SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #15 skrivet: 14 februari 2018, 11:02:17 »
Problemet är att Nynäshamn idag inte har plats för fler större fartyg, lär bli bättre när Norvik är färdigt om några år. Annars är det intressant att se vad Stena svarar på detta. De gånger jag har sett Elisabeth Russ verkar hon inte vara direkt fullastad.

I "Polenläget" ryms knappast längre fartyg än runt 170 meter om Gotlandsläget ska kunna användas samtidigt och det är ju nödvändigt.
"Stenaläget" (Lettland/Polen) klarar över 200 meter liksom Gotlandsläget.
*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2018, 11:08:43 »
Problemet är att Nynäshamn idag inte har plats för fler större fartyg, lär bli bättre när Norvik är färdigt om några år. Annars är det intressant att se vad Stena svarar på detta. De gånger jag har sett Elisabeth Russ verkar hon inte vara direkt fullastad.

I "Polenläget" ryms knappast längre fartyg än runt 170 meter om Gotlandsläget ska kunna användas samtidigt och det är ju nödvändigt.
"Stenaläget" (Lettland/Polen) klarar över 200 meter liksom Gotlandsläget.

Så det dere mener er at Nynäshamn rett og slett ikke legger til rette for at Polferries kan seile med større skip (slik det er i dag)?
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2018, 11:27:15 »
Problemet är att Nynäshamn idag inte har plats för fler större fartyg, lär bli bättre när Norvik är färdigt om några år. Annars är det intressant att se vad Stena svarar på detta. De gånger jag har sett Elisabeth Russ verkar hon inte vara direkt fullastad.

I "Polenläget" ryms knappast längre fartyg än runt 170 meter om Gotlandsläget ska kunna användas samtidigt och det är ju nödvändigt.
"Stenaläget" (Lettland/Polen) klarar över 200 meter liksom Gotlandsläget.

Så det dere mener er at Nynäshamn rett og slett ikke legger til rette for at Polferries kan seile med større skip (slik det er i dag)?

Inte om man vill ligga still hela dagarna innan Norvikshamnen tas i bruk, i dag är det ju bara Gotlandstrafiken som gör korta hamnstopp.
Stenaläget går ju att använda mer om rederierna saxar sina anlöp
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #18 skrivet: 21 februari 2018, 17:47:30 »
Någon som vet när Nova Star kommer till Gdansk? på AIS står det FEB 23 KL. 11:00,
*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #19 skrivet: 22 februari 2018, 17:18:34 »
Knappast Pommerania, då hon inte kommer att gå till Pommern.

Man tänker nog klara sig med de hytter hon har. Det är ju bättre än vad man haft tidigare, förutom på Scandinavia.
Gdansk ligger i Pommern Vojvodskap medans Swinoujscie ligger i Västpommern Vojvodskap :)
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #20 skrivet: 22 februari 2018, 18:25:22 »
Knappast Pommerania, då hon inte kommer att gå till Pommern.

Man tänker nog klara sig med de hytter hon har. Det är ju bättre än vad man haft tidigare, förutom på Scandinavia.
Gdansk ligger i Pommern Vojvodskap medans Swinoujscie ligger i Västpommern Vojvodskap :)
Där ser man. Enligt någon nydefinition från 1999 tydligen. Ja, då blir det kanske Pommerania då? Pommerella är kanske ännu bättre och med större historisk förankring?
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #21 skrivet: 05 mars 2018, 13:08:19 »
Nova Star har bytt flagg till Bahamas nu, men kommer nog inte byta namn(?), eftersom hon endast är chartrad under två år.
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #22 skrivet: 19 mars 2018, 13:10:53 »
Da har Nova Star satt kursen og er på vei til Gdansk i dag
*
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #24 skrivet: 26 juli 2018, 18:25:43 »
2 augusti är det nya budet
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #25 skrivet: 27 juli 2018, 14:10:53 »
Synd att nästan hela högsäsongen för pax har passerat innan hon kommer i trafik. Jag åkte med Wawel i juli förra året och det var precis knökfullt med folk. Många fick sova på luftmadrasser I korridorerna. Jag tror Nova Star blir succé på den linjen, för passagerare. Gdansk är en underbar stad och Sopot också. Med en finare färja kanske fler väljer att ta båten till Polska rivieran.
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #26 skrivet: 02 augusti 2018, 10:55:56 »
Nu är hon försenad till 3 september och missar hela sommarsäsongen.
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #27 skrivet: 02 augusti 2018, 12:11:17 »
Herregud vilken flopp för Polferries  >:(

Hon är väl chartrad och inte köpt så kanske man helt enkelt avbryter chartern då? Lika fullt som det är under högsäsong, lika ödsligt brukar det vara ombord utanför högsäsong...
SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #28 skrivet: 02 augusti 2018, 20:27:56 »
När det gäller timecharter, pratar man ju generellt om liggedagar, i C/P-text: lay/can.
Ser det ut, att fartyget håller på att "missa" liggedagarna, kommer man som oftast överens om "nya liggedagar".
I allmänhet behöver ju betraktarn fartyget till ett visst ändamål, så en vecka-två tilläggstid beviljas ofta och är helt normalt.
Förskjuts däremot leveransen av fartyget flera gånger - som nu - och missar betraktaren högsäsongen, kan befraktarn helt enkelt utan några som helst påföljder cancellera avtalet och jag har t.o.m. själv varit med om att mäklaren, som har hand om affären frågar: "Tänker ni cancellera?"
Svarar man JA, så blir det ingen katastrof, livet fortsätter.

SL


SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« Svar #29 skrivet: 09 augusti 2018, 18:42:12 »
Vad är det för arbeten som drar ut så på tiden? Konvertering för att uppfylla SECA-krav?

Vid åtminstone två tillfällen har hon gjort provturer i Gdansk-bukten där man kört en hel dag fram och
tillbaka, så det torde vara något maskinrelaterat. Uppenbarligen har det inte utfallit till belåtenhet eftersom
startdatum har flyttats fram hela tiden...