SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #15 skrivet: 22 juli 2018, 02:17:50 »
Sedan Tonnageskatten kommit 1:e Januari har följande skett:

Inflaggningar:

Europalink, pass-motorsk roll on, 45.923/2007
Ice Crystal, torrlastmotorsk, 3.618/2018,(är dock registrerad på Färöarna.)
Fure Vinga, kem-tankmotorsk, 12.770/2018


Utflaggningar:
Stena Forerunner av Gbg, torrlastmotorsk roll on, 24.688/2003
Nordlink av Malmö, pass-motorsk roll on, 45.923/2007
Baltico av Donsö, tankmotorsk, 15.980/2003

Endast 2 fartyg in och 3 ut ?

Man lovade 300 fartyg. Wallenius lovade ett nybygge men det första fick Malta-flagg.
Måste vara jobbigt att jobba med alla inflaggningarna på Transportstyrelsen.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #16 skrivet: 22 juli 2018, 17:46:38 »
Tror nog att 7 manader ar en for kort tid for att utvardera nagon effekt av Tonnage skatten.
Vi far helt enkelt aterkomma om nagra ar med en battre analys.
Sjofart ar langsiktigt, de fartygsrorelser du namner var med all sakerhet beslutade redan innan inforandet av den nya skattemodellen.

SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #17 skrivet: 16 september 2018, 21:00:53 »
Lite uppdateringar i skeppsregistret !!

Sedan Tonnageskatten kommit 1:e Januari har följande skett fram t.o.m 31/8:

Inflaggningar:

Europalink, pass-motorsk roll on, 45.923/2007
Fure Vinga, kem-tankmotorsk, 12.770/2018
Ramanda, kem-tankmotorskepp, 12.595/2018
Astrea,  kemtankmotorskepp, 7.366/2010
Fure Nord, kemtankmotorskepp (ej angivet i register utdraget)


Utflaggningar:

Stena Forerunner av Gbg, torrlastmotorsk roll on, 24.688/2003
Nordlink av Malmö, pass-motorsk roll on, 45.923/2007
Baltico av Donsö, tankmotorsk, 15.980/2003

5 fartyg in och 3 ut ? Hoppas jag fått med allt ?
*
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #18 skrivet: 16 september 2018, 21:07:31 »
Finnclipper glömde du, utflaggad
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #19 skrivet: 16 september 2018, 23:29:26 »
Fure West är väl inflaggad under denna perioden också?
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #20 skrivet: 17 september 2018, 07:45:38 »
Inflaggning av tankbåtar beror till stor del på att man inte får bedriva cabotagetrafik i Spanien och Frankrike med Färöflagg.

Skall bli intressant att se om fler Donsörederier flaggar hem efter bakslag med antal anlöp i Danska hamnar.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #21 skrivet: 17 september 2018, 17:50:20 »
Fure West kom nog in efter 31/8. Men visst den är Svensk nu.

Finnclipper har tydligen fått Cypriotisk flagg.

Men det är ju trots allt flera fartyg på gång i Sirius, Furetank, Älvtank och Thunbolaget.

Intressant med vad som händer med handelsflottan. Vet inte om cabotageregler med Färöflagg i Spanien och Frankrike påverkar svenska redare så mycket egentligen.
Nu är det väl bara Furetank och Thunbolaget som det kanske berör kanske. Även Uman shipping kanske men deras båtar är väl aldrig där nere och kör inrikestrafik ?

Det var väl så att Sirius åkte på dryga böter då en av deras fartyg anlöpt dansk hamn c:a 200 ggr(eller nåt) på ett år och vad jag läste var väl de då tvungna att ha arbetstillstånd i Danmark för sina asiatiska arbetare. Nu verkar ju Sirius välja Svensk flagg på sina nybyggen ?

Men alla småhinder är väl ändå att betrakta som ett hinder.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #22 skrivet: 18 september 2018, 07:21:37 »
Man får inte angöra danska hamnar mer än 25 ggr/år med dansk flagg om man har utomeuropeisk besättning.

Cabotagereglerna har påverkat inflaggningen av Fure Nord & Fure West från Färöarna.

Nybyggena som flaggas in för Furetank, Älvtank & Thun är naturligtvis positivt, men det är långt ifrån det antal som Föreningen Svensk Sjöfart utlovat för att få igenom tonnageskatten.

