SV: 70-tals nostalgi
« Svar #210 skrivet: 29 december 2017, 13:48:39 »
Tack ännu en gång för bilderna, Hans!

Aurella var verkligen en hit för Eklunds och som fick stå modell för storasystrarna Turella och Rosella. Att Aurella efter 44 år ännu är i trafik talar ju också för en solid konstruktion. Ett alltigenom riktigt lyckat fartyg.

Konstaterar på den äldsta bilden att hennes aktermast ursprungligen var helvit för att senare målas med svart topp då röken från skorstenen missfärgade masten. Märkligt nog gjordes samma misstag på Turella sex år senare som också hade helvit aktermast första tiden.
*
« Svar #211 skrivet: 29 december 2017, 14:22:09 »
Fråga till Hans Öhman.
Är det möjligt att köpa en kopia av ditt foto på Viking 2 (Marsk Stig / Varberg)?
Med vänlig hälsning
Preben
www.mittlionferry.se

Fin nettside du har.
Hvorfor seilte Gothica på Grenå - Halmstad i februar 2016?
*
« Svar #212 skrivet: 29 december 2017, 14:32:03 »
Stena Gothica ersatte Stena Nautica under vars uppehållet, men eftersom Varbergs hamn är för liten gick hon på Halmstad istället. Men tyvärr endast med frakt.
*
« Svar #213 skrivet: 02 januari 2018, 19:16:26 »
Tack igen för härliga bilder på en gammal klassiker!  8)
*
« Svar #214 skrivet: 02 januari 2018, 21:10:15 »
Stena Gothica ersatte Stena Nautica under vars uppehållet, men eftersom Varbergs hamn är för liten gick hon på Halmstad istället. Men tyvärr endast med frakt.

Takk for svar  :)
Så det skal ikke gjøres så mye i Halmstad for at det hele er klart i 2019?
« Svar #215 skrivet: 03 januari 2018, 19:15:10 »
Snubblade på en intressant artikel om några av 70-talets färjor.
http://www.sjofartstidningen.se/myrstens-papenburgare/

Missa inte att bläddra i bilderna till artikeln!
Trevlig artikel och bra bilder, tack för tipset!

Du har inte av en händelse några inredningsbilder från Aurella?
Kollade igenom arkivet, men har tyvärr inte fler interiörbilder (annat än bryggan).

Fråga till Hans Öhman.
Är det möjligt att köpa en kopia av ditt foto på Viking 2 (Marsk Stig / Varberg)?
Med vänlig hälsning
Preben
www.mittlionferry.se
För privat bruk, är det helt ok att använda bilden som den är.
För annat syfte eller annat format, maila mig gärna via "E-post ikonen", så fixar vi det du behöver.
Ange då också exakt vilken bild du syftar på.

Är lastfartyget något av dom som Slite började med?
Nej, tyvärr. Slite och Boge var mindre. Och slutade redan 1963 före att Apollo-64 kom. Det vore häftigt att se någon av dem. Ser ut att vara någon Lundqvist?
Jag tror Joonas K har rätt vad gäller fartyget som syns i bakgrunden när Aurella svänger runt i Mariehamn. Det är nog Lundqvistens Margareta eller Agneta, som båda var byggda i Holland, den första ca 1953 och den andra ca 1958. Jag vill minnas att bägge låg upplagda och till ankars bredvid varandra, men bara en kvar när bilden togs.

Tack för intressant analys och information!
Kunde inte låta bli att forska vidare i ämnet...  :)

Bifogar till att börja med en bättre delförstoring av bilden.

Googlade sedan vidare...

Hittade några bilder på DigitaltMuseum...
...på Margareta (1953):
https://digitaltmuseum.se/021015765790/agare-1953-77-angfartygs-ab-alfa-hemort-mariehamn
https://digitaltmuseum.se/021015765791/agare-1953-77-angfartygs-ab-alfa-hemort-mariehamn
...och på Agneta (1958):
https://digitaltmuseum.se/021015761379/agare-1958-77-angfartygs-a-b-alfa-hemort-mariehamn

...som tillsammans indikerar att det är Margareta (1953) som ligger förtöjd bakom Aurella.

+++

Här följer sedan några bilder som egentligen inte var tänkta att komma med i något inlägg.

Men har en fundering från det här tillfället, som någon på forumet kanske känner till...(?)

Dessa bilder är fotade från Fennia, på utgående från Värtahamnen den 1 september 1979.

Vi möter både Svea Corona och Bore Star, som ankommer samtidigt.
En av dem anländer säkerligen från Helsingfors, men varifrån kommer den andra...?

Har själv inget svar och minns inte heller, och saknar tyvärr turlistor för tidpunkten.  :(
Kanske beror det på skifte mellan olika turlistor, som växlade mellan 31 augusti och 1 september...?
Eller återkomst från varvsbesök...?

Någon som vet, eller har tillgång till turlistor från den tidpunkten...?

« Svar #216 skrivet: 03 januari 2018, 19:56:23 »
För den med gott minne kan de här bilderna upplevas som en repris, då jag även inkluderade dem i ett inlägg i gamla Landgången för 13 år sedan.
Men bilderna är så pass unika att de tål att beskådas igen.

Det är Viking 5, som i hårt väder den 14 september 1979 är på väg att bistå vid förlisningen av det tyska torrlastfartyget Rebecca nordväst om Dagö, Estland.
Bilderna är fotograferade (av för mig okänd) besättning ombord på räddningshelikopter, som kom från Visby.

