Rekommenderar särskilt att äta en kväll i Plate/No Name där man serveras avsmakningsmenyer, några liknande restauranger finns inte hos konkurrenterna.
CiteraRekommenderar särskilt att äta en kväll i Plate/No Name där man serveras avsmakningsmenyer, några liknande restauranger finns inte hos konkurrenterna.silja har just nu nordiska avsmakningsmenyer i Bon Vivant på helsingforsbåtarna.Välja silja eller viking? det beror på vad man har för preferenser själv. Jag tycker siljas helsingfors fartyg är östersjöns pärlor men det är jag det /TT
Hoppas denna hamnar i rätt forum ämne nu. Jag har åkt mycket med Silja till Helsingfors, främst Symphony och haft det trevligt, bra mat etc. Funderar på att vara lite wild and crazy och prova Viking och vill höra lite. Är maten lika bra? Hur är partyna under helger och veckorna? Finns det fördelar med Gabriella vs Mariella?På något vis känns Viking lite mer klassisk finlandsbåt än systrarna med gågator, dock lite skraj att det blir en besvikelse, tycker ändå Silja håller hög klass.
Tack för alla svar. Känns som det är dags att prova Viking. På något vis lockar just själva Finlandsbåtskänslan även om Siljas systrar är väldigt fina.
Jag har åkt mycket med Silja till Helsingfors, främst Symphony och haft det trevligt, bra mat etc. Funderar på att vara lite wild and crazy och prova Viking och vill höra lite.
Jag är kanske inte den rätta att svara - har väl inte åkt Silja sedan 1991. Jag slutade av två skäl: 1) Den hopplöst belägna terminalen för oss som inte bor i Stockholm, 2) Maten, som var litet, dyrt och inte speciellt välsmakande. Jag är väldigt nöjd med Viking Line, och tycker inte alls att det är något fel med web-bokningen.
Stor orsak för oss att välja Symphony över Serenade är följande:Symphony har sushikrogen Serenade inte har och den är suverän i förhållandet pris/kvaliteSerenade har Fast Lane istället för Mundo och vi är inga stora fansen av snabbmatSymphonys pub är ganska häftig.
Citat från: Risberg skrivet 11 oktober 2017, 08:50:53 Jag är kanske inte den rätta att svara - har väl inte åkt Silja sedan 1991. Jag slutade av två skäl: 1) Den hopplöst belägna terminalen för oss som inte bor i Stockholm, 2) Maten, som var litet, dyrt och inte speciellt välsmakande. Jag är väldigt nöjd med Viking Line, och tycker inte alls att det är något fel med web-bokningen.Kan du utveckla "Hopplöst belägen terminal" ?Jag brukar ta anslutningsbussen och då är det inget problem. Blir det Åbo på kvällen tar jag tåget (från Uppsala) och tunnelbana, och ja det blir en bit att gå från T-Gärdet (och förhoppningsvis flyttar SL busshållplatsen på linje 76 någon gång så har man alternativet T-Ropsten och 76). Bil? Terminalen ligger idag vid Norra länken (visst var det bökigt 1991) och parkeringssituationen är väl lite strulig (varken Eniro, Bing, Google Map eller Hitta har bra uppdaterade kartor).
Å andra sidan Vikingterminalen i Stadsgården, är den mycket lättare att ta sig till för utsocknes?