
Passagerarnas reaktioner och vittnesmål vid den här typen av händelser är notoriskt opålitliga. En hastig undanmanöver i utmärkt väder som genererar en lutningsvinkel på säg runt 12- 14 grader (kallas ibland för panikvinkel) kan skapa det mest märkliga reaktioner. En Costa båt jag reste med började en mamma, tillsammans med sina barn, att gråta och bedja till Gud vid just en sådan händelse.
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2018, 13:11:19 »
Men för många passagerare är det nog liksom lite Titanic tänk när dom åker med kryssningsfartyg. Dom har bara sett fina soliga bilder i lugnt vatten, kliver på ett stort fartyg  och bygger nog upp någon bild av att här kan inget hända... Det var lite det jag menade med, att rederierna kanske inte ska köra i vilka områden som helst utan att kanske mera varna för att vädret faktiskt kan vara rätt jobbigt.

//R
*
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2018, 13:54:22 »
Klart att går man tex mellan New York och Bermuda vintertid så är det förstås inte ovanligt med dåligt väder. Det begriper nog de flesta New York-bor. Ungefär som de britter som sen höst reser med QM2 från Southampton till New York. Men det är förstås inte bara sådana som tar kryssningar med startpunkt från respektive stad.

Sedan är det naturligtvis även rederiets ansvar att fördröja avgång eller tom inställa kryssningar när man vet att det vankas dåligt väder. Det är förstås ofta en svår och ytterst grannlaga uppgift där man inbjuder till kritik oavsett beslut.

Inte blir det bättre av att amerikaner är överjävligt sugna på att stämma främst USA baserade rederier.
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2018, 23:33:57 »
Nu är jag av flera skäl kritisk till säkerhetstänket vid byggandet av den här typen av stora flytande hotell. Men att just det här vädret, även om det sägs att i byarna blåst 50 knop, på något sätt skulle ha hotat säkerheten (trots kacklet om ”bomb cyklon”) är överdrivet. Hur inte läst om att några handelsfartyg i området hade några större problem. 

Det vatten som kommer in genom glasdörrarna med de till synes alltför låga eller tom obefintliga trösklarna (vilket rederiet kan kritiseras för) är skvätt eller regnvatten. Hade det varit direkt sjö hade dörrarna försvunnit! Och allt detta händer väl på däck 7 eller 8 dessutom? Jag har också förstått av rapporteringen att vatten även kommit in i vissa balkonghytter. Sannolikt samma problem med otäta glasdörrar även där.

Att lös inredning tar stryk vid rullning eller sättning är inget konstigt. Inte heller att prylar på däck lättar när det blåser.

Inte helt förvånande har denna videosnutt och den rädsla den framkallat mötts av viss undran från var och en som har mer handfast erfarenhet av dåligt väder till sjöss. Å andra sidan är det kanske inte konstigt att folk blir förskräckta när man upptäcker att rederiernas försäkringar om att man betvingat naturen inte är helt med sanningen överensstämmande. För övrigt verkar inte rederiet, initialt åtminstone, ha skött händelsen särskilt bra.

Tack Lars. Du tog orden ur mun pa mig.
Jag kan inte se nagot pa videon som skulle vara livsfarligt. Tvartom verkar ju filmaren skratta vid ett par tillfallen.
Om man daremot vill se hur det kan se ut pa riktigt nar det verkligen tar i och blir farligt, sa kan jag rekomendera Youtube. Sok pa bilbat eller roro i orkan.
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2018, 14:05:28 »
Citera
Ingen säkerhetsfara

/ Marre

Had ytterst svårt att se hur fartyget skulle kunna bli strömförande.........

Som andra skrivit, bygger man ett fartyg enligt ADA (handikapp) standard dvs utan trösklar så kommer givetvis vatten att röra sig, obekvämt men inte farligt.

Precis som att skjutdörrar osv inte är helt vattentäta.

Jämför hur dörrar på ett lastfartyg ser ut.......
*
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2018, 16:27:43 »
Visst, kommer ihåg att när jag var till sjöss i handelsfartyg så var det höga trösklar på kanske 15 - 20 cm överallt och dessutom rejäla dörrar. De enda svaga dörrar och låga trösklar jag kommer ihåg var dessa förbannade skramlande skjutdörrar av trä som gick in till styrhytten och som man på olika sätt fick försöka staga upp.

Men vad gäller kryssningsfartyg har också sett att man utanför de vanligt förekommande glasdörrarna också, på lägre däck åtminstone, har mer robusta, som används vid dåligt väder då man stänger av tillträde till tex promenaddäck.
« Senast ändrad: 15 januari 2018, 16:30:34 av Lars H »
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2018, 20:57:28 »
Jag förstår inte dom som designar dessa fartyg. Varför gör dom inte dörrar som INTE läcker in vatten? Jag menar, sådana dörrar finns ju på Birka, Viking Line och alla andra fartyg också för den delen. Det är ju inte svårt att begripa att dom det blir höga vågor så kommer det ju inte vatten i fartyget och inte dörrarna är designade på så sätt att det INTE kommer in vatten. Bara den tanke.

Kladde72