SV: Varför ligga på Ålands hav?
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2017, 10:31:23 »
Men nu vill rederierna sälja mer ombord, vilket man gör när fartygen ligger och driver i på Ålands hav.
Tidigare när fartygen i princip gick direkt över till Mariehamn och låg där så stängdes det mesta ner då man inte fick sälja alkohol ombord när fartyget låg vid kaj, utan man fick dra bort till Arkipelag i Mariehamn etc,, om man ville festa vidare.
Det enda som jag saknar i dag är korvmojjen som fanns där vid hamnplanen i Mariehamn och som man gick till på natten för att få något anat än någon macka som såldes ombord.
Det verkar ju enligt andra finnas fler orsaker till att inte ligga vid kaj. (Själv vet jag inte.) Men om detta är den avgörande. Då är det ju ingen idé att gå till Berghamn istället, även om hamnen där nu verkar bli utbyggd.
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2017, 11:15:37 »
Men nu vill rederierna sälja mer ombord, vilket man gör när fartygen ligger och driver i på Ålands hav.
Tidigare när fartygen i princip gick direkt över till Mariehamn och låg där så stängdes det mesta ner då man inte fick sälja alkohol ombord när fartyget låg vid kaj, utan man fick dra bort till Arkipelag i Mariehamn etc,, om man ville festa vidare.
Det enda som jag saknar i dag är korvmojjen som fanns där vid hamnplanen i Mariehamn och som man gick till på natten för att få något anat än någon macka som såldes ombord.
Det verkar ju enligt andra finnas fler orsaker till att inte ligga vid kaj. (Själv vet jag inte.) Men om detta är den avgörande. Då är det ju ingen idé att gå till Berghamn istället, även om hamnen där nu verkar bli utbyggd.

Kan det ha med saken att göra att man vill både köra Birka till egen hamn med mindre avgifter och samtidigt får en större ersättare till Eckerö?
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2017, 11:19:00 »

Kan det ha med saken att göra att man vill både köra Birka till egen hamn med mindre avgifter och samtidigt får en större ersättare till Eckerö?
Kanske skall vara tydlig. Det är igen som påstått att man avser gå till Berghamn med Birka. Men jag funderade på om det skulle finnas någon poäng med att göra det, nu när man ändå skall bygga ut hamnen där.
« Svar #18 skrivet: 19 oktober 2017, 12:50:45 »
För att återgå till frågan.

När jag var på kryssning i somras med Serenade of the Seas så hade dom en lek med gifta par i teatern.
Ett par som var nygifta, ett par som varit gifta ca. 15 år och ett par som hade varit gifta över 30 år.
Ena hälften fick gå ut och sätta på sig hörlurar medan andra hälften fick vara kvar och svara på frågor
och sedan se om hälften svarade det samma när dom kom tillbaka.
En av frågorna var. Vart hade dom haft sist bästa ligg.
Det nygifta paret från Spanien hade haft det ombord på kryssningen på hytt toaletten (som inte kryssningvärden
riktigt kunde förstå hur man lyckades med eftersom toan ju inte är så stor), det äldsta paret hade
haft det under en Alaska kryssning.

Så svaret på frågan måste ju självklart bli att självklart ska man ligga på Åland hav :-)
« Svar #19 skrivet: 19 oktober 2017, 13:26:51 »

Det nygifta paret från Spanien hade haft det ombord på kryssningen på hytt toaletten (som inte kryssningvärden
riktigt kunde förstå hur man lyckades med eftersom toan ju inte är så stor),
Det finns de som har fått det till på en flygtoa!
Så svaret på frågan måste ju självklart bli att självklart ska man ligga på Åland hav :-)
:o ;) ::)
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*

Bogspröt

• 102
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 19 oktober 2017, 14:49:33 »
Åkte julkryssning med Birka för 2 år sedan, och hela dagen vi låg i Mariehamn var iaf två barer öppna för att handla sig lite alkoholhaltiga drycker om man ville ha det..  :-X
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
« Svar #21 skrivet: 19 oktober 2017, 20:21:57 »
Inte stänger de ju barena under MHQ-uppehållerna på ex Åbo-STO-färjorna heller, vilket de väl i princip borde göra. Kunde ju bli lite kalabalik om ex. dansbaren skulle stänga på natturen vid uppehållet i Långnäs mitt i bästa suptid. :P Dessutom skulle det ju vara ganska fjantigt att stänga för de 5 min uppehållet är..
Kanske det har kommit lite förnuft med i reglerna för detta? Eller så bryr sig bara ingen....
« Svar #22 skrivet: 19 oktober 2017, 20:30:14 »

När jag var på kryssning i somras med Serenade of the Seas så hade dom en lek med gifta par i teatern.
Ett par som var nygifta, ett par som varit gifta ca. 15 år och ett par som hade varit gifta över 30 år.
Ena hälften fick gå ut och sätta på sig hörlurar medan andra hälften fick vara kvar och svara på frågor
riktigt kunde förstå hur man lyckades med eftersom toan ju inte är så stor), det äldsta paret hade

Kan det vara love and marriage game show där dom spelar introt från Married with Children serien ;)
« Svar #23 skrivet: 19 oktober 2017, 20:34:11 »
Inte stänger de ju barena under MHQ-uppehållerna på ex Åbo-STO-färjorna heller, vilket de väl i princip borde göra. Kunde ju bli lite kalabalik om ex. dansbaren skulle stänga på natturen vid uppehållet i Långnäs mitt i bästa suptid. :P Dessutom skulle det ju vara ganska fjantigt att stänga för de 5 min uppehållet är..
Kanske det har kommit lite förnuft med i reglerna för detta? Eller så bryr sig bara ingen....
Redan 1988 kunde man gå ombord TT-Lines Travemündefärjor i Trelleborg kl 20 när avgången var kl 22, och äta och dricka moms- och skattefritt ombord - Sverige var då inte med i EU, så det var full taxfree.
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #24 skrivet: 19 oktober 2017, 20:39:52 »

Kan det vara love and marriage game show där dom spelar introt från Married with Children serien ;)
Jo, så hette den nog! Rätt kul att kolla på.
För den som är nyfiken, så var den bästa gången för mellanparet i baksätet på en ford fiesta.
« Svar #25 skrivet: 21 oktober 2017, 01:48:40 »
såg dne showen engång   där ett riktigt gammalt par hade haft sin roligaste stund i en takkrona..... 8)  /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
« Svar #26 skrivet: 21 oktober 2017, 10:08:58 »
Dom kan ha allting öppet fortfarande fast dom ligger vid kaj. Det finns däremot en sak dom inte får - fälla ner landgången.
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
*

Bogspröt

• 102
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 21 oktober 2017, 11:00:34 »
Dom kan ha allting öppet fortfarande fast dom ligger vid kaj. Det finns däremot en sak dom inte får - fälla ner landgången.

Fast HELA dagen vi låg inne i Mariehamn med Birka kunde man gå på o av som ville, samt sitta i baren och dricka sprit och öl.. Ja baren var öppen..
« Svar #28 skrivet: 21 oktober 2017, 19:06:45 »
Citera
Fast HELA dagen vi låg inne i Mariehamn med Birka kunde man gå på o av som ville, samt sitta i baren och dricka sprit och öl.. Ja baren var öppen.
Kanske var lite special då det var jul kanske inte så mycket öppet i mariehamn som man konkurerar med då /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*

Bogspröt

• 102
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 23 oktober 2017, 12:00:51 »
Jodå, det var en hel del öppet inne i staden, nån bar här några butiker där, även Hes burger och pizzeria var öppet..