*
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #15 skrivet: 10 december 2017, 11:20:45 »
Ja, varför är detta inte kryssningsfartyg, vad skiljer egentligen, förutom av den speciella känslan att vara på sjön, som nog är oändligt mkt mer intensiv på ett handelsfartyg än på 14 däck bland 3400 andra passagerare.

T ex Stena barbados så gick vi på samma hamnar som de stora bolagen, med den skillnaden att de fick åka tenderbåt in till stränderna mkt längre än vad vi åkte med vår lillxxxxx.

Åtskilligt skiljer. Det kan jag med hyggligt gott samvete påstå då jag själv arbetat i handelflottan med en registrerad sjötid på något över sex år.

Däremot kunde det vara värt en egen tråd om vilka handels/kryssningsfartyg folk jobbat i. Fast under annan rubrik. Skulle vara mycket intressant.
*
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #16 skrivet: 10 december 2017, 11:26:05 »
Håller med dig Kim! Men när man ser hur många resor alla gjort, var är reportagen? ;)

Jewel Of The Seas, Oslo - Hamburg
Liberty Of The Seas, Miami -  Miami
Norwegian Epic, Miami - Miami
Preziosa, Marseille - Neapel
C-Reflection, Miami - Miami
C-Equinox, FL - FL
Independece Of The Seas, FL - FL
C-Infinity, FL - San Antonio ( Chile)

//R just nu i Valparaiso.

Åjo, försöker nog en del. På lite olika sätt. Men jag ser fram emot ditt reportage. Du brukar bra kombinera foton och text. :)
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #17 skrivet: 10 december 2017, 13:14:46 »
Har provat följande kryssningsfartyg :)

Freedom of the Seas
Celebrity Solstice
Navigator of the Seas
Oasis of the Seas
Liberty of the Seas
Norwegian Epic
Allure of the Seas
Harmony of the Seas
Anthem of the Seas

Mycket RCCL. Nyfiken på MSC Seaside.
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #18 skrivet: 11 december 2017, 09:23:42 »
Som redan dryftats i denna tråd: Hvad är ett kryssningsfartyg? Huruvida en resa är en kryssning eller inte bestäms för mig mer av ändamålet med resan än om hvilket fartyg den företagits på.

Av mina båtresor (jag har tillbringat 905 nätter som passagerare på fartyg, hvarav en hel del på vanliga färjor) skulle jag endast vilja kalla följande kryssningar, som för mig är (rund)resa endast för resans egen skuld:
1979 LOFOTEN Hammerfest – Svalbard – Nordpolsisen – Tromsø
1982 WILHELM THAM Stockholm – Göteborg
1991 KRISTINA BRAHE Kotka – Viborg – Villmanstrand
1993 LOFOTEN Stokmarknes – Hammerfest – Murmansk – Hammerfest - Stokmarknes
1997 NORDNORGE Bergen – Shetland – Bergen
2000 NORDNORGE Bergen – Kirkenes – Bergen
2007 FRAM Oslo – Bergen – Shetland – Tórshavn – Vestmannaeyar – Reykjavík – Syd- & Västgrönland till Ummannaq – Søndre Strømfjord
2010 FRAM Dover – Stavanger – Hardangerfjorden – Sognefjorden – Geirangerfjorden – Nordfjord – Bergen – Oslo
2015 STELLA AUSTRALIS Punta Arenas – Kap Horn - Ushuaia
2015 FRAM Ushuaia – Antarktis – Ushuaia
2016 BIRKA Stockholm – Luleå - Stockholm
2016 FRAM Reykjavík – Nordvästisland – Scoresbysund – Nordöstgrönlands nationalpark – Danmarkshavn – Ny-Ålesund – Longyearbyen – Moffen – Sydsvalbard – Bjørnøya – Bergen
2017 AMAPRIMA Budapest – Amsterdam
2017 V. TJKALOV Krasnojarsk – Dudinka – Krasnojarsk
2017 NESTROY Wien – Svarta Havet
2017 AMADEUS SILVER III Amsterdam – Basel

