Stavangerfjord etter ombygging.
« skrivet: 20 december 2017, 01:06:45 »
Stavangerfjord har akkurat kommet tilbake i rute etter neste to måneder i dokk og ombygging hos Fosen yard. Det er blitt bygget på nytt dekk over brua med rundt 60 nye lugarer og akterut har Commander buffet blitt ombygget og fått ca. 125 flere sitteplasser. 2. Januar er det Bergensfjord sin tur til å få sammen ombyggingen.

Noen bilder innvendig som fosen yard har tatt:  fosenyard.com/ukategorisert/ms-stavangerfjord-successful-conversion/

Jeg var i Langesund 19.desember og tok noen bilder av Stavangerfjord.

stavangerfjord 1 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr

stavangerfjord 2 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr

stavangerfjord 3 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr

Stavangerfjord 4 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr

Stavangerfjord 5 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr

Stavangerfjord 6 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr

Stavangerfjord 7 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr

Stavangerfjord 8 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr

Stavangerfjord 9 by ALEXANDER JENSSEN, on Flickr
7. August: M/S Rigel III

9. August: M/S GNV Azzurra
*
SV: Stavangerfjord etter ombygging.
« Svar #1 skrivet: 20 december 2017, 08:02:20 »
Det ser i hvertfall fint og vellykket ut fra utsiden.
Heldigvis har man de senere årene blitt bedre til å ombygge ferjer så det også ser pent ut  ;)

På bildene innvendig fra Fosen ble jeg overrasket over den utvidede restauranten akter; mente jeg hadde hørt at det var buffetrestauranten som skulle utvides?
Her ser det mer ut som en vinterhage (får assosiasjoner til vinterhagen på Fenno Star)  ;D

Anyway så får jeg se nærmere detaljer på Norgesreisen i julen :-)
« Svar #2 skrivet: 20 december 2017, 13:10:36 »
Takk for flotte bilder :)

Personlig synes jeg utvidelsen forut er mer vellykket enn den akter.
« Svar #3 skrivet: 20 december 2017, 17:44:52 »
Känner mig lite kluven inför detta! :-\

:) Jag glädje åt att dessa fina färjor är uppskattade så att kapaciteten behöver utökas. Jag tyckte att Stavangerfjord var så "rätt" då hon levererades 2013. En bra prioriterad färja med stor kapacitet på bildäck, bra moderna hytter och lite lagom med gemensamhetsutrymmen för mat, nöje och tillgänglig sjöluft.

:( Tyvärr försvinner nu vad som ser ut att vara ca hälften(?) av däcksytorna utomhus till förmån av en holk med lyxhytter med utsikt föröver. Kan dock hålla med om att det är betydligt snyggare utfört än på t.ex. Birka Princess*

*Birka Princess fick 1999 en ny kubistisk hyttavdelning ovanför kommandobryggan i samma veva som ytorna under dito av någon underlig anledning istället rundades av.
*
« Svar #4 skrivet: 20 december 2017, 20:35:50 »
Känner mig lite kluven inför detta! :-\

:) Jag glädje åt att dessa fina färjor är uppskattade så att kapaciteten behöver utökas. Jag tyckte att Stavangerfjord var så "rätt" då hon levererades 2013. En bra prioriterad färja med stor kapacitet på bildäck, bra moderna hytter och lite lagom med gemensamhetsutrymmen för mat, nöje och tillgänglig sjöluft.

:( Tyvärr försvinner nu vad som ser ut att vara ca hälften(?) av däcksytorna utomhus till förmån av en holk med lyxhytter med utsikt föröver. Kan dock hålla med om att det är betydligt snyggare utfört än på t.ex. Birka Princess*

*Birka Princess fick 1999 en ny kubistisk hyttavdelning ovanför kommandobryggan i samma veva som ytorna under dito av någon underlig anledning istället rundades av.

Vad tycker du man skulle gjort istället? Låtit bli att göra något och avvisat resande? Sålt fartygen och byggt nya? Inget av alternativen är nog särskilt smarta.

Ulf Trapp, VD för Sessanlinjen sade en gång; "...det enda stället där en färja kan vara snygg är i bokslutet...". Detta yttrande tillskrivs ibland Sten A Olsson, men det var Trapp som sade det. Han hade rätt. Ombyggnaden som Fjord Line beslutat är nog det mest lönsamma de kunde ha gjort. Själv tycker jag att fartyget ser bra ut efter ombyggnaden.

