*

En gång städade de min hytt också i Stockholm när jag åt frukost. Tyvärr var det en 23h kryssning från Åbo, så de gjorde ett fel där.

De sade att jag var den enda kryssningsgäst i den där korridoren. I alla fall hade jag en välstädad hytt på hemresan.  :D

Jag råkade ut för något liknande inte en, utan två gånger ombord Isabella i Åbo. Vid ett av tillfällena satt jag på sängkanten efter en dusch och skulle klä på mig, när en hyttvärd utan att knacka öppnade dörren! Jag hann snabbt skyla mig med täcket.
Hon sa att det aldrig var någon som kryssade med Isabella från Stockholm utan att alla klev av i Åbo. Hon lärde sig något nytt den kvällen :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
Grattis i efterskott FEA, och strålande reportage - som vanligt :) Vad gillade du Franks? Utbudet? Prisnivån? Stämningen?
*
Grattis i efterskott FEA, och strålande reportage - som vanligt :) Vad gillade du Franks? Utbudet? Prisnivån? Stämningen?
Tack så mycket kalle-sand!

Utbudet hos Franks var OK, det finns en hel del att välja på. Det känns dock inte som om det hänt så mycket på fyra år, men varför ändra ett vinnande koncept?

Franks Casual Dining: meny

Prisnivån är även den OK. Pizzan jag beställde är mycket billigare än liknande hos Silja Line (deras restaurang Tavolata), och dessutom större, så definitivt prisvärd. Ölen är också dyrare hos Silja Line. Pizzan smakade utmärkt!

Då jag åt så var vi max 10 gäster på Franks, så det ekade tomt. Alla 10 satt vid fönsterbord. Det var mer personal än gäster. Fartyget var folktomt överlag, så det var inte konstigt. Dessutom åt jag då vi anlöpte Mariehamn, och många gjorde sig redo att kliva av.

Personalen brukar vara trevlig på Franks och det var de även denna gång. Kvinnan som dukade av borden och snyggade till befann sig dock i en annan värld och uppmärksammade inte gästerna med en endaste blick.

Just vid detta besök var det riktigt lugnt vilket passade mig alldeles utmärkt denna gång :)

Lugnt och skönt, god mat, fartygsmöten - bara plus.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
så ni menar att dom kör upp en på morgonen och ut ur hytten innan man anländer till sockholm? Det gör dom inte på nattturerna på silja där kan man lämna hytten 5 minuter innan ankomst utan krav på att stiga upp tidigare./TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
så ni menar att dom kör upp en på morgonen och ut ur hytten innan man anländer till sockholm? Det gör dom inte på nattturerna på silja där kan man lämna hytten 5 minuter innan ankomst utan krav på att stiga upp tidigare./TT

De 'kör inte upp en', de knackar på och frågar vänligt. De tar bara sängkläderna och man får stanna i hytten ända tills man är framme. Sen kommer de tillbaka och kör ut en ;)

Sist jag reste med Baltic Princess (Silja Line) gjorde de också precis så (jag var iofs och käkade frukost, men när jag kom tillbaka så var sängkläderna borta)

Classic games minsann. Har de arkadspelen Asteroids, Galaxian, Space Invaders och Sinksub från 1980-talet ombord också? Isåfall får jag nog ta mig en provtur :D
*

Classic games minsann. Har de arkadspelen Asteroids, Galaxian, Space Invaders och Sinksub från 1980-talet ombord också? Isåfall får jag nog ta mig en provtur :D

Jag har ingen aning tyvärr, jag spelade inte, utan fotade bara interiörbilder :)
Har aldrig åkt med grace, men efter detta underbara o fina reportage ka ske man skulle ta o göra det iaf, trots alla alla tidiga tider med anslutngbuss o allt.... hur är det ombord, om man tänker handikappanpassning???O barn i handikapp......????
Du kan vara helt lugn ett modernt passagerarfartyg är handikappanpassat med hytter för ändamålet. Alla skall kunna resa oavsett om man har funktionshinder eller ej. Rederiet kan informera om det är något särskilt ni undrar rörande ert funktionshinder.
Fredrik Ahlman
*
Har aldrig åkt med grace, men efter detta underbara o fina reportage ka ske man skulle ta o göra det iaf, trots alla alla tidiga tider med anslutngbuss o allt.... hur är det ombord, om man tänker handikappanpassning???O barn i handikapp......????