Så har jag företagit följande långväga resor på passagerarfartyg, men där ändamålet har varit att ta mig från embarkationshamn till disembarkationshamn, även om fädsättet ibland valts för sin egen skuld (ej medräknat alla kortare och längre Hurtigrutresor med övernattning):
1981 SMYRIL Bergen – Tórshavn – Scrabster
1984 STEFAN BATORY Tilbury - Montreal & Montreal – Tilbury
1985 NORRÖNA Bergen – Tórshavn – Seyðisfjörður, Seyðisfjörður – Tórshavn & Tórshavn – Bergen
1992 ILJITSJ Stockholm – St. Petersburg & St. Petersburg – Stockholm
1992 QUEEN ELIZABETH 2 Cherbourg – New York & New York – Southampton
1994 CHANG HAN 57 Chongqing – Hankou (gränsfall till kryssning)
1995 ANTONINA NEZHDANOVA Vladivostok – Niigata
1995 XIN JIAN ZHEN Kobe – Shanghai
1999 PUERTO EDEN Puerto Natales – Puerto Montt
2003 DUKE OF SCANDINAVIA København – Gdansk – Trelleborg
2005 SILVER SHADOW Singapore – Semarang – Darwin – Sydney
2012 QUEEN MARY 2 Southampton – New York & New York – Southampton
2012 KENNICOT Prince Rupert - Whittier
2012 CELEBRITY MILLENIUM Seward – Vancouver B.C.
2014 COSTA FAVOLOSA Savona – Santos
2016 NORRÖNA Hirtshals – Tórshavn - Seyðisfjörður

Så har jag företagit följande långväga resor på fraktfartyg, där ändamålet har varit att ta mig från embarkationshamn till disembarkationshamn (de tio första är redovisade i det gamla forumet – dock utan bilder, då jag ej fotograferar digitalt):
1997 MAERSK COLOMBO Singapore – Hamburg
1999 CCNI ANGOL Rotterdam – Iquique
1999 MONTEBELLO Buenos Aires – Rotterdam
2001 GREY FOX Lisboa – Kapstaden & Kapstaden – Port Elizabeth
2001 CMA CGM LA BOURDONNAISE Mombasa – Fos-sur-Mer
2003 GRANDE ARGENTINA Antwerpen – Dakar
2003-04 WIKING Dakar – Zarate – Rotterdam
2006 CP BOREALIS Brisbane – Auckland & Port Chalmers – Tilbury
2008 CAP CLEVELAND Antwerpen – Sydney
2008 CMA CGM LA TOUR Melbourne – Tilbury
2015 CAP SAN NICOLAS Buenos Aires – Maasvlakte Euromax
« Senast ändrad: 11 december 2017, 09:29:30 av Risberg »
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #19 skrivet: 11 december 2017, 12:08:51 »
Hur man nu än väljer att definiera, så gör du intressanta resor. Har träffat på rätt många som också väljer olika typer av handelsfartyg. Själv har jag väl funderat någon gång, mer av nostalgiska skäl möjligen, men det har aldrig blivit av.

Förr var det mycket vanligt med passagerare i handelsfartyg. När jag jobbade i Ostasiat hade vi ofta passagerare mellan Europa och Kina/Japan och i Transatlantic emigranter till Australien. 12 pax var maxgränsen utan läkare. Märkligt nog kunde besättningarna emellertid uppgå till närmare 40 personer. Men vi antogs väl inte bli sjuka.
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #20 skrivet: 11 december 2017, 12:55:14 »

Förr var det mycket vanligt med passagerare i handelsfartyg. När jag jobbade i Ostasiat hade vi ofta passagerare mellan Europa och Kina/Japan och i Transatlantic emigranter till Australien. 12 pax var maxgränsen utan läkare. Märkligt nog kunde besättningarna emellertid uppgå till närmare 40 personer. Men vi antogs väl inte bli sjuka.
Jag har en känsla av att det nästan upphörde på 70-talet, men så började man nedbemanna och fick hytter över, och erbjöd dem till passagerare. Man upptäckte väl att det nästan var inkomster utan utgifter, så därför är det fortfarande några rederier som till och med bygger fartyg med "för många"/passagerarhytter. Men gränsen är fortfarande 12 pax. Jag har aldrig haft mer än 5 medpassagerare och en gång varit den ende. Frågan är om inte ISPS-hamnarna tar livet av den resformen igen. Det var så enkelt när man kunde ta en taxi rätt ner till båten i Rotterdam och bara gå ombord, nu måste man anmäla sig i hamnvakten och transporteras till fartyget, och senast i Buenos Aires var det en omfattande procedyr, med hamnagentens hjälp, att komma in i hamnen.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #21 skrivet: 11 december 2017, 13:19:47 »
Kan tänka mig att procedurerna blir allt mer komplicerade.

Dessutom har ju hamntiderna, jämfört med tidigare kortats ned. Förr var det ju inte på något sätt ovanligt med en vecka i hamn för en styckegodsare, vilket gjorde att passagerarna hade goda möjligheter till diverse utflykter.

Passagerarinredningen inkl salong var ofta elegant inredd, även om AC kunde saknas. Man bör också komma ihåg att flyg från Europa till mer avlägsna delar av världen, inte bara var extremt dyrt utan också rätt omständigt med flygbyten och övernattningar. Så det fanns en hyggligt stor efterfrågan.
*
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #22 skrivet: 11 december 2017, 13:59:26 »
Här är kryssningarna jag har varit på.
Det har blivit några stycken....

