*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #30 skrivet: 09 augusti 2018, 19:27:07 »
Polferries rykte är iallafall ganska kört. Nästan 600 negativa recensioner har strömmat in på deras Facebooksida under tre dagar, varav 565 handlade om just Nova Star. Kan tänka mig att recensioner var så negativa att Polferries har bestämt sig att ta bort möjligheten att recensera  :o
Har rest till Polen för två veckor sen och jag måste säga att Nova har påverkat väldigt negativt. Cracovia har i princip varit ganska tom medans Polonia var helt knökfull på dit och hemresan.

Verkar vara nån slags förbannelse över Polferries/PZB. Minns att Cracovia hade allvarligare problem än vad rederiet skulle förväntat sig. Därefter så havererade den när den har varit ute på provtur och har legat stilla i ett par veckor i Swinoujscie. Och nu fortsätter förbannelsen med Nova som har brutit alla möjliga gränser. Är det inte mer lönsamt att bryta chartern och hitta en annan tonnage???
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #31 skrivet: 09 augusti 2018, 21:50:17 »
Polferries rykte är iallafall ganska kört. Nästan 600 negativa recensioner har strömmat in på deras Facebooksida under tre dagar, varav 565 handlade om just Nova Star. Kan tänka mig att recensioner var så negativa att Polferries har bestämt sig att ta bort möjligheten att recensera  :o
Har rest till Polen för två veckor sen och jag måste säga att Nova har påverkat väldigt negativt. Cracovia har i princip varit ganska tom medans Polonia var helt knökfull på dit och hemresan.

Verkar vara nån slags förbannelse över Polferries/PZB. Minns att Cracovia hade allvarligare problem än vad rederiet skulle förväntat sig. Därefter så havererade den när den har varit ute på provtur och har legat stilla i ett par veckor i Swinoujscie. Och nu fortsätter förbannelsen med Nova som har brutit alla möjliga gränser. Är det inte mer lönsamt att bryta chartern och hitta en annan tonnage???

Varför skulle utebliven trafikstart påverka beläggningen på ett annat fartyg i flottan negativt? Borde snarare vara tvärtom i sånt fall? Svaret beror helt på vad orsaken till att trafikstarten dröjer, dvs, var det ett uppenbart eller dolt fel - liksom hur klausulen för detta ser ut i charterkontraktet. Måste ägaren betala "böter" till bechatraren, finns ingen anledning att avbryta chartern, utan i lugn och ro se till att felen åtgärdas och att fartyget kommer i trafik sjövärdigt. Tror det är fler som hellre tycker att det finns anledning till att man nu är noga och åtgärdar allt, innan man kommer i trafik, om än sent.
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #32 skrivet: 09 augusti 2018, 23:44:27 »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #33 skrivet: 10 augusti 2018, 09:51:48 »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
Några enstaka tycker du? Jag har hört talats om mer än 10 000 som drabbades av Novas problem. Folk hade planerat semester och betalt sina biljetter och det är inte konstigt att folk har förlorat förtroendet till Polferries. Det är inte första gången det floppar för Polferries. Förra året var det som sagt Cracovia som har ställt till en del men den har inte marknadsförts så mycket som Nova Star. Sen har vi Mazovia som är snarare en låda som blir inställd så fort lite hårdare kuling kommer pga hennes dåliga stabilitet, och sen har vi brandincidenten ombord på Mazovia där passagerarna blev milt sagt ´´bedrövligt behandlade´´.

Polferries har marknadsfört Nova Star och specialerbjudanden på denna färja i hela vojvodskapet, alla polska TV kanaler och istället så blir det ett sådant flopp.
Sen kan man tillägga att för polacker som bor i Polen är det inte så lätt att tjäna ihop pengar för att resa till Sverige som för oss svenskar att resa till Polen. Jag förstår folkets ilska på Polferries.

