*
Containerfrakter
« skrivet: 30 augusti 2017, 22:18:44 »
Redarna har under året kunnat glädjas åt rejäla höjningar på den tongivande traden Kina - Europa. Förra årets historiskt låga priser är glömda. I maj förra året kostade en 40- fotare US 655 och i maj i år US 1.438, för att nu ha stigit till US 1.618.

Allt drivet av större efterfrågan, en del skrotningar och Hanjins konkurs. Men höga frakter brukar trigga redarna att bygga mer. Och snipp, snapp snorum är man tillbaka till ruta ett och börjar undersöka möjligheter till sammanslagningar.

SV: Containerfrakter
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2017, 23:24:05 »
Absolut, redare är experter på att bygga sönder sina egna marknader......

Ryktet säger att MSC planerar att bygga 10+ 22000 TEU båtar
*
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2017, 08:50:59 »
En udda företeelse är att returfrakterna från Europa, som tidigare i stor utsträckning bestått av tomcontainers, har ersatts av bokad last i sådan omfattning att det tidvis uppstått en bristsituation och rederierna varit tvungna att prioritera gamla kunder.
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2017, 10:15:38 »
När containerfrakterna redan på årsbasis kan kasta så pass mycket, är det ingen idé som en liten importör
att försöka få fram bättre frakter än de som varuleverantören kanske får fram.

2. Förlåt mig, har inte riktigt följt med, vet att Hanjin gick i konkurs och att
fartyg stoppades i diverse hamnar, men vad hände med tonnaget?
Var fartygen inte rätt nya, eller missminner jag mig!

SL
*
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2017, 10:43:18 »
När containerfrakterna redan på årsbasis kan kasta så pass mycket, är det ingen idé som en liten importör
att försöka få fram bättre frakter än de som varuleverantören kanske får fram.

2. Förlåt mig, har inte riktigt följt med, vet att Hanjin gick i konkurs och att
fartyg stoppades i diverse hamnar, men vad hände med tonnaget?
Var fartygen inte rätt nya, eller missminner jag mig!

SL

Skrotning, uppläggning och försäljning. I kölvattnet även ökat samarbete, uppköp och sammanslagningar bland de kvarvarande giganterna på marknaden. Därtill kom en hyggligt oväntad ökad efterfrågan som en räddande ängel.
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2017, 18:04:07 »
Jag tror att det här med att bygga sönder marknader på sikt kommer att upphöra, ingen vinner ju på det i längden. Samtidigt stjälper det hela finansieringsstrukturen. Tror att information är framtidens konkurrensmedel. Med tillgång till rätt information kan man fatta rätt beslut framför att kasta sig in och bygga nytt på en upphausad marknad.
Just inom container är det ju möjligt att vi ytterligare en tid kan få se större fartyg fram tills dess att segmentet nått upp till sitt praktiska maximum likt de andra segmenten nådde redan på 1970-talet.
Fredrik Ahlman
*

Mumin

• 28
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2017, 18:25:21 »
En udda företeelse är att returfrakterna från Europa, som tidigare i stor utsträckning bestått av tomcontainers, har ersatts av bokad last i sådan omfattning att det tidvis uppstått en bristsituation och rederierna varit tvungna att prioritera gamla kunder.

Stämmer. Vi exporterar en del till LATAM och Kina och har haft enorma problem att boka container. Delvis har varor blivit stående i Hamburg och Bremerhaven.
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Silja Serenade, Viking Mariella, Finnpartner, Nordlink…