*
M/S Visborg
« skrivet: 05 januari 2018, 23:04:47 »
Hon ligger fortfarande vid kaj i Guangzo( reservation för stavning) Men nu kan man ju faktiskt följa hennes första provturer när dom nu blir av och hemresan via just Marintraffic
SV: M/S Visborg
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2018, 23:06:42 »
Kanton - stavas det fortfarande på svenska.
SV: M/S Visborg
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2018, 23:25:49 »
Alternativt Guangzhou.
*
SV: M/S Visborg
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2018, 19:04:16 »
Är det inte en väldigt lång tid mellan sjösättning och den första provturens här, Visborg sjösattes i november 2016 och ännu har man inte fått ut henne på en sväng....
SV: M/S Visborg
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2018, 19:16:16 »
Är det inte en väldigt lång tid mellan sjösättning och den första provturens här, Visborg sjösattes i november 2016 och ännu har man inte fått ut henne på en sväng....

2003 års Visby o Gotland levererades 18 resp 20 månader efter sjösättning.
*
SV: M/S Visborg
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2018, 22:52:02 »
Kineserna verkar ju inte direkt snabba när det gäller färjebyggen.
SV: M/S Visborg
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2018, 10:12:02 »
Kineserna verkar ju inte direkt snabba när det gäller färjebyggen.

Eftersom arbetsgången varierar mellan varven ska man nog räkna från kölsträckning till leverans istf Sjösättning till leverans.

Ett varv som gör merparten av invändiga arbeten och målning efter sjösättning har längre tid mellan sjösättning och leverans än dem som utför stora delar av det arbetet när hon ligger på stapelbädden
*
SV: M/S Visborg
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2018, 23:36:55 »
Gotlandsbolaget har i alla fall föra generationen färjor från Kina gjort ett avtal som ger väldigt flexibel leveranstid i gengäld har de fått väldigt bra pris. Troligen samma ska, d.v.s varvet har kunnat ta mer lönsamma projekt i emellanåt  utan att äventyra projektet.
*
SV: M/S Visborg
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2018, 20:02:36 »
Det blev ingen provtur för Visborg under januari. Man kanske inte ska ha några förhoppningar om att Visborg hinner till Visby och högsäsongen 2018. Kineserna tycks ta färjebyggen i slowmotion. Fråga Viking Line som redan flaggar för rejäla förseningar för sitt kinabygge.
SV: M/S Visborg
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2018, 20:57:40 »
Det blev ingen provtur för Visborg under januari. Man kanske inte ska ha några förhoppningar om att Visborg hinner till Visby och högsäsongen 2018. Kineserna tycks ta färjebyggen i slowmotion. Fråga Viking Line som redan flaggar för rejäla förseningar för sitt kinabygge.

Det är nog knappast tanken just nu.
*
SV: M/S Visborg
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2018, 20:24:23 »
Nya SF1500(1650) mått är 200mX32m????allt enligt Marintraffic.Kan bredden stämma?.På Mikael Asklanders FoF finns ingen uppgift. Gamla SF1500 är måtten 195mX25m.Det är ju en extremt mycket bredare SF1500 isåfall.(7m) I övrigt så har ingen provtur genomförts ännu.När var det tänkt från början att Visborg skulle levererats?
*
SV: M/S Visborg
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2018, 21:44:57 »
Grace var sina första månader över 34 m bredd enlig Marinetraffic.
SV: M/S Visborg
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2018, 11:32:32 »
https://www.destinationgotland.se/sv/om-oss/destination-gotland-ab/pressrum/visborg/
"det är stort intresse för Gotlandsbolagets och Destination Gotlands nya gasfärjor. Den första, M/S Visborg, väntas vara i trafik 2018"

Provturen kommer i alla fall inte att genomföras förrän efter den 21 februari/mitten på mars.
"
Rederi AB Gotland, i folkmun Gotlandsbolaget, är det bolag som beställt det nya LNG-fartyget till Destination Gotland. Eric D Nilsson, vars familj är
majoritetsägare i bolaget, och Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland, har tidigare sagt att provturen skulle äga rum under januari. Men provturen
har inte ägt rum och kommer inte att genomföras före det kinesiska nyåret som avslutas 21 februari.
– Provturen kommer att genomföras i mitten av mars och beräknas ta en vecka, säger Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland."
http://www.helagotland.se/ekonomi/dgs-nya-fartyg-forsenas-ytterligare-15061096.aspx
*
SV: M/S Visborg
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2018, 07:53:38 »
Förlåt. Mitt minne är dåligt. Jag menade Megastar på marinetraffic.
*
SV: M/S Visborg
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2018, 14:51:01 »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?