Thomson Destiny   Våren 2005   Runt Kanarieöarna 7 nätter
Radiance of the seas   2005 nov           Västra Karibien 7 nätter
Explorer of the seas   2006 dec           Västra Karibien 7 nätter
Jewel of the seas   2008 maj           Östersjön från Sthlm 4 nätter
Jewel of the seas   2008 nov           Panamakryssning 11 nätter
Freedom of the seas   2008 nov           Östra Karibien 7 nätter
MSC Opera   2009 juli                   Norska fjordarna 7 nätter
Independence of the seas   2010 apr   Transatlantisk 14 nätter
Navigator of the seas   2011 jan           Västra Karibien 5 nätter
Brilliance of the seas   2011 nov           Barcelona till Dubai 18 nätter
Vision of the seas   2012 jun           Oslo till Stockholm 5 nätter
Liberty of the seas   2012 jul           Västra Medelhavet 7 nätter
Independence of the seas   2013 jan   Västra Karibien 6 nätter
Independence of the seas   2014 maj   Transatlantisk 13 nätter
Norwegian Epic   2015 apr                   Västra Karibien 7 nätter
Liberty of the seas   2015 apr           Västra Karibien 5 nätter
MSC Opera   2016 jul                   Norska fjordarna 7 nätter
Rhapsody of the seas   2016 okt           Västra Medelhavet 7 nätter
Serenade of the seas   2017 feb           Södra Karibien 10 nätter
Norwegian Getaway   2017 okt           Transatlantisk 14 nätter
      
Kommande kryssningar      
Symphony of the seas    2018 apr   Västra medelhavet 8 nätter
XXX of the seas                   2018 nov?   I planeringsstadiet. Ej någon kryssning bokad ännu.
Någon som har något bra förslag (åker med barn)?
Senaste kryssningar:
Allure of the seas i Karibien i oktober 2018.
Mariner Of the seas i Karibien i Oktober 2018.

Kommande kryssningar:
I planeringsstadiet.
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #23 skrivet: 11 december 2017, 22:17:10 »
Oj...mååååånga resor har det blivit i mitt 34 åriga liv. Tror att det är lättast att kategorisera dem efter rederi

Birka Cruises:
Birka Princess -Säkert runt 10-15 gånger blev det
Birka Paradise / Stockholm- Har tappat räkningen- ca 20

Eckerölinjen

Roslagen - 1 gång
Eckerö - 5 gånger

Viking Line:
Athena - 2 gånger
Ålandsfärjan- 1 gång
Rosella - ca 8 gånger
Amorella- ca 5  gånger
Isabella - 2 gånger
Gabriella - 4 gånger
Mariealla - 4 gånger
Cinderella- 5 gånger

Silja Line/Tallink
Silja Festival/Svea - 2 gånger
Silja Karneval / Wellamo - 2 gånger
Silja Serenade och Silja Symphony - 10-12 gånger
Silja Europa - 5 gånger
Galaxy - 4 gånger
Victoria- 2 gånger
Romantika - 2 gånger
Baltic Queen - 3 gånger

Polferries:
Nieborow - 1 gång...och aldrig mer Polferries

Stena Line
Stena Europa - 1 gång
Stena Nordica (fd. Turella) 1 gång
Stena Baltica - 1 gång
Stena Scandinavia (den äldre) 1 gång

Celebrity Cruises
Summit - 1 gång
Equinox - 1 gång
Constellation - 1 gång
Eclipse - 1 gång

SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #24 skrivet: 12 december 2017, 07:25:24 »
Av mina båtresor (jag har tillbringat 905 nätter som passagerare på fartyg, hvarav en hel del på vanliga färjor) skulle jag endast vilja kalla följande kryssningar, som för mig är (rund)resa endast för resans egen skuld:
Och så glömde jag
1994 NORDLYS Stralsund - København - Hamburg - Oslo
1998 NORWAY Oslo - Southampton
Så har jag företagit följande långväga resor på passagerarfartyg, men där ändamålet har varit att ta mig från embarkationshamn till disembarkationshamn, även om fädsättet ibland valts för sin egen skuld (ej medräknat alla kortare och längre Hurtigrutresor med övernattning):
Och där glömde jag
2003 GENERAL A SOUMARÉ Bamako - Timbuktu
2003 TOMBOUCTOU Timbuktu - Gao & Gao - Mopti
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #25 skrivet: 12 december 2017, 10:49:19 »
Föreningar och Facebookgrupper för det mest skiftande intressen är det ingen brist på. Vare sig det gäller gamla kryssningsfartyg eller resor. En sådan är den LA-baserade Travelers Century Club.

