Nej, det är nog ingen skillnad. Om jag fattat allt rätt så innebar börsinroduktionen dessutom att Wallenius numera inte ens är fartygsägare. Istället är man ett ship-managementbolag åt WWL ASA. Beslut om flagg ligger där. Och tio fartyg under svensk flagg fanns där redan tidigare.
Både ja och nej,Föreningen Svensk Sjöfart med flera gick ju ut med att över 300 inflaggningar skulle komma.Naturligtvis är det bra att de behåller flaggen och har en strategi för det, men jag skulle gärna vilja se mer resultat av dessa 300 inflaggningar.
Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar. Har vinden vänt med råge nu mån tro ?Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.
Citat från: mikael.p skrivet 08 december 2017, 11:19:46 Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar. Har vinden vänt med råge nu mån tro ?Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.Intressant dock att inget fartyg flaggas in för att ingå i tonnageskattesystemet. Det kräver ju att fartyg inte får trafikera inom Sverige mer än 25 procent av tiden på ett år. Detta tillsammans med att man måste ingå i systemet i tio år, och några andra besvärande regler, gör att rederierna anser att det blir alldeles för osäkert att ansluta sig.