*
Sassnitz
« skrivet: 24 december 2017, 10:19:41 »
Åkte för en vecka sedan till Sassnitz med stena Line. Vad har hänt på linjen?
Kommer ihåg när jag var yngre och den var full varje helg. Fina Bufféer i restaurangen.
På utresan en fredag morgon så var där rätt mycket folk och en del lastbilar och på hemresan en måndag kväll så var där en lastbil och ett 30 tal personbilar samt 3-4 sk lättlastare.
Julbordet som serverades var ingen höjdare.
Hur länge kan detta hålla på? Frågan är om linjen ens går runt ekonomiskt.
*
SV: Sassnitz
« Svar #1 skrivet: 27 december 2017, 09:12:07 »
Med tanke på att Stena valde Sassnitz (en ren skrothög) framför Trelleborg (en i jämförelse Lyxkryssare) är dem nog inte jätte intresserade i att ha kvar linjen
*
« Svar #2 skrivet: 27 december 2017, 14:04:28 »
Fick ett januarierbjudande från Stena Line innebärande dagstur för 59:- och bil inkl 1 pers för 149:-.
Tänkte att det kunde vara trevligt att göra en utflykt, och kanske fylla på i förrådet, medan man fortfarande är ledig i veckan efter nyår.
Men, dessa priser gäller bara 4 (!) dagar under hela månaden. I första januariveckan får man betala runt 900:- för 2 personer och bil.
Noterade också att under januari så är det inga avgångar de flesta måndagar, tisdagar och torsdagar. Jag tror ingen blir särskilt förvånad den dagen linjen upphör helt.

/ Marre
*
« Svar #3 skrivet: 28 december 2017, 00:26:03 »
Tycker att det är väldigt sorgligt om man lägger ner den. Det är ju faktiskt snabbaste vägen till Tyskland och delar av Polen.
Vi betalade 600 t&r för fyra personer. Innan jul riktigt billigt. och då var vi ute i fyra dagar.
Problemet med den linjen har varit att man inte har haft speciellt mycket tid till shopping om man tex jämför med ttline och deras nattavgångar.
*
« Svar #4 skrivet: 28 december 2017, 08:03:07 »
Med tanke på att Stena valde Sassnitz (en ren skrothög) framför Trelleborg (en i jämförelse Lyxkryssare) är dem nog inte jätte intresserade i att ha kvar linjen

Man kanske fick bättre betalt för Trelleborg än man kanske kunde få för Sassnitz?

*
« Svar #5 skrivet: 28 december 2017, 09:59:18 »
Va nog tyvärr inte priset som avgjorde, med tanke på att Trelleborg låg upplagd först i Rostock och sen i Lysekil innan den såldes.
Sassnitz har en mycket otrevlig personal och usel servis ombord (min åsikt)
« Svar #6 skrivet: 28 december 2017, 13:16:26 »
Lite restider med personbil Malmö-Berlin. Norra Malmö till där väg 11 från Sassnitz sammanstrålar med väg 10/24/19 från Rostock i norra Berlin.

Via Trelleborg-Sassnitz: 3 h 15 min på väg + 4 h 15 min på färja. 0-2 turer om dagen. Summa 7 h 30 min + pauser och väntetid.
Via Gedser-Rostock: 4 h 15 min på väg + 1 h 45 min på färja. Avgång varannan timme dagtid. Summa 6 h + pauser och väntetid.

Med två färjor och snabbare färjor kan restiden förkortas rejält och turtätheten bli helt ok. Och jag tror många gärna slipper transportsträckan genom Danmark. Men alternativet via Gedser blir fortfarande snabbast för boende i befolkningstäta västra Skåne, och linjen Trelleborg-Sassnitz upptagningsområde ganska lokalt. Linjen över Sassnitz borde vara intressant för trafik till västra Polen, men i och med att allt tonnage sätts in på Swinoujscie så verkar det inte vara intressant för yrkestrafiken av någon anledning i totalkalkylen. OM Stena kastar in handduken, undrar om något annat rederi tar upp trafiken?
*
« Svar #7 skrivet: 28 december 2017, 13:33:12 »
Citera
Med två färjor och snabbare färjor kan restiden förkortas rejält och turtätheten bli helt ok.