Umans fartyg kör inte cabotage i Frankrike & Spanien och har inga planer på att lämna Färöarna.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #23 skrivet: 22 september 2018, 18:10:34 »
Stena Vinga, ex; Hammerodde ar val ocksa inflaggad nyligen? men flaggdes nagon annan Stena bat ut samtidigt?
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #24 skrivet: 22 september 2018, 20:56:58 »
Tror du är lite snabb på döma tonnageskatten.. Ingen, inte ens på Svensk Sjöfart, har man väntat sig en jätteinflaggning direkt. Utan det kommer framförallt bestå av nybyggen och nyinköpta fartyg, och visst har det stämt än så länge. Och sen finns det en del ”skönhetsfel” på nuvarande utformning i tonnageskatten, bla kravet på internationell trafik (vilket gör att i princip inget tankrederi kan gå in i den). Så mig veterligen har nog inget av de inflaggade båtarna hamnat inom tonnageskattbeskattning. När tonnageskatten är fixad, så tror jag vi kommer se en större inflaggning, tom Concordia funderade på att flagga in hela flottan nyligen, men det föll på just stämpelskatten.

På tal om Stena Vinga: veckan efter att Vinga flaggades in så flaggades Gothica om till DIS...
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #25 skrivet: 22 september 2018, 23:04:31 »
Ge det lite tid helt enkelt samt korrigeringar för att passa fler så kommer nog de positiva effekterna på lite sikt.
Fredrik Ahlman
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #26 skrivet: 25 september 2018, 22:28:19 »
Det är ju just nu en hel del positiva signaler från rederier.

Det är ju nu tillåtet att ha 75% TAP vilket gör att Svensk flagg blir mer konkurenskraftig.

Men vad jag förstår så signalerade först Wallenius att man skulle flagga sitt nybygge Titus svensk men det blev Malta istället.

När man nu skapat bra förutsättningar så väljer t.ex Tarbit, Thun, Wallenius annan flagg. Visserligen kommer Thun flagga ett tankfartyg svenskt men de har ju fått torrlastare också men valt Färöarna.

Läste också om Concordia och deras planer på Svensk flagg. Tror inte det kommer hända faktiskt. Man hittar nog bara på nya orsaker för att slippa svensk flagg. Visserligen är det inte så längesen som man hade Stena Arctica och Stena Primorsk under svensk flagg. Stena Vinga fick svensk flagg och då flaggade man genast ut Gothica till DIS.

Återstår att se om man kan fin-justera reglerna för Tonnageskatten samt att återställa 1% till sjöfartstödet som utlovats.

Tyvärr har nog politikerna nu fått annat att tänka på efter valet så risk finns att dessa sjöfartsfrågor hamnar långt ner på listan igen.   
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #27 skrivet: 26 september 2018, 00:57:59 »
Alltså ge det tid. Visst man har tagit fram ett tonnageskatteystem ett system som passar en del andra inte. Det systemet behöver vissa justeringar för att bli bra. Det kommer. 1% minskningen av sjöfartsstöden är helt oacceptabelt men även det är något som faller under justeringar.

Vad som däremot är positivt är att glappet mellan näring och politik minskat de senaste åren och att fler politiker från de olika partierna visar ett större intresse och engagemang, det säkrar ju framtiden. Likaså att sjöfarten agerar som en gemensam röst är också något positivt.

Sedan vill jag egentligen inte kommentera enskilda rederiers beslut om flagg, det är ju något som är starkt kopplat till det enskilda rederiets ekonomiska och praktiska verklighet. Det kan finnas många och goda skäl till att man väljer än det ena än det andra.

Först på agendan står förstås att bilda en regering men tror inte att det påverkar värst mycket takten på förändringar inom sjöfartsområdet, inte mer än andra frågor. Dessa frågorna är att ses som en process, en process som tar lite tid. Vi får ju inte glömma bort att det var inte värst länge sedan Sverige halkat rejält bakom andra stater och att bygga något för framtiden är inte gjort över en natt.
Fredrik Ahlman
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #28 skrivet: 28 september 2018, 03:29:17 »
Tonnageskatt i all ära , men det generar inte många svenka arbetstilfälle , Tap -anställda blir fler . Men är det inte meningen att något som är skatte finansierat skall generera svenska arbetstillfälle .  Eller vad tycker ni som skriver inlägg här ?
Som det är nu så blir det inga jobb ens för junior befäl . Så varför är det så viktigt med Svensk flagg när det likväl inte blir fler arbets tillfälle
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #29 skrivet: 28 september 2018, 20:20:24 »
En svensk flagg är viktig att värna. Det är klart att vi skall ha svenska fartyg på samma grunder som det finns norska fartyg, danska fartyg eller vad det nu må vara. Jag menar att svenskarna är lika betjänta av egna fartyg under egen flagg som våra grannländer är.  Det finns reglerat hur TAP skall se ut. 75% gäller med 25% svenska jobb inom resp avtalsområde. Det här är ju då den svenska modellen för att säkra och på sikt bygga upp fler jobb. Man kan liksom inte se tillbaka på tider som varit utan detta är ett format som fungerar idag med dagens förutsättningar. Eftersom jobben växer till från extremt låga nivåer kan det upplevas som inget sker, men med tiden och bättrade förutsättningar tillkommer fler.
Fredrik Ahlman