SV: 70-tals nostalgi
« Svar #285 skrivet: 16 april 2018, 12:05:58 »
Underbara bilder! Finlandia är vädigt fin, tycker jag  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
« Svar #286 skrivet: 17 april 2018, 10:33:30 »
Fortsatt fantastiska bilder här i tråden. Ja, Finlandia och systern var något speciellt när dom dök upp! Här kändes det som om det verkligen var något nytt och stort jämfört med tex Saga och Song som egentligen mest kändes som transportfärjor medans Siljasystrarna hade kryssningskänsla.
Sen hittade jag ändå ganska snabbt några nackdelar tidigt. Saknaden av ett disco tex, man hade något litet rum innan Cafeterian i aktern om jag inte minns fel? Saknaden av en bar medans middagsserveringen var igång. På Åbosystrarna ändrade man också så det blev en bar på övervåningen i fören istället för Buffén, något som passade bättre på framför allt Åbolinjen som gick mera dagtid i skärgården.

//R
*
« Svar #287 skrivet: 19 april 2018, 10:18:17 »
Tack igen för att du delar din bildskatt här. Verkligen fina bilder från en kort men gyllene era. Övergången till 80-talet är speciell och jag minns hur Finlandia stormade in från framtiden. Song/Saga såg ut som futuristiska kolosser ur någon sci-fi från 70-talet medan Silja erbjöd framtiden i en 80-talsskrud.
« Svar #288 skrivet: 20 maj 2018, 18:53:13 »
Dags för ytterligare några nostalgi-bilder, har gjort ett urval från lite mer udda och speciella tillfällen.

Återigen, jättekul att bilderna uppskattas!  :) :) :)

Nylevererad Silvia Regina i Värtahamnen i juni 1981.

Med Silvia Regina sattes punkt för leveransen av nya Helsingforsfartyg till Viking (1980) och Silja (1981).

+++

Här följer några standard motiv av nya Helsingforsfartygen, samtliga från juli 1981 mellan Oxdjupet och Lindalssundets mynning.

Viking Saga.

Viking Song.

Finlandia...

...med sin vackra stäv i originalutförande.
Stäven byggdes ju senare om för att bli mer sjöduglig i hårt väder, på bekostnad av minskat bildäck och utseende (blev inte alls lika vackert efter ombyggnad).

Silvia Regina.

Silvia Regina möter Skandia.

En magnifik syn från sommarstugan, när de på den tiden passerade genom Lindalssundet.

+++

Några av mina favoriter genom åren är nog ändå fransyskorna.  :)

Så här följer några bilder av Svea Corona igen, lite 70-talskänsla i 80-talstappning...

Övning på Stockholms Ström i april 1982, tillsammans med bl.a. Stockholms Brandförsvar och Marinen.

Svea Corona och Frej.

Heimdal var på gott humör med sina vattenkanoner.

Många färjor i olika storlekar, och Heimdal fortfarande på gott humör.

Vertol helikopter från Marinen.

+++

Sedan till avdelning "Stor & Liten", där Svea Corona hälsar på hos Baltic Star vid Skeppsbron i januari 1984.

Det blev några av mina sista egna bilder av Svea Corona innan hon försvann från våra farvatten för gott.

Baltic Star och Svea Corona.

Svea Corona och Baltic Star.

+++

Här har Olympia anlänt till Stockholm för första gången.

I samband med Mariellas avgång kvällen den 28 april 1986, blev det kajplatsbyte för Olympia och en fotovänlig show av syrrorna.  :)

Mariella och Olympia.

+++

Avslutar med ett par motiv från den kortaste resa jag gjort med Finlandia, från Värtan till Gröna Lund t.o.r, den 25 maj 1986.

Olympia och Finlandia sedda från den snurrande hissen, som fanns på Gröna Lund på den tiden.

Finlandia avgår från Gröna Lund, och Heimdal visar sig på gott humör igen med sina vattenkanoner.  :)

Men de här bilderna från mitten av 80-talet är så pass nya, att det knappast känns som nostalgi längre...!?

Så nu blir det nog nostalgipaus en period...  ;)
« Svar #289 skrivet: 20 maj 2018, 20:08:03 »
Visst är det nostalgi på högnivå. Jag trodde du hade tämt hela din bildskatt och nu detta wow.
Gillar bilderna på min favporit svea corona samt dansen med vikings systrar. Eller förresten nä jag gilla ralla bilderna.
Så för min skull behöver du inte ta en paus. /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
*
« Svar #290 skrivet: 20 maj 2018, 20:16:01 »
Tusen tack! En bildskatt som vanligt.

Citera
Men de här bilderna från mitten av 80-talet är så pass nya, att det knappast känns som nostalgi längre...!?

Vi har inget emot lite 80-talsnostalgi också  :)

/Marre
« Svar #291 skrivet: 20 maj 2018, 21:56:23 »
Tack så väldigt mycket för alla dessa bilder!  :)

*
« Svar #292 skrivet: 21 maj 2018, 16:22:17 »
Memories! :) Tack!
« Svar #293 skrivet: 21 maj 2018, 16:32:07 »
Citera

Fartygs som t.ex Athena eller Kalypso som inte finns kvar i våra farvatten längre skulle vara nostalgiskt och kul att se ifall sådana bilder finns. Det tycker i alla fall jag!

Återigen, Tack för alla dessa underbara nostalgibilder  :D

« Svar #294 skrivet: 21 maj 2018, 16:42:17 »
För mig som är född 1989 och som rest mycket med fartyg som Mariella så är det helt fantastiskt att se dessa bilder!
Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #295 skrivet: 21 maj 2018, 18:33:10 »

Silvia Regina möter Skandia.

Det är ju inte någon liten bildskatt du sitter på, Hans. Helt otroliga bilder igen! Silvia Regina var i mitt tycke som snyggast här, med Svea-skorstenen. Bilden är också talande för den enorma utvecklingstakten på dessa färjor. Skandia var inte mer än 8 år när den här bilden togs, men hon ser ut att vara från ett annat sekel.
« Svar #296 skrivet: 22 maj 2018, 11:28:27 »
Helt overkliga bilder på Helsingfors-färjorna, tusen tack Hans!
« Svar #297 skrivet: 22 maj 2018, 12:33:26 »
Tackar för dina superfina bilder, ser gärna fler av dom även om vi börjar komma in på nyare år :-)
*
« Svar #298 skrivet: 22 maj 2018, 13:55:35 »
Här surar man över att inte kunna vara ute i solen och så dyker det här upp. Fantastiska bilder.  :)
*
« Svar #299 skrivet: 22 maj 2018, 14:01:30 »
Men vänta. Nej nu väntar ju omgång två: bilderna du inte är lika nöjd med men som vi givetvis vill se.  :D