En missnöjd passagerare som skulle åka med Nova Star har uttryckt sig följande:
´´Även om färjan är chartrad och reparationer sköts av varvet från Singapore så är det även Polferries ansvar. Jag undrar varför har Polferries inte skickat specialister och experter för att kontrollera hennes skick innan man har bestämt sig att chartra den? Polferries är helt rökta för mig. Tur att Stena Line finns.´´
Det har även visats sig att Polferries har inte ens kontrollerat färjans skick på plats i Algeciras innan man tog över den.
« Senast ändrad: 10 augusti 2018, 09:58:51 av aries »
*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #34 skrivet: 10 augusti 2018, 09:54:06 »
Polferries rykte är iallafall ganska kört. Nästan 600 negativa recensioner har strömmat in på deras Facebooksida under tre dagar, varav 565 handlade om just Nova Star. Kan tänka mig att recensioner var så negativa att Polferries har bestämt sig att ta bort möjligheten att recensera  :o
Har rest till Polen för två veckor sen och jag måste säga att Nova har påverkat väldigt negativt. Cracovia har i princip varit ganska tom medans Polonia var helt knökfull på dit och hemresan.

Verkar vara nån slags förbannelse över Polferries/PZB. Minns att Cracovia hade allvarligare problem än vad rederiet skulle förväntat sig. Därefter så havererade den när den har varit ute på provtur och har legat stilla i ett par veckor i Swinoujscie. Och nu fortsätter förbannelsen med Nova som har brutit alla möjliga gränser. Är det inte mer lönsamt att bryta chartern och hitta en annan tonnage???

Varför skulle utebliven trafikstart påverka beläggningen på ett annat fartyg i flottan negativt? Borde snarare vara tvärtom i sånt fall? Svaret beror helt på vad orsaken till att trafikstarten dröjer, dvs, var det ett uppenbart eller dolt fel - liksom hur klausulen för detta ser ut i charterkontraktet. Måste ägaren betala "böter" till bechatraren, finns ingen anledning att avbryta chartern, utan i lugn och ro se till att felen åtgärdas och att fartyget kommer i trafik sjövärdigt. Tror det är fler som hellre tycker att det finns anledning till att man nu är noga och åtgärdar allt, innan man kommer i trafik, om än sent.
Ett sådant incident påverkar hela rederiets rykte och även resten av flottan drabbas av det faktiskt. Skulle inte varit ett problem om det skulle röra sig om 500 passagerare, men det rör sig om ca 10 000 som drabbades, om inte fler..
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #35 skrivet: 11 augusti 2018, 01:15:24 »
Självklart suger det stort om man måste ändra semesterplaner, till och med ställa in.

Men vad finns det som alternativ? Köra med en icke-fungerande färja? Betala till passagerarna som
drabbades eller boka om till andra avgångar? Jag förstår inte varför man alltid måste organisera dessa massprotester i sociala medier. Vad kan man få sådant med det som inte skulle lösas med rederiets kundtjänst, om sådan finns.

Tar vi fallet med Baltic Princess tidigare i år. Jag misstänker att det var åtminstone 10 000 per vecka som fick förändra planerna. Inga massprotester i sociala medier, kanske lite skrivande och besvikna människor, ja. Men återigen, information, ombokade eller återbetalda resor, nya fribiljetter och ombokningar till övriga färjor. Så fungerar det. Man har ingen annan möjlighet än bara göra enligt myndighetskrav och reglerna. Det är nog bästa även för de drabbade passagerarna. Eller vad skulle hända om en fullsatt färja skulle plötsligt börja driva i skärgården därför att man inte åtgärdat de felen som man visste om? Ja, det tillhör till gångna tider kanske, men inte dagens sjöfart. Det man kanske kunde ha gjort är att låta en av egna färjor eller annan tillgänglig enhet låta göra extraturer just på denna rutt utöver de ordinära. Men oftast är det billigare att bara ställa in.
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #36 skrivet: 11 augusti 2018, 13:09:47 »
Håller med.
Men när det gäller Polferries så är min erfarenhet att kunddialogen inte är bra. Och på tal om fullsatt färja som börjar driva, hände exakt det mär jag åkte med familjen på Wawel förra sommaren. Black out mellan Öland och Gotland och vi låg och drev i en halvtimme. Ingen som helst information om vad som pågick. Riktigt dåligt.
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #37 skrivet: 11 augusti 2018, 14:32:56 »
Jag var inbokad den 7 augusti, som ställdes in en vecka innan, men vi blev först kontaktade någon dag innan resa. Tycker ändå synd om Polferries nu fick de äntligen ett fartyg med många hytter som skulle klara kapacitetbristen på linjen, men som missade hela säsongen....
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #38 skrivet: 11 augusti 2018, 20:31:00 »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
Några enstaka tycker du? Jag har hört talats om mer än 10 000 som drabbades av Novas problem. Folk hade planerat semester och betalt sina biljetter och det är inte konstigt att folk har förlorat förtroendet till Polferries. Det är inte första gången det floppar för Polferries. Förra året var det som sagt Cracovia som har ställt till en del men den har inte marknadsförts så mycket som Nova Star. Sen har vi Mazovia som är snarare en låda som blir inställd så fort lite hårdare kuling kommer pga hennes dåliga stabilitet, och sen har vi brandincidenten ombord på Mazovia där passagerarna blev milt sagt ´´bedrövligt behandlade´´.