Jag träffade en gång en av styrelseledamöterna i denna förening. En udda person som förstås ägnade mycket tid åt att resa. Som bekant räknar FN in 193 medlemsländer. Många har besökt samtliga så därför har den här föreningen sökt nya utmaningar och lanserat begreppet ”countries and territories”. Med territories menas exempelvis Svalbard och Kaliningrad, för att ta några närliggande exempel.

Med det sättet att räkna kommer man upp i hela 325 länder och territorier som den välbereste bör ha besökt! Runt 25 personer i föreningen har också gjort det. Den person jag träffade hade besökt 298 på listan och blev lite sur när det visade sig att jag varit på några han ännu inte hunnit med.

Här är listan.

http://travelerscenturyclub.org/countries-and-territories/alphabetical-list

Andra nördar jag träffat på är folk som ”samlar” på besökta öar i Stilla Havet och att se samtliga arter av pingviner i sin naturliga miljö.
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #26 skrivet: 12 december 2017, 13:33:09 »
Det festligaste är deras påstående This list is recognized by the world as the standard of countries and territories that are politically, ethnologically or geographically different. Och hvem har erkänt den på vägnar av världen?

Det finns en 100 Countries' Club också, enligt hvilken jag har varit i minst 100 länder. Det har jag inte, för jag räknar t.ex. inte Gibraltar, Färöarna, Åland, Svalbard, Puerto Rico, Alaska &c som egna länder.

Grönland, däremot, börjar bli ett gränsfall. Danska är inte längre officiellt språk och endast de danska Utrikes- och Justitiedepartementena omfattar också Grönland. De har Dronning Margrethe II som statsöverhuvud, men både Kanada och Australien har Queen Elizabeth II, utan vi betraktar dem som en del av Storbritannien. 
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #27 skrivet: 12 december 2017, 14:02:44 »
Ja, svansföringen är hög. För några år sedan upptog listan 318 ställen. Kommer nu på raken inte vilka som tillkommit för att den nu slutar på 325.
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #28 skrivet: 20 december 2017, 19:33:10 »
Vi, jag och min hustru deltog i den tredje etappen mellan Dubai och Singapore
ombord på Explorer of the Seas. Tidpunkten var 23.10.2015 till 03.11.2015.
Vi bokade direkt från rederiet och arrangerade flygen själva.
På så sätt fick vi några extra dagar i bägge ändorna.
Det visade sig finnas fyra finländare utom vi två bland resenärerna.
Fartyget var på väg från UK till Australien och strandhögg då före vår
landstigning i någon ostkusthamn i Spanien.
Ombord fanns det Engelsmän och Aussis, vilka var med på hela resan som
tog över en månad.
Det fanns både minus och plus, men tiderna i land var på tok alltför korta.
Man kan ju säga, att man varit i två indiska och malesiska hamnar, det var
inte mycket man hann se.

SL
SV: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till 2017?
« Svar #29 skrivet: 20 december 2017, 20:33:05 »
Vi, jag och min hustru deltog i den tredje etappen mellan Dubai och Singapore
ombord på Explorer of the Seas. Tidpunkten var 23.10.2015 till 03.11.2015.
Vi bokade direkt från rederiet och arrangerade flygen själva.
På så sätt fick vi några extra dagar i bägge ändorna.
Det visade sig finnas fyra finländare utom vi två bland resenärerna.
Fartyget var på väg från UK till Australien och strandhögg då före vår
landstigning i någon ostkusthamn i Spanien.
Ombord fanns det Engelsmän och Aussis, vilka var med på hela resan som
tog över en månad.
Det fanns både minus och plus, men tiderna i land var på tok alltför korta.
Man kan ju säga, att man varit i två indiska och malesiska hamnar, det var
inte mycket man hann se.

SL

Vi upplevde lite samma problem nu på Sydamerika kryssningen med INFINITY. Dock skulle vi ligga över natten i Lima och få 2 dagar där, men shuttlebussarna slutade köra klockan 19 redan, sen fick man ta sig till hamnen på egen hand om man ville uppleva Lima på kvällen. Och i kombination med bristande språkkunskaper och att hamnområdet vi låg i inte kanske var direkt det trevligaste, så blev det till att åka tillbaka och tillbringa kvällen ombord.
Även dom andra stoppen var ganska korta om man skulle hinna iväg på någon bättre utflykt upp i bergen osv, det är skillnad när man har stopp på tex öarna i Karibien där det är så korta avstånd till allt kul som finns att göra, då blir det inte lika stressigt.

//R