SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #15 skrivet: 21 augusti 2017, 10:57:35 »


 En hamnrunda en fin måndagsmorgon. Kunde konstatera att det var sju fartyg i hamnen! Dock inte så lätt att komma åt att föreviga dom! Först ut är Thuns Tidan som lossar salt från Wismar. Numera Färöflaggad. Hon är byggd 1990. Dwt. 4250. 27 år gammal! Tiden går...



 Den skarpögde kan se att det är tre fartyg på rad. Främst är Karen som lossar korn från Uddevalla. Reg. på Malta. Dwt. 4502. Lev. 2008. Nummer två är Aerandir som lossar stålcoils från Ijmuiden. Lev. 2009. Dwt.3794. Den sista är Ostborg.



 Vid Nissankajen lossar Ingeborg Pilot skrot. Undrar vem som har hittat på namnet? Reg. på St.Vincent Grenadines. Byggd 1994. Dwt.3004.



 Nord Seoul lastar skrot.



 Holländska Bornholm byggd 2008. Dwt. 4536. Kommer närmast från Polen.



 En lite bättre bild på Ostborg.

   GO
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #16 skrivet: 13 september 2017, 18:21:57 »


 Först idag något så ovanligt som ett svenskflaggat fartyg! Donsötanks Evinco lev. 2005. Dwt. 19999. Lätt att känna igen på sin karaktäristiska skorsten.



 Panamareg. Polaris Melody lossar stålcoils från Kina. Byggd 2011. Dwt. 35196.



 Polaris Melody bakom en skrothög!



 Danska Laurizens Orchard Bulker lastar skrot. Reg. i Singapore. Byggd 2010. Dwt. 32535.



 Mistral lossar säd vid mälteriet. Hon är en av få återstående coasters av klassisk modell. Byggd 1966. 51 år gammal! Dwt. 1252. På bilden syns ytterligare tre båtar nämligen Nordborg, Daan och skorstenen på Main Highway!



 Sist idag norska Windstar som väntar på att lossa säd från Uddevalla. Dwt. 3278. Lev. 1991.

   GO
*
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #17 skrivet: 13 september 2017, 22:41:35 »
Fråga. Vem importerar stålcoilsen?
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #18 skrivet: 14 september 2017, 11:41:49 »
 Jag vet inte vem som importerar stålcoilsen, men Tata Steel har en stor anläggning i hamnen så det ligger väl nära till hands att dom har ett finger med i spelet. Finns antagligen fler aktörer. Det hanteras mycket stål i Halmstads Hamn.



 Danska bogseraren Bestla som hjälpte till att dra ut Orchard Bulker i natt. Byggd 1981.



 Halmstads egen bogserare Ägir.



 Tyska Beate skiftar containers. Lev. 2005. Dwt. 11269.



 Griftbor lossar salt från Wismar. Byggd 1995. Dwt. 4149. Hette tidigare Griftborg! Enkelt namnbyte. Bara att måla över ett g!



 Bilbåten Main Highway förser oss med tyska bilar. Byggd 1998. Dwt. 3347. Lastar 850 bilar. Cypernflagg.

  GO
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #19 skrivet: 20 september 2017, 11:18:19 »


 Norskregistrerade Spar Mira lossar stålcoils från Asien. Byggd 2010. Dwt. 58000.



 Lotslejdaren riggad! Ska f-n vara lots!



 Spar Mira sätter kurs mot Rostock.



 I oljehamnen ligger Excello och lossar "formation water" vad det nu är! Hon är byggd 2008. Dwt. 19999.

  GO
*
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #20 skrivet: 20 september 2017, 21:46:24 »
Formation water, är väl någon produkt som har samband med olje- och gasborrning?
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #21 skrivet: 24 september 2017, 13:46:13 »


 Hongkong registrerade Tiwai Point på ingående.



 Byggd 2009. Dwt. 32919.



 I väntan på att förtöja.



 Tiwai Point kommer närmast från Casablanca. I Halmstad för att lasta skrot.

   GO
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #22 skrivet: 17 oktober 2017, 08:51:31 »


 Jag har nu ett antal år lagt ut fartygsbilder från Halmstad men eftersom intresset att att titta på dom nästan har upphört tycker jag att det dags att lägga ner. Allt har sin tid... Jag kommer givetvis att fortsätta att fotografera båtar men om jag kommer att visa dom på något annat sätt vet jag inte. Fartyget på bilden är Miss Simona som lastar skrot. Hon är byggd 2010. Dwt. 34529. Italiensk flagg.