Polferries har marknadsfört Nova Star och specialerbjudanden på denna färja i hela vojvodskapet, alla polska TV kanaler och istället så blir det ett sådant flopp.
Sen kan man tillägga att för polacker som bor i Polen är det inte så lätt att tjäna ihop pengar för att resa till Sverige som för oss svenskar att resa till Polen. Jag förstår folkets ilska på Polferries.

En missnöjd passagerare som skulle åka med Nova Star har uttryckt sig följande:
´´Även om färjan är chartrad och reparationer sköts av varvet från Singapore så är det även Polferries ansvar. Jag undrar varför har Polferries inte skickat specialister och experter för att kontrollera hennes skick innan man har bestämt sig att chartra den? Polferries är helt rökta för mig. Tur att Stena Line finns.´´
Det har även visats sig att Polferries har inte ens kontrollerat färjans skick på plats i Algeciras innan man tog över den.

Fast det ena har inte med det andra att göra i det här sammanhanget. Att ägaren inte överlämnat Nova Star i skick för att sätta i trafik är faktisk inte PolFerries fel, ansvar, eller något dom ens kunnat förutse. Tack och lov har ju detta uppenbarat sig i samband med att fartyget kunnat kontrollerats och man får sakerna tillrättade - även om det givetvis sker på både omak och besvikelse för dom redan inbokade passagerarna. Men det finns både regelverk och lagar som träder in som håller den enskilde resenären skadeslös enligt EU standard.

Vad som hänt med övriga fartyg i flottan tidigare eller inte har ingenting med det inträffade att göra i just detta fallet, och av bara ren logik - varför skulle någon enda resenär boka och betala en resa med ett rederi som enligt uppgift redan sen tidigare skulle vara så erkänt undermåliga att ha att göra med?

Självklart har rederiet lagt ned en ordentlig PR-kampanj för kommande fartyg - det måste säljas för att löna sig, det är den tro Polferries levat i och planerat för - liksom alla andra, och precis som allting annat måste både press och tv bokas i förväg, varför det säkerligen blev för sent att avboka när faktum uppenbarade sig. Men det har heller inget med saken i sig att göra.

Jag är helt övertygad om att rederiet har företagit sig den mängd till undersökning som man haft möjlighet till och känt sig trygg med för att ingå charteravtalet - men det innebär inte att det ändå kan visa sig att det finns punkter som måste åtgärdas, eller för den delen att ägaren defakto har garanterat chatraren ett skick på fartygen som man ändå sen inte kunnat visa sig leverera. Det viktigaste är ändå att fartygen blir genomgånget och åtgärdat innan det sätts i trafik.

Hur sen Polferries i övrigt sköter sina kundkontakter och uppfyller sina avtalsvillkor, är också ytterligare en fråga som inte direkt har med Nova Star i sig att göra. Tycker snarare att det låter som klassiska "Jag fick inte som jag ville på Konsum så fom nu tänker jag BARA gå till ICA som är så mycket bättre". Om man nu på allvar tycker det, hade man valt ICA redan innan, så tycker inte det argumentet tillför någon vikt till diskussionen i överhuvudtaget då konsekvensen av uttalandet istället skulle vara att det hade vart bättre om man INTE rättat till punkterna och satt in ett sjö ovärdigt fartyg, just för att den personen bokat och betalat en resa.

