SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« Svar #15 skrivet: 15 maj 2018, 10:28:55 »
Tänkte som sagt inte lägga ut lika mycket bilder detta år då det oftast blir en repris. Men idag så tog jag en tur med Sjövägens M/S KANHOLMEN till Frihamnen och tillbaka för att fota M/S AIDAcara som är äldst och minst av AIDA:s fartyg. Hon kommer dessutom inte så ofta till Stockholm, tror det är två gånger?

Men vi börjar med:

200

AIDAdiva som är här betydligt oftare och invigde sommarsäsongen 28/4. Notera att det fortfarande inte är grönt på Djurgården.

201

Och idag 15/5 så kom M/S SERENADE OF THE SEAS och det är betydligt grönare ute, här passerar hon Kvarnholmen.

202

På väg att lägga till i det underbara vädret, och vi ser även M/S BALLERINA som trafikera SL Sjövägen linje 80, och Waxholmsbolagets M/S ROSLAGEN på väg ut mot Ingmarsö.

203

Så är vi borta vid Frihamnen och motljuset såg ut att göra det svårt att få bilder på M/S AIDAcara, men som tur var, så gick vi på rätt sida om henne. :)

204

205

En sådan här dag, är öppna bryggvingar ingen nackdel, men vissa andra dagar...

206

För dom intresserade, kan jag berätta att M/S Galaxy låg inne vid Värtan. ;)

207

Hemma på Kvarnholmen igen, och dagens minsting M/S CLIO ankommer, hon är inte speciellt vacker inte. Synd för mindre fartyg brukar kunna vara det.

//R
« Svar #16 skrivet: 15 maj 2018, 13:05:14 »
Annars ligger en liten kul och ovanlig kryssningsbåt inne idag. Mer som en yacht.

VARIETY VOYAGER

https://www.cruisecritic.com/reviews/review.cfm?ShipID=821

https://www.adventure-life.com/cruises/variety-voyager

http://www.varietycruises.com/english/variety/ship/my-variety-voyager/8
Hon gick via Vaxholm-Ramsösund ut i fredags 11 maj och ses här i Vaxholm:

/Ulf
*
« Svar #17 skrivet: 15 maj 2018, 19:08:01 »
När ett av Seadreams fartyg var här för några år sedan gick man också genom Ramsösund. Dessutom ankrade man utanför Sandhamn och öppnade sin marina i aktern. Den som man brukar öppna på sina crossings över Atlanten och låta passagerarna ta en simtur eller nyttja diverse flytetyg.
« Svar #18 skrivet: 27 maj 2018, 17:54:30 »
80

16/5 och Cunards Queen Elisabeth stävar in i det vackra sommarvädret.

81

Och här är hon på väg ut igen. Dom som varit här nu i Maj har verkligen haft tur med vädret. :)

82

19/5 och den lilla Ocean Majesty tuffar in mot Statsgården.

83

26/5 dök den här nykomlingen(?) upp. I appen var det en bild på ett helt annat fartyg, så jag höll på att missa en av dom mera udda besöken för i år. Tur hon tutade till på några segelbåtar utanför. Columbus är namnet.

84

En hel del segelbåtar ute då det var Lidingö Runt under lördagen.

85

Idag 27/5 kom ett av dom trevligare fartygen på besök, nämligen Albatros. Här ser vi henne från kajnivå på Kvarnholmen på väg ut.

86

Montfred som varit och hjälpt henne från kaj.

87

88

Så ökar hon farten efter Blockhusudden.

//R
« Svar #19 skrivet: 28 maj 2018, 21:05:28 »
Tack för alla härliga bilder Robert!
Jag har verkligen inte varit aktiv denna säsong men här är en del av jag har lyckats fånga på bild.

