SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« Svar #45 skrivet: 04 september 2018, 18:37:22 »
MSC Meraviglia ankommer som första kryssningsfartyg till Kapellskär i på torsdag förmiddag, om väder och vind tillåter.

https://www.stockholmshamnar.se/om-oss/nyheter/2018/kryssning-pa-forsok-i-kapellskars-hamn/
*
« Svar #46 skrivet: 04 september 2018, 20:47:03 »
Möjligen lika intressant, är att i år har bla Silverseas fartyg Silver Spirit besökt både Sundsvall och Luleå. I detta nu är för övrigt Phoenix Reisens Albatros (ex Royal Viking Sea) på väg till Umeå.
*
« Svar #47 skrivet: 05 september 2018, 16:18:33 »
Kan de nordliga besöken i Sundsvall och Umeå antyda att det på sikt blir tal om riktiga "Östersjön Runt"-kryssningar? Då tänker jag mig besök i dessa två städer samt t.ex Vasa och Åbo etc i form av en rundresa. Jag tänker mig Stockholm-Sundsvall-Umeå-Vasa-Åbo-Helsingfors med fortsättning.

« Svar #48 skrivet: 07 september 2018, 13:14:40 »
Världens femte största kryssningsfartyg i Kapellskär igår.

MSC Meraviglia by Kim Viktor, on Flickr
« Svar #49 skrivet: 07 september 2018, 13:41:01 »

Fin bild Kim! Vad är skälet till att man testar Kappelskär? Torde vara storleksbegränsningen men det uppgavs inte vad jag såg i artikeln.
Vad finns det att se i Kappelskär (förutom skärgård då)? Går det bussar in till city?
« Svar #50 skrivet: 07 september 2018, 13:55:20 »
Hej, jag är själv rättså intresserad av var skeppen kommer iland, och funderar på en kryssningsresa snart. Ögnar jag igenom på sidan kryssningar.se ser det ut som när man tittar framåt till 2019 kommer följande skepp komma till Sthlm (datum är lite svävande, jag gjorde inte en exakt kontroll när dom går iland)
Serenade of the Seas 14/5, 21/5, 2/6, 30/6
Explorer of the seas 17/7
Brilliance of the Seas 27/5, 8/6
Costa Magica från maj till juli en del gånger
MSC Poesia 1/5 13/5 24/5 4/6 18/6
Queen Victoria (Cunard) 5/5
Silversea Sprit 5/7
Celebrity har visst 2 skepp som går iland i Nynäshamn och Visby också i juni.
Seabourn 29/6

Detta var dom jag orkade kolla på, fanns en hyfsad översikt när man går igenom på sidan.

Mina favoriter är definitivt Seabourn och Cunard, skeppen ser riktigt ståtliga ut. Men jag har aldrig testat att gå ombord på någon av dem, är det vanligt att man får?

Mvh Malena

« Svar #51 skrivet: 07 september 2018, 15:03:32 »

Fin bild Kim! Vad är skälet till att man testar Kappelskär? Torde vara storleksbegränsningen men det uppgavs inte vad jag såg i artikeln.
Vad finns det att se i Kappelskär (förutom skärgård då)? Går det bussar in till city?

Tack. De körde 80 bussar ner till Stockholm. Det nuvarande riktvärdet för att gå i Furusundsleden är max 160 000 brt. I Nynäshamn låg redan Regal Princess.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Lotsning/Lotsomraden/Lotsomrade-Stockholm/Riktvarden--restriktioner/Farledsbegransningar/Stockholm/Riktvarden-Fartyg-ej-tankfartyg-Stockholm/
« Svar #52 skrivet: 07 september 2018, 15:05:05 »
Hej, jag är själv rättså intresserad av var skeppen kommer iland, och funderar på en kryssningsresa snart. Ögnar jag igenom på sidan kryssningar.se ser det ut som när man tittar framåt till 2019 kommer följande skepp komma till Sthlm (datum är lite svävande, jag gjorde inte en exakt kontroll när dom går iland)
Serenade of the Seas 14/5, 21/5, 2/6, 30/6
Explorer of the seas 17/7
Brilliance of the Seas 27/5, 8/6
Costa Magica från maj till juli en del gånger
MSC Poesia 1/5 13/5 24/5 4/6 18/6
Queen Victoria (Cunard) 5/5
Silversea Sprit 5/7
Celebrity har visst 2 skepp som går iland i Nynäshamn och Visby också i juni.
Seabourn 29/6

Detta var dom jag orkade kolla på, fanns en hyfsad översikt när man går igenom på sidan.

Mina favoriter är definitivt Seabourn och Cunard, skeppen ser riktigt ståtliga ut. Men jag har aldrig testat att gå ombord på någon av dem, är det vanligt att man får?

Mvh Malena
Hej, prenumerera på www.globetrotter.se nyhetsbrev så får du inbjudan till besök i april/maj.
« Svar #53 skrivet: 25 september 2018, 15:59:55 »
Spendour/ledgend kallades för visionklass men de var igentligen inte identiska systrar.
Det skiljde en hel del i layouten ombord. Likaså så var dom kortare och mindre än övriga i Visionklassen (jag åkte med både ledgend och splendour och har åkt med Vision och Rhapsody så har en del att jämföra med) /TT
Vision klassen ar egentligen 6 fartyg i 3 olika former.
Legend (-95) och Splendour (-96) ar systrar, byggda i St Nazaire, Frankrike. Dessa bada har plats for 2066 Pax.
Rhapsody (-97) och Vision (-98) ar ocksa systrar byggda aven de i St Nazaire, Dessa bada ar storre och har plats for 2417 pax.
Grandeur (-96) och Enchantment (-97) ar aven de systrar som ingar i Vision klassen. Dessa bada ar dock byggda i Helsingfors och nagot mindre an Legend och Splendour med plats for 1950 Pax. Enchantment ar dock forlangd och har numera plats for 2440 Pax.
Att kalla dessa sex for systrar och rakna dom till samma klass ar egentligen fel som sagt. Snarare skulle jag pasta att Vision klassen ar ett samlingsnamn for alders- och storleksklassen.
« Svar #54 skrivet: 26 september 2018, 22:10:38 »
Världens femte största kryssningsfartyg i Kapellskär igår.

MSC Meraviglia by Kim Viktor, on Flickr
Hej Kim

I 2020 kommer "Norwegian Escape" (165.000 tons) til Nynäshamn, så håber jeg at du får mulighed for at tage nogle billeder(Lige så fine som dem du tog af "Getaway" i 2017  ;D
« Svar #55 skrivet: 27 september 2018, 09:51:14 »

Hej Kim

I 2020 kommer "Norwegian Escape" (165.000 tons) til Nynäshamn, så håber jeg at du får mulighed for at tage nogle billeder(Lige så fine som dem du tog af "Getaway" i 2017  ;D
Hej, trevligt Escape har en snygg målning i fören. Kul att NCL byter ut sina fartyg i Östersjön så ofta, de senaste tio åren har vi väl haft Jewel, Sun, Getaway och Breakaway här. Nästa år kommer Pearl också.