En mängd av 10.000 resenärer är givetvis en mängd påverkade resenärer, men inte oöverstigligt antal som raserar förtroendet för hela rederiet för tid och evigheter. Trots allt har det inträffat mitt under högsäsong och bokningsfrekvensen är hög - men viss förståelse måste också has för att det inträffade inte skett av ren vett och ovilja å Polferries sida. Konstigare än så är det inte.
*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #39 skrivet: 11 augusti 2018, 21:16:47 »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
Några enstaka tycker du? Jag har hört talats om mer än 10 000 som drabbades av Novas problem. Folk hade planerat semester och betalt sina biljetter och det är inte konstigt att folk har förlorat förtroendet till Polferries. Det är inte första gången det floppar för Polferries. Förra året var det som sagt Cracovia som har ställt till en del men den har inte marknadsförts så mycket som Nova Star. Sen har vi Mazovia som är snarare en låda som blir inställd så fort lite hårdare kuling kommer pga hennes dåliga stabilitet, och sen har vi brandincidenten ombord på Mazovia där passagerarna blev milt sagt ´´bedrövligt behandlade´´.

Polferries har marknadsfört Nova Star och specialerbjudanden på denna färja i hela vojvodskapet, alla polska TV kanaler och istället så blir det ett sådant flopp.
Sen kan man tillägga att för polacker som bor i Polen är det inte så lätt att tjäna ihop pengar för att resa till Sverige som för oss svenskar att resa till Polen. Jag förstår folkets ilska på Polferries.

En missnöjd passagerare som skulle åka med Nova Star har uttryckt sig följande:
´´Även om färjan är chartrad och reparationer sköts av varvet från Singapore så är det även Polferries ansvar. Jag undrar varför har Polferries inte skickat specialister och experter för att kontrollera hennes skick innan man har bestämt sig att chartra den? Polferries är helt rökta för mig. Tur att Stena Line finns.´´
Det har även visats sig att Polferries har inte ens kontrollerat färjans skick på plats i Algeciras innan man tog över den.

Fast det ena har inte med det andra att göra i det här sammanhanget. Att ägaren inte överlämnat Nova Star i skick för att sätta i trafik är faktisk inte PolFerries fel, ansvar, eller något dom ens kunnat förutse. Tack och lov har ju detta uppenbarat sig i samband med att fartyget kunnat kontrollerats och man får sakerna tillrättade - även om det givetvis sker på både omak och besvikelse för dom redan inbokade passagerarna. Men det finns både regelverk och lagar som träder in som håller den enskilde resenären skadeslös enligt EU standard.

Vad som hänt med övriga fartyg i flottan tidigare eller inte har ingenting med det inträffade att göra i just detta fallet, och av bara ren logik - varför skulle någon enda resenär boka och betala en resa med ett rederi som enligt uppgift redan sen tidigare skulle vara så erkänt undermåliga att ha att göra med?

Självklart har rederiet lagt ned en ordentlig PR-kampanj för kommande fartyg - det måste säljas för att löna sig, det är den tro Polferries levat i och planerat för - liksom alla andra, och precis som allting annat måste både press och tv bokas i förväg, varför det säkerligen blev för sent att avboka när faktum uppenbarade sig. Men det har heller inget med saken i sig att göra.

Jag är helt övertygad om att rederiet har företagit sig den mängd till undersökning som man haft möjlighet till och känt sig trygg med för att ingå charteravtalet - men det innebär inte att det ändå kan visa sig att det finns punkter som måste åtgärdas, eller för den delen att ägaren defakto har garanterat chatraren ett skick på fartygen som man ändå sen inte kunnat visa sig leverera. Det viktigaste är ändå att fartygen blir genomgånget och åtgärdat innan det sätts i trafik.