*
« Svar #5 skrivet: 20 december 2017, 21:36:10 »
Det var ikke mulig for passasjerer å komme ut på dekk akter for buffetrestauranten tidligere, meg bekjent.

Om det var mulig på den åpne flaten over broen er jeg derimot i tvil om...
*
« Svar #6 skrivet: 20 december 2017, 22:12:33 »
Dekket akterut var avsperret tidligere, men dekket på toppen forut var åpent for passasjerer når været tillot det. Ska bli kul å teste de nye suitene med utsikt forover. Suitene akterut er også vel verdt pengene..
Utvidelsen i restauranten akterut ser bra ut og rent logisk, kan man ikke øke lugarkapasiteten uten å utvide restauranten og diverse sikkerhetsutstyr ;p

Gleder meg til å reise med "nye" Stavangerfjord/Bergensfjord
Alt ingen eier... er Mitt!!!
« Svar #7 skrivet: 20 december 2017, 23:32:09 »
Varför skulle JAG tycka att Fjordline borde gjort något annorlunda Johnny?

Du läser själv in åsikter du tror att jag har när du inte vet vad jag egentligen tycker och tänker utöver det jag skrivit. Det tidigare öppna däcket med utsikt föröver är en sådan sak som jag personligen uppskattar. För redaren är det utrymmet inget som genererar någon reell inkomst men till en relativt låg kostnad har det varit en yta med möjligheter inför framtiden. Att från början bygga in en överkapacitet på dyra hytter om antalet resande INTE skulle motsvarat förväntningarna är ett betydligt sämre alternativ.

Nu verkar det som att antalet resenärer överträffat försiktiga förväntningar i början. Kanske nöjeskoncept och kryssningar som gått över förväntan för lastkapaciteten för fordon ombord ökas inte genom denna ombyggnad. Att förlänga fartygen med en ny sektion framför skorstenen är en annan möjlighet som de ser ut att vara förberedda på redan då fartygen enbart fanns på ritningar. Att Fjordline väljer att utöka passagerarkapaciteten på det sätt som skett nu med Stavangerfjord är i mina ögon också det enda rätta. Jag antar att några av hytterna blir attraktiva sviter med utsikt föröver samtidigt som det blir fler standardhytter invändigt och kanske några fler i luxe-kategorin utmed sidorna.   

När jag påstod att närmare hälften av däcksytorna försvunnit överdrev jag nog tyvärr lite och får väl ursäkta det. 

Jag tycker fortfarande Stavangerfjord är en jäkligt fin färja! Kan bara ångra att jag inte kommer hinna uppleva inseglingen till de fjordar som givit färjorna sina namn från det där solvarma utedäcket precis ovanför kommandobryggan.
*
« Svar #8 skrivet: 20 december 2017, 23:40:47 »
 En veldesignet færge der ikke er blevet ødelagt af en tilbygning hører til sjældenheder. Dette ser faktisk rigtig godt ud.
Nydelig foto dokumentation, så tak for synet.
/Kenn
*
« Svar #9 skrivet: 21 december 2017, 10:30:35 »
Dekket akterut var avsperret tidligere, men dekket på toppen forut var åpent for passasjerer når været tillot det.

Ja, här är en bra bild.

« Svar #10 skrivet: 21 december 2017, 16:46:58 »
Är det rotorflex som sitter på henne?
YNWA!
*
« Svar #11 skrivet: 21 december 2017, 16:50:05 »
Husket ikke at det var sååå stor uteplass der forut, og at man kom helt frem på brotaket.

Men jeg kikket inn i det "falske" styrhuset en gang rett etter jomfruturen, og der var det bare tomt  ;)
*
« Svar #12 skrivet: 21 december 2017, 16:52:29 »
... Suitene akterut er også vel verdt pengene..

Er det bygget nye lugarer også akterut?
« Svar #13 skrivet: 21 december 2017, 23:00:12 »
Overrasket over at Fjordline sejler under dansk flag. Giver det bedre økonomi for rederiet iforhold til at sejle under norsk flag?
*
« Svar #14 skrivet: 23 december 2017, 15:52:23 »
Overrasket over at Fjordline sejler under dansk flag. Giver det bedre økonomi for rederiet iforhold til at sejle under norsk flag?

Ja, da færgerne er registeret i ”Dansk Internationalt Skibsregister” (DIS), så skal der ikke betales skat af de ansattes løn, og de kan derfor få mindre i løn.

- Michael
The ferry site http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.