Jag håller med kapstans.

Viking Grace är med råge det modernaste fartyget som går mellan Sverige och Finland, så de har säkert lagt ner mycket möda på tillgänglighet.

Jag är själv inte rörelsehindrad så jag tänker inte alltid på tillgänglighet för andra, men det jag kan minnas på rak arm är att det mesta är anpassat på ett bra sätt.

Att fartyget avgår tidigt kombinerat med långa avstånd med buss: sov på bussen och börja resan med en härlig frukost ombord. Jag rekommenderar verkligen Oscar, och Auroras frukost skäms inte heller för sig.

Sedan kan man ta en skön tupplur i de bekväma sofforna på soldäck på däck 10. Dit finns en rullstolsramp så att alla kan nyttja soldäcket.
Till det översta soldäcket på däck 12 går det en hiss ända upp och där massor av ytor och även bänkar och solstolar. Det finns barer utomhus på både däck 10 och 12 som har öppet så här års.

Då man hämtat sig efter bussresan med frukost och tupplur så väntar resten av dagen på havet och fartyget, och sedan kanske middag vid avgången från Åbo. Jag rekommenderar verkligen en helresa med Viking Grace, och alltså inte byter till Amorella i Mariehamn för en snabb återresa, särskilt när man ändå tagit sig långväga till Stockholm.
*

Pac-Man!!!  :D
Men hur kan man kalla dem "classic games" om det inte finns pajatso eller one armed bandit där???

Du kan vara helt lugn ett modernt passagerarfartyg är handikappanpassat med hytter för ändamålet. Alla skall kunna resa oavsett om man har funktionshinder eller ej. Rederiet kan informera om det är något särskilt ni undrar rörande ert funktionshinder.

Jag vet inte, men det finns den här videon på YouTube.  :o
www.youtube.com/watch?v=FTCkDAJhLZk
*
Jag vet inte, men det finns den här videon på YouTube.  :o
www.youtube.com/watch?v=FTCkDAJhLZk

Hoppsan Viking Line. Gör om, gör rätt!

Jag hoppas kvinnan i videon har länkat videon till Viking Line.

Jag håller med kapstans.

Viking Grace är med råge det modernaste fartyget som går mellan Sverige och Finland, så de har säkert lagt ner mycket möda på tillgänglighet.

Jag är själv inte rörelsehindrad så jag tänker inte alltid på tillgänglighet för andra, men det jag kan minnas på rak arm är att det mesta är anpassat på ett bra sätt.

Att fartyget avgår tidigt kombinerat med långa avstånd med buss: sov på bussen och börja resan med en härlig frukost ombord. Jag rekommenderar verkligen Oscar, och Auroras frukost skäms inte heller för sig.

Sedan kan man ta en skön tupplur i de bekväma sofforna på soldäck på däck 10. Dit finns en rullstolsramp så att alla kan nyttja soldäcket.
Till det översta soldäcket på däck 12 går det en hiss ända upp och där massor av ytor och även bänkar och solstolar. Det finns barer utomhus på både däck 10 och 12 som har öppet så här års.

Då man hämtat sig efter bussresan med frukost och tupplur så väntar resten av dagen på havet och fartyget, och sedan kanske middag vid avgången från Åbo. Jag rekommenderar verkligen en helresa med Viking Grace, och alltså inte byter till Amorella i Mariehamn för en snabb återresa, särskilt när man ändå tagit sig långväga till Stockholm.

Jag får helt enkelt ta mig en resa med grace, efter att ha läst allt här....
Fina bilder!
*

Kevpa

• 62
  • Oftast snäll förutom när jag är sur..
    • Visa profil
    • https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ
Sjukt snygga bilder! Får man fråga vad du har för kamera och objektiv? :D
Numera skribent / delägare av https://sjofartsbloggarna.com/

Min youtube kanal www.youtube.com/kevpa