Hur sen Polferries i övrigt sköter sina kundkontakter och uppfyller sina avtalsvillkor, är också ytterligare en fråga som inte direkt har med Nova Star i sig att göra. Tycker snarare att det låter som klassiska "Jag fick inte som jag ville på Konsum så fom nu tänker jag BARA gå till ICA som är så mycket bättre". Om man nu på allvar tycker det, hade man valt ICA redan innan, så tycker inte det argumentet tillför någon vikt till diskussionen i överhuvudtaget då konsekvensen av uttalandet istället skulle vara att det hade vart bättre om man INTE rättat till punkterna och satt in ett sjö ovärdigt fartyg, just för att den personen bokat och betalat en resa.

En mängd av 10.000 resenärer är givetvis en mängd påverkade resenärer, men inte oöverstigligt antal som raserar förtroendet för hela rederiet för tid och evigheter. Trots allt har det inträffat mitt under högsäsong och bokningsfrekvensen är hög - men viss förståelse måste också has för att det inträffade inte skett av ren vett och ovilja å Polferries sida. Konstigare än så är det inte.
Förklara det till dom som skulle resa med Nova. Tror inte dom skulle lyssna på det :D
*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #40 skrivet: 11 augusti 2018, 21:20:08 »
Har snackat med en arbetare på Polferries i Kolobrzeg som är min bekant. Det går rykten att Polferries börjar överväga att bryta chartern av Nova Star. Det har även visat sig att färjan lider av allvarliga problem med stabiliteten.
Även IMO-problem med Wawel finns. Av det som min bekant har sagt så borde Wawel redan blivit skrotad förra året enligt regler.

Det är som sagt en ett rykte som är väldigt hemlig. Han bad mig att inte säga det till någon för att han inte skulle hamna i trubbel, men jag har förtroende till folk på Landgången och jag hoppas att det inte kommer läcka ut härifrån!
« Senast ändrad: 11 augusti 2018, 21:25:08 av aries »
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #41 skrivet: 11 augusti 2018, 23:14:14 »
Rederiet som beställde henne vägrade ju ta leverans av henne p.g.a. olika problem.....
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #42 skrivet: 17 augusti 2018, 17:31:13 »
Jag förstår inte vad man vinner med att fungera så som Polferries gör.
Kan det på slutrakan verkligen vara förmånligare att använda skrotfärdigt
tonnage än att förse sig med nyare, som har färre problem. Många av
färjorna för dessutom bekvämlighetsflagga, där sjöolyckor inte ens undersöks.
I fortsättningen kommer jag av allt att döma välja en annan redare, eftersom
jag ändå tycker om att bila i Polen.
*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #43 skrivet: 17 augusti 2018, 18:14:45 »
Jag förstår inte vad man vinner med att fungera så som Polferries gör.
Kan det på slutrakan verkligen vara förmånligare att använda skrotfärdigt
tonnage än att förse sig med nyare, som har färre problem. Många av
färjorna för dessutom bekvämlighetsflagga, där sjöolyckor inte ens undersöks.
I fortsättningen kommer jag av allt att döma välja en annan redare, eftersom
jag ändå tycker om att bila i Polen.
Färre problem? Det vet jag inte. Som sagt så borde Wawel redan enligt nån regel hamna på stranden förra året. Blackouts är också ganska vanligt för Wawel.
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #44 skrivet: 17 augusti 2018, 21:11:48 »
Jag förstår inte vad man vinner med att fungera så som Polferries gör.
Kan det på slutrakan verkligen vara förmånligare att använda skrotfärdigt
tonnage än att förse sig med nyare, som har färre problem. Många av
färjorna för dessutom bekvämlighetsflagga, där sjöolyckor inte ens undersöks.
I fortsättningen kommer jag av allt att döma välja en annan redare, eftersom
jag ändå tycker om att bila i Polen.
Färre problem? Det vet jag inte. Som sagt så borde Wawel redan enligt nån regel hamna på stranden förra året. Blackouts är också ganska vanligt för Wawel.
Det finns inget regelverk som stadgar att ett fartyg byggt 1980 (liksom Rosella t.ex) ska skrotas.....