   GO
*
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #23 skrivet: 17 oktober 2017, 10:34:22 »
Synd. Vi är ju ändå ett hyggligt antal personer som uppskattar både dina bilder och kommentarer.

Men visst, jag förstår dig på sätt och vis. När intresset hos läsarna så tydligt är fokuserat på dessa evigt samma bilder och kommentarer från resor med finlandsbåtar i kombination med pubertetskomentarer om allt från fartygsolyckor till orkaner, är det lätt att man ger upp. Det har jag själv gjort ett par gånger.

SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #24 skrivet: 17 oktober 2017, 15:15:26 »
Det kan också vara så, att många uppskattar bilderna utan att skriva i tråden? Jag tittar ganska ofta på bilder som läggs ut under "Lastfartyg", men skriver kanske inte så ofta i trådarna här, då jag inte har så mycket kunskap mer än att jag "pryade" på M/T Margaron som 15 åring. ;)

//R
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #25 skrivet: 17 oktober 2017, 18:34:13 »
Intresset för dina bilder är stort. Jag brukar se dem, kanske inte alltid kommentera dem men följer med nöje. Lastfartygen är viktiga för Landgången. Det har kanske skett en viss förskjutning där lastfartygen till viss del mer avhandlas via "Sjömansfoton från förr och nu" på Facebook samtidigt som det blivit mer färja här på Landgången och kust/insjö på Fallrepet. Men fortsätt du, ditt jobb är viktigt.
Fredrik Ahlman
*
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #26 skrivet: 17 oktober 2017, 19:08:49 »
Klart att om majoriteten av bilder och kommentarer, inte bara under rubriken ”färjor” utan också under ”kryssningar” och ”reseberättelser” handlar om samma finlandsbåtar, om och om igen, så inser man lätt att forumet primärt lockar en ung, alternativt icke överdrivet erfaren läsekrets.
« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 19:12:29 av Lars H »
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #27 skrivet: 17 oktober 2017, 22:32:27 »
Tråkigt om du slutar!
Enligt min mening den intressantaste tråden på LG (vilket jag uttryckt några gånger) och den enda lastfartygstråden sedan de om Johnson Line, Trans m fl försvann i djupet.
Dessutom den enda som ger en avspegling av vardagslivet i hamnen och sjöfartens praktiska roll i samhällsekonomin genom att du också berättar om laster och destinationer förutom själva fartygen, dessutom med fina foton.
Om det fanns en 'like'-funktion på LG skulle jag klicka oftare, men uppkoppling tar sin tid och det blir för mig normalt på hundvaktstid och lätt att skjuta upp.
Du gör som du finner bäst, om du stänger ner så: hjärtligt tack för de många fina reportagen!
Hälsar Ultramar
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #28 skrivet: 21 oktober 2017, 00:06:20 »
Tråkigt om du slutar!
Enligt min mening den intressantaste tråden på LG (vilket jag uttryckt några gånger) och den enda lastfartygstråden sedan de om Johnson Line, Trans m fl försvann i djupet.
Dessutom den enda som ger en avspegling av vardagslivet i hamnen och sjöfartens praktiska roll i samhällsekonomin genom att du också berättar om laster och destinationer förutom själva fartygen, dessutom med fina foton.
Om det fanns en 'like'-funktion på LG skulle jag klicka oftare, men uppkoppling tar sin tid och det blir för mig normalt på hundvaktstid och lätt att skjuta upp.
Du gör som du finner bäst, om du stänger ner så: hjärtligt tack för de många fina reportagen!
Hälsar Ultramar

Kan bara halla med. Det vore valdigt trakigt om den enda intressanta traden om lastfartyg skulle forsvinna.
Jag kollar alltid uppdateringarna men kommenterar dom sallan eller aldrig. Men att dom uppskattas skall det inte rada nagot tvivel om.
Trakigt om du kanner att det inte finns nagot intresse for det gor det. Tack for manga fina bilder.
SV: Några fler bilder från Halmstad
« Svar #29 skrivet: 21 oktober 2017, 22:42:06 »
Tråkigt att du slutar med foto i detta forum.Jag har tittat på alla foton du skickat in från första stund.
Otroligt fina bilder o intressanta inlägg till dom.Kommer o sakna det.
MVH Torbjörn E.