Låter som en mycket intressant idé. Med snabba färjor med ca 3 tim överfartstid hinner man med upp till 6 dagliga turer i båda riktningar.
Blir inte de nuvarande Gotlandsfärjorna snart disponibla? Hade passat perfekt.

/ Marre
*
« Svar #8 skrivet: 28 december 2017, 13:59:16 »
För tio år sedan reste jag ofta till Katowice. Då reste jag ofta via Trelleborg-Sassnitz, ibland Gedser-Rostock. Numera är dock vägarna söderut från Swinoujscie och Gdynia så bra att det inte är någon idé att åka via Sassnitz eller Rostock.
*
« Svar #9 skrivet: 28 december 2017, 18:32:50 »
Men tiden på båten till Polen tar ju tid.
Förstår själv inte ens hur man kan vilja köra genom Danmark när man kan ta båten. Och vila.
Sen är det mycket billigare att åka antingen till Sassnitz eller Rostock än att köra över bron och sen gedser eller Rödby.
För godset så är det viktigt att flytta sig utan att påverka körtiden
« Svar #10 skrivet: 28 december 2017, 20:24:36 »
Folk i allmänhet föredrar väl helt enkelt att åka på tråkiga motorvägar framför att ta färjan?
*
« Svar #11 skrivet: 28 december 2017, 20:35:46 »
Men tiden på båten till Polen tar ju tid.
Förstår själv inte ens hur man kan vilja köra genom Danmark när man kan ta båten. Och vila.
Sen är det mycket billigare att åka antingen till Sassnitz eller Rostock än att köra över bron och sen gedser eller Rödby.
För godset så är det viktigt att flytta sig utan att påverka körtiden

Om man reser med Polonia så är det en trevlig överfart med god mat. Någon god mat finns definitivt inte på Sassnitzlinjen.

Om man reser via Gedser så finns det så många fler avgångar.

« Svar #12 skrivet: 28 december 2017, 20:52:25 »
Det var nog lättare för Stena att avyttra svensk flaggade färjan Trelleborg istället för den tysk flaggade färjan Sassnitz.

Tyska sjöfacken är kända för att kämpa för sina medlemmar.

Länkar till en tidigare historia som slutade med att TT line la ner linjen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Olau_Line

Thomas.E
« Senast ändrad: 28 december 2017, 20:54:04 av Thomas.E »
« Svar #13 skrivet: 16 juli 2018, 17:33:16 »
Stena har valt att fr.o.m. i höst köra Sassnitz till Rostock istället för Sassnitz på tisdagar och onsdagar, vilket innebär att linjen endast kommer att ha 5 rundturer per vecka.

https://www.transport-online.de/Transport-News/International/18671/Rostock-Stena-Line-erhoeht-Kapazitaeten (tyska)
*
« Svar #14 skrivet: 16 juli 2018, 20:49:57 »
Tyder ju på ytterligare ett spik i likkistan. Frågan är hur länge Sassnitzlinjen kommer att finnas kvar?
Ser i turlistan att samtrafiksturlistan med TT på Rostock inte längre finns kvar på Stenas eller TTs tidtabeller i höst.
Man har ju tom åter vissa avgångar gemensamma på minuten när.
Är det någon som har koll på fortsatt samarbete?

Om jag vore Stena skulle jag satsa på den kortaste linjen, Trelleborg-Sassnitz som, med färjor typ Superfast eller varaför inte de överblivna Gotlandfärjorna, skulle kunna få en överfart på 2½-3 timmar. Med 2 färjor skulle man vara kapacitetsmässigt och tidsmässigt överlägsna de längre konkurrerande rutterna till Polen och Rostock. Utan problem skulle man klara 6 dagliga dubbelturer.

/ Marre