*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #45 skrivet: 20 maj 2018, 06:50:46 »
Över trettio knop på andra provturen enligt denna artikel:
http://www.eworldship.com/html/2018/NewShipUnderConstrunction_0514/139107.html

/Andreas
Tack för infon, det låter ju riktigt bra...
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #46 skrivet: 20 juni 2018, 13:35:54 »
Hon har inte rört sig på över 1månad efter provturen. Visborg borde väl snart börja på att röra sig mot Europa eller blir hon kvar 2018 ut?
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #47 skrivet: 20 juni 2018, 16:09:13 »
Hon har visst fått byta ut propellrarna.
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #48 skrivet: 20 juni 2018, 17:29:11 »
Intressant. Vad har propellerbytet föranlets av? Har Visborg inte levererat i fart eller är det vibrationer?
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #49 skrivet: 28 juni 2018, 00:00:37 »
Är det någon som hört något om systern (M/S Thjelvar)  :)
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #50 skrivet: 03 augusti 2018, 00:59:55 »
Nu har man tydligen lyckats leverera LNG till varvet i Kina så istället för att LNG testa i Europa som man tydligen tänkt sig från början så ska allt göras i Kina.
Visborgs leverans tycks bli senarelagd. Frågan är vad sitter fast? En bult?
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #51 skrivet: 08 augusti 2018, 19:36:19 »
Vad är det som sitter fast med byggnationen av Visborg? Det har snart gått 4 år sedan beställning. Ursprunglig leverans var satt till våren 2017 och nu är det augusti 2018!Nu ligger hon sedan 3 månader i docka efter den första provturen. Den provturen kan ju knappast beställaren varit nöjd med.
   
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #52 skrivet: 08 augusti 2018, 22:53:57 »
Vad är det som sitter fast med byggnationen av Visborg? Det har snart gått 4 år sedan beställning. Ursprunglig leverans var satt till våren 2017 och nu är det augusti 2018!Nu ligger hon sedan 3 månader i docka efter den första provturen. Den provturen kan ju knappast beställaren varit nöjd med.
 

Utan att vara insatt i fakta kan jag tänka mig en kombination av orsaker. Dels den främsta, det är ett varv som inte har tillgång till samma tekniska kvalitet och kunnande som motsvarande varv tex i Finland - vilket gör att garje "gupp" på vägen tar längre tid att åtgärda och lösa. Sen också att förändringar i "masterplan" görs på vägen - oavsett om det nu är på beställaren eller leverantörens inrådan. Jag tror att det är ett klokt val att göra LNG testet i Kina, innan man drar över henne till Europa. Är man nu redan sen, och rederiet inte i skriande behov av fartyget - det känns som den enda vettiga lösningen. Får man bara till allting nu, har man ändå - trots förseningarna - en ganska rejäl fjäder i hatten. Man har lyckats bygga ett LNG snabbgående fartyg, som många andra varv inte ens provat på - och säkerligen lärt sig ett antal viktiga läxor på vägen inför fortsatt intresse från andra rederiet - inte minst konstandsvänligt. Så ja, jag tror förmodligen man kommer få räkna med förseningar på Viking ????? också, men lyckas man med samma kvalitet och kostnadseffektivitet som SF1500 - kommer det absolut att vara värt det för beställaren. Och förhoppningsvis att man då också lyckat fått till ett andra kontrakt, för det behövs verkligen. Vikings nybyggnadsprogram går alldeles för sakta.
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #53 skrivet: 29 augusti 2018, 11:43:57 »


Som sagt, märkligt tyst och ingen i dagens besättning tycks veta någonting om dessa nybyggen.
Någon som vet något nytt?
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #54 skrivet: 29 augusti 2018, 19:25:32 »
Någon skrev om propellerbyte på Visborg men tar det 4 månader? Kineserna kanske har låg kunskap kring LNG drift? Byggnadstakten är verkligen långsam och hon är redan nu 1,5 år försenad och då har man ännu inte drifttestat med LNG. Är Visborg i trafik under 2019 så är den totala tiden från beställning till leverans mer än 4 år men det kan ju dröja längre än så
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #55 skrivet: 29 augusti 2018, 19:55:18 »
Det kan ju vara så att när man missat högsäsongen 2018 är man nöjda med leverans våren 2019.
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #56 skrivet: 29 augusti 2018, 22:52:31 »
Precis nu skriver gotlandstidningen att Visborg levereras sista veckan i oktober. Och därefter 30 dagar att segla hem den.
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #57 skrivet: 30 augusti 2018, 13:33:19 »


Vet någon vad masten är för något mellan radarmast och skorsten. Den är rödmålad och syns på modellen i länken nedan. Själv gissar jag att det är en slags ventilationskanal/skorsten kopplat till lng-driften.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6707902