Columbus by Kim Viktor, on Flickr

Columbus by Kim Viktor, on Flickr

Mein Schiff 1 by Kim Viktor, on Flickr

Albatros by Kim Viktor, on Flickr
« Svar #20 skrivet: 28 maj 2018, 22:13:16 »
Fina bilder Kim och Robert.
« Svar #21 skrivet: 29 maj 2018, 11:19:27 »
Fina bilder Kim! :)

//R
« Svar #22 skrivet: 29 maj 2018, 22:07:37 »
Kim og Robert, jeg er glad for, at I på trods af Hans's fantastiske og unikke "Nostalgi-færgebilleder"(Jeg elsker dem :D), stadig har lyst til at dele jeres fine nye billeder af krydstogtsskibe i Stockholm med os. Takker ;D
« Svar #23 skrivet: 05 juni 2018, 07:48:56 »
Både MSC Preziosa och  Brilliance of the Seas ställer in sina besök idag på grund av "ogynnsamma vindförhållanden" enligt Stockholms hamnar.
« Svar #24 skrivet: 05 juni 2018, 19:40:41 »
Både MSC Preziosa och  Brilliance of the Seas ställer in sina besök idag på grund av "ogynnsamma vindförhållanden" enligt Stockholms hamnar.

Jo det har blåst ordentligt här idag och varit jätte kallt.
« Svar #25 skrivet: 07 juni 2018, 20:38:08 »
83

30/5 han jag precis hem från jobbet för att hinna få se Regal Princess när hon lämnade Stockholm kl.14.00.

84

85

När hon mötte Cinderella, så spelade dom sin klassiska melodi men fick inget svar från Cinderella! :( När vi åkte Birka förra sommaren så var Birka med och gav tillbaka. :) Birka har för övrigt en rejäl tyfon för sin storlek.

86

4/6 Var det premiär för årets första besök av Celebrity, och det är Silhouette som här ligger vid Tegelvikshamnen med Gurli på väg från Saltsjöqvarns brygga.

87

Idag 7/6 och samma plats, Mein Schiff 1 är på premiärbesök vid Tegelvikshamnen, förra gången låg hon ute i Frihamnen. Hon skiljer sig lite från sina äldre systrar i aktern och runt skorstenen.

88

Så börjar hon backa ut för att vända runt!

89

Typiskt nog så försvann solen precis vid avgång, jag som planerat att få solen från rätt håll när hon vände runt.

90

Måsarna har fest när hennes bogpropellrar jobbar för fullt.

91

Elbåten Sjövägen på SL Linje 80 mot Nybroplan.

92

Så stävar hon iväg med charterbåten M/S Oden Gamle med på bild.

93

Här är jag vid Finnboda och hon passerar hemma på Kvarnholmen.

Det var allt för denna gång.

//R
« Svar #26 skrivet: 07 juni 2018, 22:04:10 »
Shit Robert tackar för bilderna..Vågar man åka Mein Schiff om man inte kan tyska?? Engelska kan jag flytande men tyskan är det värre med...
*
« Svar #27 skrivet: 07 juni 2018, 23:51:24 »
Våga vågar man nog men jag misstänker att Du nog blir en lite udda fågel bland passagerarna. Däremot tror jag inte det är några problem att göra sig förstådd bland besättningen.
« Senast ändrad: 07 juni 2018, 23:55:27 av Lars H »
« Svar #28 skrivet: 08 juni 2018, 00:59:41 »
Lite nyfiken på mein shiff konceptet är man väl . Och språket tror jag nog inte är något problem. Tycker förresten att 1:an är snyggare än sina äldre systrar. tack Robert för dom bilderna/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #29 skrivet: 08 juni 2018, 17:09:25 »
Lite nyfiken på mein shiff konceptet är man väl . Och språket tror jag nog inte är något problem. Tycker förresten att 1:an är snyggare än sina äldre systrar. tack Robert för dom bilderna/TT

MS1 ar ju dryga 20 meter langre an sina systrar sa kanske har proportionerna satt sig battre.
Precis som Lars H redan skrivit sa ar ju MS/TUI cruises riktat till den tyska marknaden. Jag har haft formanen att vistas ombord pa nagra av systerfartygen under nagra veckors tid och kan bara ge lovord. Valdigt fina fartyg med god service. Maten vagar jag pasta ar flera snapp battre an pa exempelvis RCCL eller Celebrity.
Visst vagar man aka aven som icke tysktalande da personalen beharskar engelska lika bra som tyska men man far vara beredd pa att utrop sker pa tyska och att de flesta, om inte alla medpassagerare ar tysktalande.