*
SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Svar #30 skrivet: 17 mars 2018, 01:22:44 »
På sikt blir det en uppdelning av marknaden mellan "resortkryssningar" respektive "destinationskryssningar" där den förstnämnda betjänas av fartyg där hela tanken är att folket befinner sig ombord och den sistnämnda blir mer traditionell och i mindre skala (fartyg för 2500-3000 pax och nedåt).

Med tanke på att det fortfarande sker ett tryck mot allt fler passagerare ombord känns det som att det till slut sker en övergång till flytande resorts å ena sidan och mindre, mer traditionella fartyg å andra sidan. D.v.s valet i framtiden står mellan önskad semesterform, d.v.s vill man ha allt paketerat och klart i resortform eller vill man utforska olika platser i traditionell stil?

När det gäller slagskeppen var det inte direkt storleken som tog ut dem utan hangarfartygen då det visade sig att flygplan är avsevärt mer effektiva än kanoner när det gäller att slå ut fientliga enheter. Diverse hangarfartyg har ju utgjorts av konverterade slagskepp (Shinano är ett exempel).

Jag skulle misstänka att framtida kryssningsflottor baseras kring ett eller två riktigt stora flytande resorts som kompletteras av mindre, mer traditionella fartyg och att det skapas kombinationspaket där man t.ex vistas en vecka på den ena och nästa på den andra (de mindre fartygen dockar vid resorten för passagerarutbytet).

« Svar #31 skrivet: 18 mars 2018, 01:32:49 »
Jag har sagt det förr men jag bävar inför den dagen man måste evakuera ett megakryssningsfartyg långt ute på en ocean med förutsättningarna emot sig...
Fredrik Ahlman
« Svar #32 skrivet: 18 mars 2018, 03:24:21 »
Jag har sagt det förr men jag bävar inför den dagen man måste evakuera ett megakryssningsfartyg långt ute på en ocean med förutsättningarna emot sig...

http://www.bbc.com/news/av/world-europe-16591501/night-vision-footage-of-cruise-ship-rescue

Det har väl redan inträffat egentligen, bara ren tur att inte betydligt fler dog i Costa Concordia, några meter djupare där hon hamnade så hade många fler blivit instängda och drunknat
*
« Svar #33 skrivet: 18 mars 2018, 14:15:11 »

Jag skulle misstänka att framtida kryssningsflottor baseras kring ett eller två riktigt stora flytande resorts som kompletteras av mindre, mer traditionella fartyg och att det skapas kombinationspaket där man t.ex vistas en vecka på den ena och nästa på den andra (de mindre fartygen dockar vid resorten för passagerarutbytet).

Många idéer har jag hört och läst om när det gäller framtiden för kryssningsindustrin men få lär nog sätt upp just denna på en lista för trolig utveckling.
« Svar #34 skrivet: 18 mars 2018, 21:51:30 »
Det är ju en viss skillnad ute på en ocean än fåtalet meter från land som i fallet Costa Concordia.
Fredrik Ahlman
« Svar #35 skrivet: 19 mars 2018, 13:28:50 »
Citera
Vilken megaresort på Mallorca eller Kreta har dessa amenities?
Ett flytande jätte resort eller tex Alcudia på Mallorca där hotellen och barerna och restaurangerna ligger i rad längs stranden. Jag tycker inte det är så stor skillnad.
jag åker på kryssning för att se havet och för att få kunna hoppa iland på några ställen längs resans gång. Och 9000 pax hua låter inte alls trevligt/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #36 skrivet: 19 mars 2018, 14:26:05 »
Rent personligen skulle jag aldrig komma på tanken att beställa ett uppehåll på något  typiskt masshotell i en typisk massturistort (eller resort som det heter på Nysvenska). Ett vanligt hotell mitt i något vanligt samhälle där folk bor och arbetar ligger mer för mig. När det gäller sjöresor så tycker jag en fullsatt Hurtigrute eller Finlandsfärja är i det närmaste outhärdlig och en kryssning med 5000 pax ombord kommer inte på fråga. Inte ens om resan är gratis.

Men som sagt - det är mina värderingar.
*
« Svar #37 skrivet: 20 mars 2018, 13:46:01 »