Viking 5 brottas med stormvågor, och det var på den tiden man ännu inte kände till att bogvisir kunde vara sköra...
Hade god kontakt med ett av befälen som fanns med ombord, som bekräftade att det var den hemskaste resa han upplevt.
Absolut ingen(!) ombord mådde bra...

Bilderna och även negativen överlämnades senare till besättningen ombord på Viking 5.
Lyckades låna negativen av dem, och framkallade egna svartvita kopior hemma i mörkrummet.
Ångrar idag givetvis att jag då inte lämnade in negativen för att göra riktiga färgbilder, men men...

Vid en första anblick av bilderna skulle man kunna tro att de är photoshoppade... ;)
Men det här var 1979, långt före Photoshop, och jag har utöver vittnesmål ombord även haft negativen i min hand, så det är garanterat äkta bilder från en unikt stormig färd...

« Svar #217 skrivet: 03 januari 2018, 20:26:50 »
Minns bilderna på viking 5 från gamla landgången men tackar för att du repriserar dem. /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
« Svar #218 skrivet: 04 januari 2018, 11:24:59 »
Oj vad fint med repris på Viking 5! Tänk att de var av färgfilm!

Angående Svea Corona och Bore Star 1979 så är svaret enkelt - Svea Corona har börjat Åbo-trafiken då med långsammare tidtabell och ankommer Värtan samtidigt med Bore Star som är på Helsingfors-linjen och också inkommande. Fennia körde snabbturen på natten från Åbo och tillbaks på morgonen medan Bore I gjorde tvärtom.
« Svar #219 skrivet: 04 januari 2018, 11:39:04 »

Tack Hans för dina fantastiska bilder!
En stilla undran är om du har en liknande bildskatt från 80-talet?
*
« Svar #220 skrivet: 04 januari 2018, 15:35:51 »
Fråga till Hans Öhman.
Med vänlig hälsning
Preben
www.mittlionferry.se

För privat bruk, är det helt ok att använda bilden som den är.
För annat syfte eller annat format, maila mig gärna via "E-post ikonen", så fixar vi det du behöver.
Ange då också exakt vilken bild du syftar på.

Var hittar jag "E-post ikonen" ??
Mvh
Preben
*
« Svar #221 skrivet: 09 januari 2018, 13:31:52 »
Tack igen för helt unika bilder.    :) :)
« Svar #222 skrivet: 11 januari 2018, 21:58:24 »

Här följer sedan några bilder som egentligen inte var tänkta att komma med i något inlägg.

Men har en fundering från det här tillfället, som någon på forumet kanske känner till...(?)

Dessa bilder är fotade från Fennia, på utgående från Värtahamnen den 1 september 1979.

En av dem anländer säkerligen från Helsingfors, men varifrån kommer den andra...?

Har själv inget svar och minns inte heller, och saknar tyvärr turlistor för tidpunkten.  :(
Kanske beror det på skifte mellan olika turlistor, som växlade mellan 31 augusti och 1 september...?

[/quote]

Visst var det tidtabellsskifte och jag tror att du har lyckats fotografera något ovanligt men det kräver ytterligare en liten djupdykning i arkiven för undersöka detta.
Inte ens FENNIA som bilderna är tagna ifrån följer ju sin turlista utan är kvar med morgonavgången från Stockholm efter sommartidtabellen.
Jokern i leken är REGINA, och min fråga till dig, Hans, är om du minns om hon var i Värtan på morgonen ( i så fall säkert förhalad till någon reservkaj) eller om du möjligtvis såg henne vid Åland eller Åbo?
« Svar #223 skrivet: 12 januari 2018, 15:42:53 »

Visst var det tidtabellsskifte och jag tror att du har lyckats fotografera något ovanligt men det kräver ytterligare en liten djupdykning i arkiven för undersöka detta.
Inte ens FENNIA som bilderna är tagna ifrån följer ju sin turlista utan är kvar med morgonavgången från Stockholm efter sommartidtabellen.
Jokern i leken är REGINA, och min fråga till dig, Hans, är om du minns om hon var i Värtan på morgonen (i så fall säkert förhalad till någon reservkaj) eller om du möjligtvis såg henne vid Åland eller Åbo?

Regina?
Svea Corona och Bore Star ser iallafall båda ut att komma från Halvkaksundet söder om Lidingö Vilket borde tyda på att de kommer utifrån skärgården!

Hoppas ingen tar illa upp för att jag tar mig frihetsen att rätta och reducera lite i citat av tidigare citat!  :-[
Har lagt till den försvunna citat-taggen i citatet från Nils som talar om att han egentligen citerar Hans!
Ersatte även radbrytningarna i Hans inlägg med mellanslag så att Hans bilder visas i mindre storlek sida vid sida istället. Blir mindre scrollande mellan inläggen då! Justerade storleken genom att ange bildens höjdmått till 180pixlar

Kodstycke: [Välj]
IMG HEIGHT=180
Självklart försöker jag komma ihåg att förhandsgranska innan jag postar!
« Svar #224 skrivet: 12 januari 2018, 22:09:53 »
På FOF står det att Regina blev tagen ur trafik den 1 september och lades upp i Åbo. Kan hon ha avgått Stockholm den 31 augusti för sista gången då? Jag har för mig att hon körde kvällar från Åbo och morgonturer från Värtan den sommaren.