Kryssning med Silja Europa 29-30.4.2017
« skrivet: 10 maj 2017, 18:17:44 »
Jag höll nästan på att glömma att jag hade lovat detta reportage.

För allra första gången blev det för oss en kryssning till Tallinn, med Silja Europa som vi inte rest med på snart fem år. Denna lördag var det svinkallt i Helsingfors. Det snöade och blåste ganska ordentligt, kändes mera som januari/februari väder. Vi reste i en A4-hytt som även här var relativt nyrenoverad.

Ny matta, nya tyger och ny belysning bl.a.

Samt lite nya möbler, inredning och en ny TV. Telefonen är dock den samma gamla.

Jag minns inte riktigt hur toaletten brukade se ut förr, men så här ser den ut nu.

inbyggd belysning i spegeln.

Det blev inte så mycket bilder under resan till Tallinn. Vädret utanför var som sagt snöblandat regn och ganska hård vind med lagom höga vågor som man bra kände av under färden över. Under kvällen åt vi vid Fastlane. Till skillnad från Fastlane på t.ex. Silja Serenade så var Fastlane på Silja Europa mer i buffetformat. Många av maträtterna var de samma men man kunde lättare bestämma själv portionens storlek + att man inte behövde vänta på sin mat. När vi väl var i hamn i Tallinn var allt lugnt och stilla...utanför båten. Det var mycket passagerare på denna kryssning. T.ex. i tax free butiken så var alla kassor öppna och köerna räckte ändå halvvägs in i butiken. I vår hyttkorridor kunde man tro att det var brist på hytter eftersom det bodde nästan lika mycket folk i själva korridorerna som i hytterna. Många verkade också ha problem med hyttdörrarna/låsen eftersom många dörrar mer eller mindre stod vidöppna under hela kryssningen. Denna korridorsfest höll på (enligt ljud) till ca 06:00-tiden på söndagsmorgon.

Följande förmiddag. m/s Star avgår från Tallinn.

m/s Astor. Åkte tydligen vidare till Stockholm senare enligt vad jag har sett här på Landgången.

P.g.a. det dåliga vädret gick vi aldrig ens av båten i Tallinn, men det är knappast vår sista vistelse i Tallinn.

m/s Sea Wind såg vi sist vid Värtahamnen sommaren 2013.

m/s Baltic Queen

m/s Regula

m/s Botnica

m/s Finlandia förbereder sig för att lägga till.

Om Gamla Stan låg lite längre österut så måste ju detta vara Nya Stan.

m/s Megastar på nära håll.

m/s Viking XPRS

Tallinamadal

I horisonten syns Keri (Kokskär) fyr.

HSC Karolin

Det övre utedäcket var avstängt tyvärr.

HSC Viking FSTR håller en relativt hög fart.

HSC Viking FSTR

Det var vad jag hade att bjuda på denna gång. En ganska trevlig kryssning även om det inte blev något besök in till Tallinn. Det var kul att få återse Silja Europa efter några år. En del ställen kändes bekanta medan andra kändes främmande efter renoveringen. Buffén var också bättre denna gång än senast på samma båt.

Tack för att ni läste!
SV: Kryssning med Silja Europa 29-30.4.2017
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2017, 19:02:55 »
Trevliga bilder och reportage Andreas J. Var du i det kulna vädret inne i spa eller badanläggningen på Europa. Jag har aldrig fått tillfälle men den ser trevlig ut utifrån. Skulle gärna åka en resa bara för att testa den när det inte är för mycket folk inne i den. Men den går ju tyvärr inte längre på Sverige så det blir lite omständigt att åka men henne. ;)
*
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2017, 19:07:18 »
Tack för en massa fina bilder, och foton på fyrar är aldrig fel :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2017, 22:10:10 »
Trevliga bilder och reportage Andreas J. Var du i det kulna vädret inne i spa eller badanläggningen på Europa. Jag har aldrig fått tillfälle men den ser trevlig ut utifrån. Skulle gärna åka en resa bara för att testa den när det inte är för mycket folk inne i den. Men den går ju tyvärr inte längre på Sverige så det blir lite omständigt att åka men henne. ;)

Tack Per! Jag besökte aldrig badanläggningen. I alla fall verkar det vara minst folk där tidigt på förmiddagarna.
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2017, 22:16:16 »
Tack för en massa fina bilder, och foton på fyrar är aldrig fel :)

Tack själv FEA  :) Jag håller med om att fyrar är trevliga. Tyvärr tog jag inte någon bild av t.ex Helsingfors kassunfyr eller de fyrar som är uppe på land i Tallinn, men som sagt var det knappast sista resan till Tallinn.
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2017, 22:49:57 »
Åkte med Europa helgen innan dig. Det som förvånade mig, var när det var frukost i Buffén dig 9.00 tiden Finsk tid, började det plinga i högtalarna att NU började städningen av hytterna, beklagar ev. olägenheter osv.. och jo, det GJORDE dom verkligen, dom STÄDADE, och i varannan hytt låg folk och sov som dom "drog upp" med buller och bång.. Undrar om det verkligen är standard, eller om det var nån specialåtgärd för att det var mycket folk ombord? Fick i vart fall till resultat att majoriteten av gästerna gick ned till Puben ( som öppnar kl 06.00 tidigare än frukosten! ) och DRACK frukost. Nivån på "glädjen" steg snabbt ombord, väääääldigt tidigt. Men ja, som sagt. Vet inte om det är standard eller om det var något bara på just den avgången. Dag 2 blir dock väldigt lång om man ska gå upp så tidigt. Fartyget är inte tillbaka förrän på em. i Helsingfors.
*
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2017, 09:31:49 »
Åkte med Europa helgen innan dig. Det som förvånade mig, var när det var frukost i Buffén dig 9.00 tiden Finsk tid, började det plinga i högtalarna att NU började städningen av hytterna, beklagar ev. olägenheter osv.. och jo, det GJORDE dom verkligen, dom STÄDADE, och i varannan hytt låg folk och sov som dom "drog upp" med buller och bång.. Undrar om det verkligen är standard, eller om det var nån specialåtgärd för att det var mycket folk ombord? Fick i vart fall till resultat att majoriteten av gästerna gick ned till Puben ( som öppnar kl 06.00 tidigare än frukosten! ) och DRACK frukost. Nivån på "glädjen" steg snabbt ombord, väääääldigt tidigt. Men ja, som sagt. Vet inte om det är standard eller om det var något bara på just den avgången. Dag 2 blir dock väldigt lång om man ska gå upp så tidigt. Fartyget är inte tillbaka förrän på em. i Helsingfors.

klockslaget för städningens början är flexibel och beror på hur mycket pax det är precis som du gissa, någon specialåtgärd är det inte utan helt standard om det är full båt. helt vansinnigt är det ju att börja 5-6 timmar innan resan är över men i och med att tallink inte använder strandstäd i någon form så är det väl så illa tvunget att börja tidigt om man vill ha det klart innan nästa gäng kommer ombord.
/Tuvv